أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

تفتكر يا راجح ان فعلا ممكن نغير جزء من الاف 16 باف18 خلي بالك انت كده هيكون عندك مزيج امريكي من طائرتين لم يحصل عليه احد ولو اني افضل الايجل بجانب الاف16 والرفال والميج هيكون انتقال كبير جدا في وقت قصير جدا
الموضوع صعب لكن ليس مستحيل المهم براعتك في اداره الامور الامريكان سيتمسكون بالاف16 مع تقديم مزايا جديده اما مصر فالرساله يجب ان تكون قويه ان لم احصل علي ما اريد منك ساحصل عليه من غيرك فانا صاحبه القرار و الفعل ايضا

تطوير الاف16 من بلوك40 مؤكد حتي لو للمستوي52 مع استكمال التسليح و هذا موضوع في حدود 4 مليار دولار
لكن تبقي 82 مقاتله بلوك15-32 لازمه الاستبدال من 2020 و امريكا لن تقبل خروجها لصالح طائرات من مصادر اخري لذلك طلبت مصر الاف18 بديلا لها و لكن باعداد مبدئيه 24-36 مقاتله
التطوير لن يكون أقل من معيار
Viper أن شاء الله

التطوير لن يكون أقل من معيار
Viper أن شاء الله
ليس شرط اذا حصلت علي الاف18 فسيكون التطوير للبلوك52 كامل التسليح كافي جدا لاعمال القصف و لتوفير النفقات ايضا

في ظل المعطيات الموجودة الأمريكان تحت الضغط ممكن يطوروا جزء من أسطول f16إلي بلوك 52 وانسي حاجة أكتر من كدا :عويل

في ظل المعطيات الموجودة الأمريكان تحت الضغط ممكن يطوروا جزء من أسطول f16إلي بلوك 52 وانسي حاجة أكتر من كدا :عويل
مفيش مشكله لمصر فاي تطوير للاف16 يعتبر اضافه و يمول من المعونه و لكن هذا لن يمنع مصر في طلب مقاتلات من روسيا و فرنسا سواء زياده اعداد او انواع جديده مقابل انخفاض تدريجي في مهام و اعداد الاف16 في القوات الجويه المصريه و بالتالي انحسار النفوذ الامريكي فيها
اي انهم لم يستفيدوا شئ بل خسروا

مفيش مشكله لمصر فاي تطوير للاف16 يعتبر اضافه و يمول من المعونه و لكن هذا لن يمنع مصر في طلب مقاتلات من روسيا و فرنسا سواء زياده اعداد او انواع جديده مقابل انخفاض تدريجي في مهام و اعداد الاف16 في القوات الجويه المصريه و بالتالي انحسار النفوذ الامريكي فيها
اي انهم لم يستفيدوا شئ بل خسروا
متفق معاك أخي الكريم ولكن مصر في هذه الفترة لتقوم بتعويض ما يلزمها ستدخل في مرحلة استنزاف اقتصادي لصالح الجيش علي حساب الإقتصاد المصري ناهيك عن الفترة اللازمة لهضم كامل لقدرات الأسلحة الجديدة وهذه مشكلة أخري
أري ما تقوم به أمريكا شيء مقصود لإنهاكك بأقصي قدر في انظار لحظة الانقضاض علي مصر ومحاولة تركيعها وندعوا الله ألا يحدث هذا أبدا

البلاك شاهين قادم مع الرافال و تم التعاقد عليه بمدي رسمي 250-280 كم و حديث عن مدي يصل 400-450 كم عند الاطلاق من الارتفاعات الشاهقة

عظمه على عظمه يا بلاك شاهين ربنا يبارك يارب
هو ده الكلام الميه ميه كنت بنتظر الخبر ده
لتكمل الفرحه ;)
صواريخ الكروز ذات المدى البعيد وياصل إلى أبد من 450 كيلومتر يصل إلى 2500 كيلومتر وبكل دقه متناهيه ومنقطعة النظير..
لكن بحسب النوع
وأنا أشوف 280 ممتازه جداً
يعجبني
لتمكنه من ضرب الأهداف بدقه عاليه وقوة تدميره مرعبه جداً :IRIS-T:
إضافةً إلى ذلك قدرته على المناوره
وسلاح ذكي جداً ومعرب في نفس الوقت

إضافه مرعبه وقويه للقوات الجويه المصريه :rolleyes:

متفق معاك أخي الكريم ولكن مصر في هذه الفترة لتقوم بتعويض ما يلزمها ستدخل في مرحلة استنزاف اقتصادي لصالح الجيش علي حساب الإقتصاد المصري ناهيك عن الفترة اللازمة لهضم كامل لقدرات الأسلحة الجديدة وهذه مشكلة أخري
أري ما تقوم به أمريكا شيء مقصود لإنهاكك بأقصي قدر في انظار لحظة الانقضاض علي مصر ومحاولة تركيعها وندعوا الله ألا يحدث هذا أبدا
من الناحية الاقتصادية مخصصات و تمويل الجيش و ميزانيته منفصله و مستقله
بالنسبه لهضم الاسلحه مصر بعد 67 كانت تشغل الميج21-19-17 و السوخوي7-20-22 وايضا ايل28 و تي يو 16 بخلاف الميراج5 و مروحيات ميل مي2 حتي8
الجيش المصري مفيش في حاجه صعبه المصطلح ده مش موجود الجيش ميعرفش الا حاجه واحده المطلوب لازم يتعمل

هو مثل ما قلت انت ياراجح
امريكا من الصعب عليها ان تخسر جزء من تركيبتها فى سلاح الجوالمصرى
خصوصا انها ترى مصر حاليا تغرد خارج سربهم والبدائل سهله جدا ومتاحه ولا يوجد ما يمنعنا من استبدال جزء من شقهم عندنا باى شق اخر
فمن الممكن ان مصر تبلغهم اننا سنخرج البلوكات القديمة المستهلكة مثلا على 2020 ووقتها سنضعهم امام امر واقع وهو اننا نريد بديل على اقل تقدير اف 16 بلوك 60 او فايبر
ربنا يصلح الاحوال
اول من قال اننا فلا نفاوض على الهورنيت من فتره وهو المتيمز دائما الدكتوراحمد مارشــال @مارشــال
وهو اكيد فى جعبته شئ ما بخصوص هذا الامر

انا كمان فاكر عادل بك ان مارشــال @مارشــال قال ان الاف 16 سيتم تطويرها وان الامرام قادم والسوبر هورنيت والجراولر جاية

عظمه على عظمه يا بلاك شاهين ربنا يبارك يارب
هو ده الكلام الميه ميه كنت بنتظر الخبر ده
لتكمل الفرحه ;)
صواريخ الكروز ذات المدى البعيد وياصل إلى أبد من 450 كيلومتر يصل إلى 2500 كيلومتر وبكل دقه متناهيه ومنقطعة النظير..
لكن بحسب النوع
وأنا أشوف 280 ممتازه جداً
يعجبني
لتمكنه من ضرب الأهداف بدقه عاليه وقوة تدميره مرعبه جداً :IRIS-T:
إضافةً إلى ذلك قدرته على المناوره
وسلاح ذكي جداً ومعرب في نفس الوقت

إضافه مرعبه وقويه للقوات الجويه المصريه :rolleyes:
هناك ايضا KH-59MK2 علي الميج35 بمدي 285 كم

انا كمان فاكر عادل بك ان مارشــال @مارشــال قال ان الاف 16 سيتم تطويرها وان الامرام قادم والسوبر هورنيت والجراولر جاية
لا هو ماقالش ان الجراولر جاية على ماافتكر هو اتكلم عنها بس لكن كان الكلام عن السوبر هورنيت

لا هو ماقالش ان الجراولر جاية على ماافتكر هو اتكلم عنها بس لكن كان الكلام عن السوبر هورنيت

اعتقد كان فية كلام عن الجراولر او قال طب حتقول اية لما تعرف اننا طلبنا الجراولر وفى نفس البوست كان بيتكلم عن رادار اللونج بو وتطوير الابرامز للمعيار A2

فايبر (مجبرين عليها وتطوير طبيعي لما هو موجود ) + رافال (توفر تكنولوجيا متقدمة) + ميج 35 (توفر كم جيد بسعر معقول)
لكن عائلة الهورنيت هتضيف ايه للمعادلة دي ؟
ممكن نضيف عليهم سوخوي 35 عشان توفر مدى وحمولة كبيرة كقاذفة صغيرة .. لكن الهورنيت لن تضيف شئ من وجهة نظري :لا أعلم:

فايبر (مجبرين عليها وتطوير طبيعي لما هو موجود ) + رافال (توفر تكنولوجيا متقدمة) + ميج 35 (توفر كم جيد بسعر معقول)
ممكن نضيف عليهم سوخوي 35 عشان توفر مدى وحمولة كبيرة كقاذفة صغيرة .. لكن الهورنيت لن تضيف شئ من وجهة نظري :لا أعلم:
ردارها احسن من التلاتة و يا سلام لو حطينا ال AN\APG-82\81

يبقي عيب المقطع الراداري الكبير خصوصا امام عدوك الاساسي

ردارها احسن من التلاتة و يا سلام لو حطينا ال AN\APG-82\81

كمان انسى خالص 81 .. وكمان 82 .. اذا كانت السعودية ماخدتش الـ 82
الـ 81 تحديدا يمتلك قدرات تشويش كبيرة انسى ان دولة عربية تحصل عليه قريبا

يبقي عيب المقطع الراداري الكبير خصوصا امام عدوك الاساسي

مانت مش هتجيبها كسيادة جوية كما يروج لها لانها لم تعد تصلح لذلك اما الشبحيات وبعض طائرات الجيل الرابع ++
انت هتجيبها كقاذفة صغيرة توفر لك مدى وحمولة كبيرة .. ووقت اكبر في مسرح العمليات
وكمان قدرات ممتازة ضد كل طائرات الجيل 4+ وما تحتها

عودة
أعلى