فيجارو : مصير المستيرال اما التدمير او البيع لمصر أو كندا .

و كله بثمنه :D الميسترال ثمنها مليار يورو

فرنسا بالذات ليست من الدول التي تصمم لنفسها ما ترفض بيعه و هذه الانظمة اساسا فائدتها كون هذه السفينة صممت لقيادة اسطول صغير من الهليكوبتر + لواء برمائي في بطن السفينة خلاف المستشفى داخلها ووووو

سفينتين الميسترال الروسي تمنهم 1.2 مليار يورو يعني الواحدة بـ600 مليون يورو

انا اختلف معكم قليلا
حاجه مصر الي الميسترال الان ضروريه وذلك لتغير توجهات مصر
تغير مفهوم الامن المصري القومي ولم يشمل الحدود الاربعه فقط
تغير مفهوم الامن العربي المساند لمصر والذي يعتبر عمقها الاستراتيحي
ويشمل الخليج العربي - بحر العرب - خليج عدن - البحر الاحمر - المتوسط
تغير استراتيجيه الدفاع الامني المصري من التقوقع الي الانتشار ومسانده الاشقاء
والاصدقاء وحمايه مصالح مصر في القرن الافريقي ومنابع النيل وشرق افريقيا
كل هذا يجعل من الميسترال ضروريه ومنافعها اكبر بكثير من عدم وجودها والا فعليك
استئجار قواعد مصريه خارج ارضك لتكون نقطه انطلاق لحمايه مصالحك واخوتك
ومنها مثلا قاعده في جيبوتي او جزيره في اليمن علي مدخل البحر الاحمر او قاعده في الخليج العربي
مع اتفاقيات عسكريه مع قبرص لاستخدام اراضيها في حال اي نزاع مستقبلي في المتوسط
السؤال هل الحل الثاني متاح ام شراء الميسترال افضل ؟؟؟؟؟؟؟؟
بالتاكيد الشراء افضل واوفر
تحيه للجميع

التساؤل الذي يفرض نفسه و بشكل واقعي

ما هي حاجة البحرية المصرية بسفينة LHD كالمسترال او بعبارة اخرى ما السبب العملياتي و الاستراتيجي الذي يفرض على البحرية المصرية اعطاء الاولوية لهكذا قطعة للدخول في اسطولها ؟

فحاجة مصر الملحة اليوم تفرض عليها بناء بحرية اكثر اتزانا من ناحية السفن الهجومية كالفرقاطات بنوعيها مضادة للغواصات و اخرى دفاع جوي و تقوية سلاح الغواصات و زيادة عدد قطعه ضف عليها التوفر على عدد محترم من سفن LST قادرة على انزال قوة برمائية محترمة دون نسيان طائرات الدورية البحرية و سفن دعم لوجيستي هذه الامور كفيلة بصنع درع امين لمصالح مصر البحرية ما بين مضيق صقلية الى جزر الزنجبار حتى فالبحرية المصرية اليوم هي في مرحلة الاستبدال و ليس الاضافة فكثير من قطعها مرت من مرحلة تحديث منتصف العمر و عليه فستخرج قريبا من الخدمة اما سفن LHD و لما لا LHA فهي خطوة اخرى لنقل البحرية المصرية من بحرية مياه خضراء الى بحرية مياه زرقاء و الافضل تركها لمخطط بعيد المدى في خلال عقدين من الان

"هذه وجهة نظر شخصية لتشكيل البحرية المصرية الشقيقة "

بالتوفيق
- ظهور الغاز في المياه العميقة
- اليمن و الاوضاع به و تهديد باب المندب كمدخل لقناة السويس

لو هتيجي ... ياريت تبقي بتمويل مصري خالص ... نتشقلب زي ما عملنا في قناه السويس و نوفر التمويل .

لو هتجبها بتمويل خارجي هيتم اعتبار ارسالها لاي عمليات حق مكتسب و الا هتبدأ معايرات علي طريقه " ده انا اللي شاريهالك "

:D

بصراحه الخوان كارلوش اشمل من المستيرال لانها هتشيل مقاتلات زي ما تشيل مروحيات و مهمات انزال و مدرعات و كمان سعرها اقل و تكنولوجي اوروبي كذالك .
ياريت زيادة وزير الدفاع تكون تخليص في واحده خوان كارلوس و لو عايز تراضي المحبين للفرنساوي يبقي مستيرال واحده عشان يبقي عندك درة حمل مروحيات و مقاتلات لمناطق امتداد الامن القومي المصري في مضيق باب المندب و في الشمال مع امتداد مخزون الطاقة الضخم في مياهنا الاقتصاديه و المقدر ب 232 تريليون قدم مكعب غاز ! الا يستحق هذا الحماية في ظل اطماع الاتراك و الاسرائيليين ؟!

حسب علمي الرافال البحريه تحتاج ممر اقلا 200 - 220 متر و طول ممر اقلاع خوان كارلوس 230 متر تقريبا
بسبب وجود نظام المقلاع الذي يقلل المسافة الازمة لاقلاع الطائرة

لو هتيجي ... ياريت تبقي بتمويل مصري خالص ... نتشقلب زي ما عملنا في قناه السويس و نوفر التمويل .

لو هتجبها بتمويل خارجي هيتم اعتبار ارسالها لاي عمليات حق مكتسب و الا هتبدأ معايرات علي طريقه " ده انا اللي شاريهالك "

:D
مجموعتي موافقة على تمويل نص الصفقة

انا مع شراء الميسترال و يفضل تزويدها بمجموعه من طائرات الاف 35 اضافه للمروحيات . . . و يكون الاسطول المرافق للحامله غواصتين و سفينه بحريه كالفريم و قطعتين كالامباسدور او الجاويند و بذلك يكون تم تشكيل مجموعة حاملة طائرات ( ليس كمثيلاتها المريكيه ) و لكنها ذات قدره ضاربه عاليه . . . مصر اصبحت تواجه عدائيات كثيره و المستقبل ربما يحمل تحديات اكثر من الخليج و ايران الي البحر المتوسط لماجهة اسرائيل و اي دول اخري قد تهدد السياده المصريه في البحر المتوسط مرورا باليمن و أثيوبيا و باب المندب .

ممكن ده يفسر توجهنا لتسليح البحريه العالى بسد الفجوات اولا ومن ثم الاتجاه للصين وروسيا للتعاقد على قطع اكثر لترافق المسترال .....
ربنا يسهل

توقعاتى ان مصر هتدخل تشترى الاتنين ميسترال واحده لمصر والتانيه لروسيا ومصر وسيط شراء مقابل صفقات +18 ويبقى كدا احنا عملنا الصح وصح الصح كمان ;)
ايضا اتوقع ان تقوم روسيا بمد مصر بالمال لشراء قطعه لها من الحاملتين من الاموال التى ستردها فرنسا وبالطبع بالشرط الجزائى بمعنى ان مصر ستقوم بشراء الحاملتين باموال روسيه مصريه :rolleyes:
تخيلوا ان روسيا دافعه مليون فى الميسترال والشرط الجزائى نص مليون وعدم التسليم = مليون ونص تقوم روسيا بمد مصر بثمن الميسترال التانيه المليون وتقوم بالاحتفاظ بالشرط الجزائى اللى هو نص مليون بمعنى ان روسيا دفعت نص مليون فى حاملة الميسترال ويبقى كدا فرنسا ركبت الوزه بالمقلوب شغل صياعه لو حصل السيناريو دا :D

توقعاتى ان مصر هتدخل تشترى الاتنين ميسترال واحده لمصر والتانيه لروسيا ومصر وسيط شراء مقابل صفقات +18 ويبقى كدا احنا عملنا الصح وصح الصح كمان ;)
ايضا اتوقع ان تقوم روسيا بمد مصر بالمال لشراء قطعه لها من الحاملتين من الاموال التى ستردها فرنسا وبالطبع بالشرط الجزائى بمعنى ان مصر ستقوم بشراء الحاملتين باموال روسيه مصريه :rolleyes:
تخيلوا ان روسيا دافعه مليون فى الميسترال والشرط الجزائى نص مليون وعدم التسليم = مليون ونص تقوم روسيا بمد مصر بثمن الميسترال التانيه المليون وتقوم بالاحتفاظ بالشرط الجزائى اللى هو نص مليون بمعنى ان روسيا دفعت نص مليون فى حاملة الميسترال ويبقى كدا فرنسا ركبت الوزه بالمقلوب شغل صياعه لو حصل السيناريو دا :D
ايه الخيال العلمى ده !!!
هل تريد قطع علاقتك بفرنسا نهائيا وفرضا لو حدث القصه الخياليه التى ذكرتها , ستضطر ان تجعل الميسترال متحف
لا روسيا كدوله محترمه تقبل وفرنسا هتحط عليك

السعوديه بحاجة الاثنين وحده في خليج عدن والثانيه بالبحر الاحمر او المتوسط المهم تكون بها طائرات مثل F18 او F35 والاهم من كل هذا اااني افضل F18 لاجل الضغط علبهم لتصنيع نسخه سعوديه بايادي سعوديه لان الاتراك يصنعون اف16 بترخيص مهو احسن منا

ايه الخيال العلمى ده !!!
هل تريد قطع علاقتك بفرنسا نهائيا وفرضا لو حدث القصه الخياليه التى ذكرتها , ستضطر ان تجعل الميسترال متحف
لا روسيا كدوله محترمه تقبل وفرنسا هتحط عليك
يا عم براحه بس محسسنى ان الكوميشن هيضيع عليك :D
فرنسا يتم ممارسة ضغوط عليها عشان روسيا متستلمش الميسترال عشان العقوبات اللى على روسيا لكن الحل اللى هو خيال علمى انا شايفه حل كويس لروسيا وفرنسا ان يدخل وسيط فى النص يشيل واحده وروسيا تشترى منه واحده والوسيط دا بالتاكيد مصر :)

السعوديه بحاجة الاثنين وحده في خليج عدن والثانيه بالبحر الاحمر او المتوسط المهم تكون بها طائرات مثل F18 او F35 والاهم من كل هذا اااني افضل F18 لاجل الضغط علبهم لتصنيع نسخه سعوديه بايادي سعوديه لان الاتراك يصنعون اف16 بترخيص مهو احسن منا
انت بتتكلم عن ايه اللى يشيل F18 ,F35 الميسترال حاملة مروحيات ليست حاملة طائرات

ويا ترى الـ f18 هتقلع ازاي من على حاملة المروحيات ؟؟؟؟؟؟؟:eek:

يا عم براحه بس محسسنى ان الكوميشن هيضيع عليك :D
فرنسا يتم ممارسة ضغوط عليها عشان روسيا متستلمش الميسترال عشان العقوبات اللى على روسيا لكن الحل اللى هو خيال علمى انا شايفه حل كويس لروسيا وفرنسا ان يدخل وسيط فى النص يشيل واحده وروسيا تشترى منه واحده والوسيط دا بالتاكيد مصر :)
ده على اساس ان فرنسا غبيه . هى رافضه تسلم ميسترال لروسيا , تقوم انت تشترى وتسلمها انت لروسيا رغم انف فرنسا
ببساطه مفيش قطعه سلاح فرنسى فى الجيش هتتحرك فى حال فرض عقوبات , شوف مين هيعملك صيانه للميسترال
انا حاسس انى فى مسلسل كرتون

ده على اساس ان فرنسا غبيه . هى رافضه تسلم ميسترال لروسيا , تقوم انت تشترى وتسلمها انت لروسيا رغم انف فرنسا
ببساطه مفيش قطعه سلاح فرنسى فى الجيش هتتحرك فى حال فرض عقوبات , شوف مين هيعملك صيانه للميسترال
انا حاسس انى فى مسلسل كرتون
انا كلامى واضح يا اخ Paton انا بتكلم على ان لو فرنسا عايزه متخسرش روسيا وعايزه تسلم الميسترال بس عشان الضغوط اللى بتتمارس عليها مش قادره تعمل كدا فانا شايف ان دا حل من الحلول دى مش اول مره يعنى يكون فى وسيط مشترى لطرف اخر

انا كلامى واضح يا اخ Paton انا بتكلم على ان لو فرنسا عايزه متخسرش روسيا وعايزه تسلم الميسترال بس عشان الضغوط اللى بتتمارس عليها مش قادره تعمل كدا فانا شايف ان دا حل من الحلول دى مش اول مره يعنى يكون فى وسيط مشترى لطرف اخر
فرنسا تحديدا داخل الاتحاد الاوروبى لها مواقفها الدبلوماسيه المنفرده , ليست كالماضى ولكن تظل تملك شىء من الاستقلاليه بعيدا عن الولايات المتحده
فرنسا لو فى نيتها التسليم بعيدا عن الضغوطات كانت قامت بذلك ,
بالمناسبه ارجع لاول رد لك , هتجد ان قصدك كان واضح , تسليم سفينه الى طرف دون اذن ومعرفه البلد المصنع
انت قلت بالحرف *يبقى كدا فرنسا ركبت الوزه بالمقلوب شغل صياعه لو حصل السيناريو دا*

فرنسا تحديدا داخل الاتحاد الاوروبى لها مواقفها الدبلوماسيه المنفرده , ليست كالماضى ولكن تظل تملك شىء من الاستقلاليه بعيدا عن الولايات المتحده
فرنسا لو فى نيتها التسليم بعيدا عن الضغوطات كانت قامت بذلك ,
بالمناسبه ارجع لاول رد لك , هتجد ان قصدك كان واضح , تسليم سفينه الى طرف دون اذن ومعرفه البلد المصنع
انت قلت بالحرف *يبقى كدا فرنسا ركبت الوزه بالمقلوب شغل صياعه لو حصل السيناريو دا*
على فكره انا واخد بالى من كلامى كويس بس واضح انك مش واخد بالك انى بتكلم على السيناريوهين وردى كان واضح ان مش السيناريو الاول فقط ووضحتلك ان ممكن كمان فرنسا يكون بيمارس عليها ضغوطات دوليه عشان تسليم الميسترال لروسيا فدا حل كويس بردوه

عودة
أعلى