الاحتفال بتدشين اول غواصة تايب-209 مصرية

المقارنة المعقولة هي مع الغواصة الجنوب أفريقية لأنها تايب 209 1400MOD

الجنوب افريقية

Propulsion: Diesel-electric, 4 diesels, 1 shaft, 6100

The submarines are fitted with a diesel electric propulsion system based on four MTU 12V 396 diesel engines delivering 2.8MW, with four alternators and one Siemens 3.7MW motor, driving a single shaft

برضه مجابوش سيرة الـ AIP

و مكتوب برضه انها Type 1500 ذات الحجم الكبر من الـ 1400 بفارق بسيط
وبعدين عايزين نعرف طول الموديول كام
و حاجة كمان ان المصدر الرسمى للشركة المصنعة لم يذكر انها مزودة به
.
.
سؤال لحضرتك الا لو طلعت مفيهاش الزفت ده هتنتحر معايا ولا هتعمل حاجة تانية ؟
عشان بس ابقى عرفت اللى هيحصل

ده تقرير للخبير الإسرائيلي د. شاؤول شاي عن الغواصات المصرية

The commander of Egypt's naval forces, Rear Admiral Osama Mounir, attended the inauguration of a German-built Egyptian submarine on December 10, 2015 in Hamburg, Germany. In his speech at the inauguration, Mounir stated that this "great technological addition" to Egypt's navy will further its capability to bolster Egyptian national security.

This is Egypt's first Type-209/1400 submarine with the latest technology installed for this type of vessel. The submarine was built by the German ThyseenKrupp Marine System (TKMS). The inauguration of the submarine was attended by the German Navy Vice Admiral Rainer Brinkmann, Egypt's ambassador to Germany Badr Abdel-Atti, as well the Egyptian consul in Hamburg and a number of German and Egyptian military officials.

Preliminary negotiations for ex-German Navy Type 206A boats were reported to have begun in December 2004, while in mid-2009 there were unconfirmed reports that Egypt might buy a pair of Project 636/Kilo-class submarines from Russia, but these initiatives were stalled due to a lack of funding. Egypt had signed the deal with Germany to buy two German-made Type 209 submarines in 2011, and then ordered two more in 2014.

The Type 209 is a class of diesel-electric attack submarine developed exclusively for export by Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) of Germany. The HDW Class 209/1400-Mod submarine is the most recent version of the HDW Class 209 "family" (209/1100, 209/1200, 209/1300, 209/1400 and 209/1500) in a line of 63 boats contracted with 14 customer navies.

Like all its predecessors, HDW Class 209/1400-Mod is a compact and reliable submarine featuring most recent technology, high combat strength, extraordinary battery payload and low signatures. Its comprehensive mission profiles include also surveillance and intelligence gathering tasks. It is also ideally suited for Special Forces operation missions.

The Type 209/1400-Mod has an overall length of 61.2 m and a surfaced displacement of 1,280 tons. Type 209 submarines are armed with 8 bow 533 mm torpedo tubes and 14 torpedoes. The Type 209/1400s used by Turkey are also armed with Sub-Harpoon missiles. The class can be armed with a variety of torpedo models depending upon the country. The majority of boats carry Surface and Underwater Target (SUT) or the Special Surface Target (SST) torpedoes.

In order to increase their indiscretion rate, HDW lass 209 boats may be equipped with a HDW fuel cell plug-in section for air-independent submarine propulsion. Such integration can be carried out during a regular midlife modernization and leads to a considerable increase in submerged endurance.

ده تقرير للخبير الإسرائيلي د. شاؤول شاي عن الغواصات المصرية

The commander of Egypt's naval forces, Rear Admiral Osama Mounir, attended the inauguration of a German-built Egyptian submarine on December 10, 2015 in Hamburg, Germany. In his speech at the inauguration, Mounir stated that this "great technological addition" to Egypt's navy will further its capability to bolster Egyptian national security.

This is Egypt's first Type-209/1400 submarine with the latest technology installed for this type of vessel. The submarine was built by the German ThyseenKrupp Marine System (TKMS). The inauguration of the submarine was attended by the German Navy Vice Admiral Rainer Brinkmann, Egypt's ambassador to Germany Badr Abdel-Atti, as well the Egyptian consul in Hamburg and a number of German and Egyptian military officials.

Preliminary negotiations for ex-German Navy Type 206A boats were reported to have begun in December 2004, while in mid-2009 there were unconfirmed reports that Egypt might buy a pair of Project 636/Kilo-class submarines from Russia, but these initiatives were stalled due to a lack of funding. Egypt had signed the deal with Germany to buy two German-made Type 209 submarines in 2011, and then ordered two more in 2014.

The Type 209 is a class of diesel-electric attack submarine developed exclusively for export by Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) of Germany. The HDW Class 209/1400-Mod submarine is the most recent version of the HDW Class 209 "family" (209/1100, 209/1200, 209/1300, 209/1400 and 209/1500) in a line of 63 boats contracted with 14 customer navies.

Like all its predecessors, HDW Class 209/1400-Mod is a compact and reliable submarine featuring most recent technology, high combat strength, extraordinary battery payload and low signatures. Its comprehensive mission profiles include also surveillance and intelligence gathering tasks. It is also ideally suited for Special Forces operation missions.

The Type 209/1400-Mod has an overall length of 61.2 m and a surfaced displacement of 1,280 tons. Type 209 submarines are armed with 8 bow 533 mm torpedo tubes and 14 torpedoes. The Type 209/1400s used by Turkey are also armed with Sub-Harpoon missiles. The class can be armed with a variety of torpedo models depending upon the country. The majority of boats carry Surface and Underwater Target (SUT) or the Special Surface Target (SST) torpedoes.

In order to increase their indiscretion rate, HDW lass 209 boats ------may------ be equipped with a HDW fuel cell plug-in section for air-independent submarine propulsion. Such integration can be carried out during a regular midlife modernization and leads to a considerable increase in submerged endurance.
وايه الجديد محنا عارفين انها ممكن ممكن ممكن ممكن (MAY) يتركبلها البتاع ده
المشكلة انه مش متركب حاليا

وايه الجديد محنا عارفين انها ممكن ممكن ممكن ممكن (MAY) يتركبلها البتاع ده
المشكلة انه مش متركب حاليا

أولا. لو كانت النسخة المصري بدون AIP ما قيمة التعاقد على الألمانية وتفضيلها عن الروسية كيلو (بدون AIP)

ثانيا . النسخة المصرية هي الأحدث في سلسلة إنتاج تايب 209 1400 MOD

ثالثا . الصين عرضت على مصر غواصات سونج بتقنيات AIP كمنافس للتايب 209 واختارت مصر غواصات ألمانيا بعدد 2

رابعا . صفقة الغواصات المصرية محاطة بسرية (لانعرف تسليحها ولا كامل إمكاناتها) لا تنسى أن إسرائيل حاولت التجسس ومعرفة التفاصيل (قضية جاسوسة الغواصات تم الحكم فيها قبل نهاية 2015 )

تأكد إن الغواصات جاءت بأفضل الإمكانيات

لو كانت مصر تريدها بدون aip كان ثمن الصفقة سيكون أقل من الثمن الفعلي للغواصات المصرية

أولا. لو كانت النسخة المصري بدون AIP ما قيمة التعاقد على الألمانية وتفضيلها عن الروسية كيلو (بدون AIP)

ثانيا . النسخة المصرية هي الأحدث في سلسلة إنتاج تايب 209 1400 MOD

ثالثا . الصين عرضت على مصر غواصات سونج بتقنيات AIP كمنافس للتايب 209 واختارت مصر ألمانيا

رابعا . صفقة الغواصات المصرية محاطة بسرية (لانعرف تسليحها ولا كامل إمكاناتها) لا تنسى أن إسرائيل حاولت التجسس ومعرفة التفاصيل (قضية جاسوسة الغواصات تم الحكم فيها قبل نهاية 2015 )

تأكد إن الغواصات جاءت بأفضل الإمكانيات

لو كانت مصر تريدها بدون aip كان ثمن الصفقة سيكون أقل من الثمن الفعلي للغواصات المصرية
يا عم و انا مالى ما تروح تقولهم منا زيك محروق دمى و نفسى تطلع فيها AIP
بس فين الدليل ؟
مش عايزين اى كلام و السلام .،.
.
.
نيجى بقى للنقط اللى قولتها
اولا التايب الالمانية من حيث التكنولوجيا و كفاءة تصميم البدن حتى و ان كان طراز اقدم لكن افضل من الكيلو الروسى و الغواصة الصينية و خصوصا فى الالكترونيات و الصمت رهيبة
نقطة انها احدث نسخة من الـ 1400 ده صحيح لكن لا يشترط الـ AIP فهو اختيارى حتى النسخة الـ 1500 الهندية مفيهاش AIP
اما جزئية - تأكد انها جاءت بأفضل الامكانيات - انا عارف يا سيدى الفاضل انها كذلك و احنا كنا بنتكلم انها زى الجنوب افريقية

نقطة اخيرة

انا حاسس انك واخد الموضوع برفض مطلق و محطتش احتمال تكون مفيهاش الـ AIP و كانها شتيمة او تقليل منها :oops:

انا عايزك تعرف انها سواء به او من غيره هى رهيبة كأداء افضل من الروسى التقليدى و الصينى و اقل منهم فى المشاكل و افضل فى الصمت و لو تقرأ عنها هتعجبك

لكن مسألة الـ AIP دى متقللش منها اى حاجة غير فترة البقاء غاطسة
وهى عالعموم فيها بطاريات جيدة

وفى الاخر انا زيك زعلان لكن حطيت الاحتمالات كلها قدامى و مرفضتش اى احتمال بدافع المشاعر
ويارب تطلع مزودة بيه و نفرح انا و انت :جدا:

قلقتونا الصراحة الصور لا تكدب فعلا
مش حيحل الازمة الا تقرير الشراء المرفوع للبوندستاج زاي لجنة مشتريات الكونجرس
حد يقدر يوصله

يا عم و انا مالى ما تروح تقولهم منا زيك محروق دمى و نفسى تطلع فيها AIP
بس فين الدليل ؟
مش عايزين اى كلام و السلام .،.
.
.
نيجى بقى للنقط اللى قولتها
اولا التايب الالمانية من حيث التكنولوجيا و كفاءة تصميم البدن حتى و ان كان طراز اقدم لكن افضل من الكيلو الروسى و الغواصة الصينية و خصوصا فى الالكترونيات و الصمت رهيبة
نقطة انها احدث نسخة من الـ 1400 ده صحيح لكن لا يشترط الـ AIP فهو اختيارى حتى النسخة الـ 1500 الهندية مفيهاش AIP
اما جزئية - تأكد انها جاءت بأفضل الامكانيات - انا عارف يا سيدى الفاضل انها كذلك و احنا كنا بنتكلم انها زى الجنوب افريقية

نقطة اخيرة

انا حاسس انك واخد الموضوع برفض مطلق و محطتش احتمال تكون مفيهاش الـ AIP و كانها شتيمة او تقليل منها :oops:

انا عايزك تعرف انها سواء به او من غيره هى رهيبة كأداء افضل من الروسى التقليدى و الصينى و اقل منهم فى المشاكل و افضل فى الصمت و لو تقرأ عنها هتعجبك

لكن مسألة الـ AIP دى متقللش منها اى حاجة غير فترة البقاء غاطسة
وهى عالعموم فيها بطاريات جيدة

وفى الاخر انا زيك زعلان لكن حطيت الاحتمالات كلها قدامى و مرفضتش اى احتمال بدافع المشاعر
ويارب تطلع مزودة بيه و نفرح انا و انت :جدا:

المصادر المتاحه بتقول انها HDW ready, potentially, may be

و كلها بمعنى انها قابله للتجهيز
لا شئ مؤكد

اعتقد لن نعرف ابدا

اذا كانت غير مجهزه على رايك حاجه تجيب الضغط

دخلت على الموقع الرسمى بتاعهم لقيت الطول للنسخة الستاندر ليها 62

LOA ~ 62 m
Pressure hull ø ~ 6.2 m
Surface displ. ~ 1,450 t
Height incl. sail ~ 12.5 m
Weapon tubes 8
Crew 30

و مكتوب فى المقال

In order to increase their indiscretion rate, HDW Class 209 boats may be equipped with a HDW fuel cell plug-in section for air-independent submarine propulsion. Such integration can be carried out during a regular midlife modernisation and leads to a considerable increase in submerged endurance.

بتاعتنا طولها قد ايه ؟

النسخه الاصليه طولها 61.2متر
According to IHS Jane's Fighting Ships , the Type 209/1400mod has an overall length of 61.2 m and a surfaced displacement of 1,280 tonnes
النسخه المصريه طولها 64.2 متر
امر اخر نسخه جنوب افريقيا بدون AIP سعر تعاقد 280 مليون دولار عام 2007 اما مصر فالسعر تقريبا 500 مليون دولار عام 2011 و هو يفسر بتضمين العقد نظام AIP مع زياده الاسعار لمده 5 سنوات

النسخه الاصليه طولها 61.2متر
According to IHS Jane's Fighting Ships , the Type 209/1400mod has an overall length of 61.2 m and a surfaced displacement of 1,280 tonnes
النسخه المصريه طولها 64.2 متر
امر اخر نسخه جنوب افريقيا بدون AIP سعر تعاقد 280 مليون دولار عام 2007 اما مصر فالسعر تقريبا 500 مليون دولار عام 2011 و هو يفسر بتضمين العقد نظام AIP مع زياده الاسعار لمده 5 سنوات
سؤال بسيط لحضرتك و معلش اعذرنى .. هو النظام ده بيتركب فين ؟؟؟؟
لو فى المؤخرة زى ما قولت يبقى كلامى صح
لو فى منطقة تانية يبقى الحمد لله
اما مسألة السعر دى انت عارف بتبقى فى تفاصيل كتير و منها التجهيزات الداخلية و انظمة الاستشعار والاتصالات الجديدة و احنا منعرفش نحكم عليها بدون معرفة ايه اللى جواها و ده مش هيحصل
و بعدين ماانت عارف الالمان فى التعامل معانا غير عامل التضخم و برضه كل دى احتمالات
يعنى ممكن تطلع فعلا مزودة بالـ AIP لكن بدون وضعه فى المؤخرة لانها هتطول الجسم من الخلف كما شرحت فى ردود سابقة

موديول الـ AIP مش متر ولا اتنين
عندك فى الامور الروسى

attachment.php

قارن فرق الطول
attachment.php

وفى الاخر يارب تطلع فيها AIP ونرتاح انا من امبارح بدور لما اتهريت و دخلت موقع الشركة مسحته لقيت قدام الطرازات التانية زى 214 مكتوب صراحة ان فيها النظام مدمج فيها
انما قدام بتاعتنا مكتوب ممكن

اما بخصوص الطول العام برضه مش شرط عندك الهندية 1500 طولها 64 و من غير النظام برضه

بص ان خلاص مش هدور تانى دور انت بقى عشان انا هنجت :confused:

المصادر المتاحه بتقول انها HDW ready, potentially, may be

و كلها بمعنى انها قابله للتجهيز
لا شئ مؤكد

اعتقد لن نعرف ابدا

اذا كانت غير مجهزه على رايك حاجه تجيب الضغط
انا من انبارح و انا بدور ملقتش فايدة
الواحد ضغطه على

سؤال بسيط لحضرتك و معلش اعذرنى .. هو النظام ده بيتركب فين ؟؟؟؟
لو فى المؤخرة زى ما قولت يبقى كلامى صح
لو فى منطقة تانية يبقى الحمد لله
اما مسألة السعر دى انت عارف بتبقى فى تفاصيل كتير و منها التجهيزات الداخلية و انظمة الاستشعار والاتصالات الجديدة و احنا منعرفش نحكم عليها بدون معرفة ايه اللى جواها و ده مش هيحصل
و بعدين ماانت عارف الالمان فى التعامل معانا غير عامل التضخم و برضه كل دى احتمالات
يعنى ممكن تطلع فعلا مزودة بالـ AIP لكن بدون وضعه فى المؤخرة لانها هتطول الجسم من الخلف كما شرحت فى ردود سابقة

موديول الـ AIP مش متر ولا اتنين
عندك فى الامور الروسى

attachment.php

قارن فرق الطول
attachment.php

وفى الاخر يارب تطلع فيها AIP ونرتاح انا من امبارح بدور لما اتهريت و دخلت موقع الشركة مسحته لقيت قدام الطرازات التانية زى 214 مكتوب صراحة ان فيها النظام مدمج فيها
انما قدام بتاعتنا مكتوب ممكن

اما بخصوص الطول العام برضه مش شرط عندك الهندية 1500 طولها 64 و من غير النظام برضه

بص ان خلاص مش هدور تانى دور انت بقى عشان انا هنجت :confused:
بصراحه كل تقديري قائم علي السعر و الاخبار ان التعاقد تم علي اعلي مواصفات قياسيه لهدا الطراز غير كده الله اعلم و مش هتلاقي اي مصدر قاطع لان الموضوع ده بدور عليه من شهور و مش لاقي اي دليل يؤكد وجود النظام

انا اتنفخت في البوندستاج reports لبرامج التسليح الخارجية من 2008
تقارير مستفزة يا اخي و الخلاصة مفيش حاجة اكتر من ذكر بارقام و سعر و تاريخ مش لاقي تقرير الشراء او البيع المفصل زاي اللي بيظهر في لجنة الكونجريس بالمحتويات

بصراحه كل تقديري قائم علي السعر و الاخبار ان التعاقد تم علي اعلي مواصفات قياسيه لهدا الطراز غير كده الله اعلم و مش هتلاقي اي مصدر قاطع لان الموضوع ده بدور عليه من شهور و مش لاقي اي دليل يؤكد وجود النظام
لو المواصفات القياسية يبقى من غيره :(
لانه اوبشن مش قياسى زى الـ 214

انا اتنفخت في البوندستاج reports لبرامج التسليح الخارجية من 2008
تقارير مستفزة يا اخي و الخلاصة مفيش حاجة اكتر من ذكر بارقام و سعر و تاريخ مش لاقي تقرير الشراء او البيع المفصل زاي اللي بيظهر في لجنة الكونجريس بالمحتويات
الموضوع ده تاعبنى من انبارج والواحد بقى ماشى بيكلم نفسه :;:

كمل بقى و اضغط على الشانج بوجو هتلاقى مكتوب الدفع عادى من غير AIP
وبعدين دول مطورينها من 1200 لـ 1400 و دور فى المصادر اللى انا حطيتها انبارح هتلاقيهم لغو اضافة النظام لاحقا
اكتفوا بخلايا الوقود بدون AIP
الموضوع بقى كنافةo_O

كمل بقى و اضغط على الشانج بوجو هتلاقى مكتوب الدفع عادى من غير AIP
وبعدين دول مطورينها من 1200 لـ 1400 و دور فى المصادر اللى انا حطيتها انبارح هتلاقيهم لغو اضافة النظام لاحقا
اكتفوا بخلايا الوقود بدون AIP
الموضوع بقى كنافةo_O
عشان كوريا اتجهت لمشروع التايب 214 فحطو التكلفة كلها هنا و كنسلو التطوير ، عشان مش مستاهلة في غواصات نوعا ما مش حديثة اوي
خلي بالك الغواصة بتتقص عشان تضاف القطعة كتطوير فحوار رزل ابن كلب مكنوش 5 ايام زيادة تحت الماية يعني :D

عشان كوريا اتجهت لمشروع التايب 214 فحطو التكلفة كلها هنا و كنسلو التطوير ، عشان مش مستاهلة في غواصات نوعا ما مش حديثة اوي
خلي بالك الغواصة بتتقص عشان تضاف القطعة كتطوير فحوار رزل ابن كلب مكنوش 5 ايام زيادة تحت الماية يعني :D
و لسخرية القدر التايب ال 214 عانت مشاكل تقنية عويصة جدا انتهت بخلاف مع المانيا و التزام الماني بخصم مالي و امور مشابهة مع الاصلاح طبعا للاعطال لكن يقال لم تصلح الاعطال و لا تزال تصدر ضوضاء تكشف موقع الغواصة بشكل ملحوظ
و دا كان سبب اعتقادنا الاساسي ان مصر تركت ال 214 المعدة للتصدير و ارتكنت لل 209 الاكثر اعتمادا و تجربة لان المشكلة ظهرت مع دول اخرى كتركيا و اليونان

الله ينور عليك تمام
مهو ده اللى بقوله من انبارح
.
.
.
بس افهم من كدة اننا معندناش الـ AIP ؟
سؤال عويص انا عمال ادور فى الصور و المصادر
.
هو المؤكد انها متركبلها خزانات الهيدروجين اللى بتبقى بارزة من البدن من الجنب
لكن موديول الـ AIP مش متركب لان الغواصة من الخلف بتطول لما يتركبلها

.
.
و لسخرية القدر النايب ال 214 عانت مشاكل تقنية عويصة جدا انتهت بخلاف مع المانيا و التزام الماني بخصم مالي و امور مشابه مع الاصلاح طبعا للاعطال لكن يقال لم تصلح الاعطال و لا تزال تصدر ضوضاء تكشف موقع الغواصة
و دا كان سبب اعتقادنا الاساسي ان مصر تركت ال 214 المعدة للتصدير و ارتكنت لل 209 الاكثر اعتمادا و تجربة لان المشكلة ظهرت مع دول اخرى كتركيا و اليونان

على كدة بقى فى مشكلة فى الـ AIP الالمانى
حتى فى الصورة اللى انت حطيتها فى غواصات متركبلها نظام امريكى و هندى

الله ينور عليك تمام
مهو ده اللى بقوله من انبارح
.
.
.
بس افهم من كدة اننا معندناش الـ AIP ؟
سؤال عويص انا عمال ادور فى الصور و المصادر
.
هو المؤكد انها متركبلها خزانات الهيدروجين اللى بتبقى بارزة من البدن من الجنب
لكن موديول الـ AIP مش متركب لان الغواصة من الخلف بتطول لما يتركبلها
مهو انت مش حاسب ان ممكن التصميم بتاعنا يكون مختلف اصلا و ثايسن جروب مشهورة بعديل التصميمات اكثر من مرة و عائلة التايب 209 و الدولفين اكبر ادلة على كده
لكن اعتقد تم تركيبه عشان السعر لان في تجهيزات كان قالها الاخ جاك مش موجودة زاي الاطلي اليكترونيك و سوانار بطول البدن مثلا ف 500 مليون على ايه

على كدة بقى فى مشكلة فى الـ AIP الالمانى
حتى فى الصورة اللى انت حطيتها فى غواصات متركبلها نظام امريكى و هندى
مش ال AIP ، التصميم نفسه لل 214
الامريكي متركب على الا s80 الاسباني لانهم على قدهم في التكنولوجيا دي
و الهندي هما تقريبا مطورين واحد ذاتيا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى