عقد ب 46 مقاتله ميج29 روسيه مع مصر

خبر الـ46 ميج انتشر بسرعة الصاروخ في كل وكالات الاخبار

بعض الوكالات ذكرت إنه أكبر عقد تفوز به ميج من ربع قرن

مفيش اي اخبار عن المواصفات
انا بحثت بس كله في العموم

طب حد يفهمنا هي ميج ٢٩ ولا ميج ٣٥
بص اللي انا فاهمة ان ميج٢٩\ام٢ هي الميج ٣٥
الفرق ان التانية عليها الكترونيات وتجهيزات خاصة بطائرات الجيل الخامس
المشكلة ان مش كل التجهيزات متاحة حاليا
وبالتالي وفقا للتجهيزات المتاحة تصنف ميج ٢٩\ام٢
ياريت حد يصححلي لو انا غلطان لاني ملغبط بردة

سواء كانت MIG 29 او MIG 35 في كل الاحوال هو خيار جيد للغاية
طبعا نحن نتمني الافضل ولكن كما هو معلوم عدد كبير من ال MIG 21 تم ايقافه عن الخدمة ومصر بحاجة الي طيارة اعتراضية بديلة بأقصي سرعة ولو نظرنا للسوق العالمي لن نجد بديل أفضل من الروسي من حيث الأداء والسعر أيضا
وسواء كانت 35 او m2 في كلا الأحوال هي اكثر من ممتازة خصوصا لو نظرنا الي احتياجاتنا لدينا الرافال للتدخل الجراحي ورأس حربه علي أعلي مستوي تكنلوجي لدينا F16 متعددة المهام و كقاذفة ايضا وأخيرا ال MIG M2-35 كمقاتلة اعتراضية.
نقطة أخيره لدي قناعة مهما كانت الميج القادمة فهي أتية فقط كمنصة للسلاح الروس المحرم علينا من امريكا لحين بدأ تصدير ال SU-35

سواء كانت MIG 29 او MIG 35 في كل الاحوال هو خيار جيد للغاية
طبعا نحن نتمني الافضل ولكن كما هو معلوم عدد كبير من ال MIG 21 تم ايقافه عن الخدمة ومصر بحاجة الي طيارة اعتراضية بديلة بأقصي سرعة ولو نظرنا للسوق العالمي لن نجد بديل أفضل من الروسي من حيث الأداء والسعر أيضا
وسواء كانت 35 او m2 في كلا الأحوال هي اكثر من ممتازة خصوصا لو نظرنا الي احتياجاتنا لدينا الرافال للتدخل الجراحي ورأس حربه علي أعلي مستوي تكنلوجي لدينا F16 متعددة المهام و كقاذفة ايضا وأخيرا ال MIG M2-35 كمقاتلة اعتراضية.
نقطة أخيره لدي قناعة مهما كانت الميج القادمة فهي أتية فقط كمنصة للسلاح الروس المحرم علينا من امريكا لحين بدأ تصدير ال SU-35
بص بالنسبة للسوخوي انا شايف انها مش منطقية
الافضل التركيز علي الميج وزيادة الرافال ل٧٢ مقاتله
ومن تم ادخال مقاتلة جيل خامس مباشرة
كا التي ٥٠ او البديل الصيني

بص بالنسبة للسوخوي انا شايف انها مش منطقية
الافضل التركيز علي الميج وزيادة الرافال ل٧٢ مقاتله
ومن تم ادخال مقاتلة جيل خامس مباشرة
كا التي ٥٠ او البديل الصيني

متقدرش تزود الرافال ل 72 ببساطة لسعرها العالي جداااا اما بالنسبة للجيل الخامس انسي اي حاجة من امريكا دي رافضة من ناحية المبدأ حاليا انها تدي ال F35 للخليج
اما جيل خامس من روسيا او الصين فدا مستبعد جدا علي الاقل ل 15 سنة قدام لسببين
اولا لسه اصلا الطيارة مخرجتش للنور ولسه قدامهم مشاكل وعقبات
ثانيا نفس موضوع ال S-400 وال SU35 مش هيصدرو مسمار من الطيارة الا لما يستكفو منها الاول
ومع دخول ال F35 مينفعش نستني كتير لحد ما الجيل الخامس يتاح للتصدير

التعديل الأخير:
متقدرش تزود الرافال ل 72 ببساطة لسعرها العالي جداااا اما بالنسبة للجيل الخامس انسي اي حاجة من امريكا دي رافضة من ناحية المبدأ حاليا انها تدي ال F35 للخليج
اما جيل خامس من روسيا او الصين فدا مستبعد جدا علي الاقل ل 15 سنة قدام لسببين
اولا لسه اصلا الطيارة مخرجتش للنور ولسه قدامهم مشاكل وعقبات
ثانيا نفس موضوع ال S-400 وال SU35 مش هيصدرو مسمار من الطيارة الا لما يستكفو منها الاول
ومع دخول ال F35 مينفعش نستني كتير لحد ما الجيل الخامس يتاح للتصدير
بالنسبة الطائرة الرافال
التكلفة كبيرة بس لو علي عشر سنين ممكن
٢٠١٥-٢٠٢٥
الفترة دي هتزود فيها الرافال ل٧٢
وهتستمر في ادخال طائرة ميج ٣٥
لاحلال ميج٢١ واف٧
بداية من ٢٠٢٥
تنبدا في ادخال الجيل الخامس
في الغالب اتكلم عن t50

للامانة الميج 35 برادار الايسا وبالافيونكس الحديث كانت بالكاد مقبولة
املي ان يكون تم الافاق على اداخال تلك التعديلات في المستقبل القريب
واملي ان يكون هيكل الطائرة هو هيكل الميج 35 بما فيه من تقليل البصمة الرادارية واستخدام المواد المركبة في الهيكل
اما التحديث لرادار الايسا واضافة بعض الافيونكس فهو امر مفروغ منه في المستقبل القريب
عموما 46 طائرة ب 2 ملياردولار هو سعر رخيص للغاية

صفقه متوقعه ان تمت
هى طائره اعتراضية بامتياز داخل مجال الدفاع الجوى و شبكه الرادارات
منصه للأسلحة الروسيه المتطورة
بديل للطائرات الاعتراضية المتقادمه

بانتظار السوخوى

ما انتا اخترت الرافال رغم عيوبها لكنها افضل من جميع مقاتلات الميغ
ارى انها خطوه الى الخلف

ارى انها خطوه الى الخلف
الرفال وميج 35 خطوة للخلف وكلها عيوب
ماشاءلله عليك

رايك يهمنا جدا ويحترم برضه​

التعديل الأخير:
ارى انها خطوه الى الخلف
يا سيدي انتا مش بتختار طائرة حلوة ووحشة
انت عدك ادوار ومهمات موكلة لسلاح الجو
الميج خيار ممتاز لعمليات الاعتراض وبسعر معقول جدا يسمح لشراء اعداد مناسبة للدور الذي تقوم بة
وبالتالي مهياش خطوة للخلف
خصوصا انها طائرة من الجيل الرابع ونصف

صفقه متوقعه ان تمت
هى طائره اعتراضية بامتياز داخل مجال الدفاع الجوى و شبكه الرادارات
منصه للأسلحة الروسيه المتطورة
بديل للطائرات الاعتراضية المتقادمه

بانتظار السوخوى
بالمناسبة
الميج مميزة كا اعتراضية ممتازة
لكنها تقوم بأعمال القصف الارضي
والحماية بشكل جيد جدا

كنت مقفول فى الموضوع من الاول بس بعد التركيز قليلا فى الترجمه عرفت ان المقاتله ميج 35
والمذكور فى الصحيفه منطقى لان الميج 35 هى ام 2 ببعض التعديلات مثل حجم البدن وخلافه من بعض التجهيزات فى الافيونكس
عشان كده ذكرت الجمله دى modernized MiG-29 (sometimes referred to as the MiG-35)
وهى واضحه جدا
الميج 29 ادامنا من زمان بس كل التصريحات الرسميه من اهتمامنا بال 35 فى 2013

images

ومن ثم اختبارنا ليها فى 2014 فى روسيا حسب التصريح الرسمى

وايضا استعداد روسيا لتزويدنا بيها وقتما نطلب حسب التصريح الرسمى ايضا

كل تلك المؤشرات بالفعل تدل على تعاقدنا على الميج 35
كلللللللللل ده بخلاف ان الدكتور adel dwedar @adel dwedar مأكد الكلام من فتره كبيره وكنا منتظرين فقط الاعلان عن التعاقد وشبه رسميا هو حصل وانا اثق كثيرا فى الدكتور عادل وهو مصدر بحد ذاته بالنسبى لى وبالنسبه لكثير من سادتنا الاعضاء على ما اعتقد
وبكرر جملتى ....فرحتى بقدوم الميج 35 تفوق كثيرا فرحتى بقدوم الرافال مع اختلاف مهامهم بالطبع
مليون مبروك

بانتظار اعلان المواصفات حتى نخرج عن نطاق التكهنات

ما هو التسليح المتوقع ؟

مبرووووووووك لبلدي العظيمة مصر ام الدنيا صفقة في غاية الاهمية لاحلال الطيران الروسي المتقادم لدينا .. ينقصنا فلانكر واعتقد ستكون SU-35 وتصبح القوات الجوية المصرية الاقوي في المنطقة بلا منازع وعقبال ال PAK FA T-50 :D

ماذا لو زودت بالكترونيات غربية فرنسية ايطالية ومع ردار غربى ؟؟؟؟؟ سوال يطرح نفسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماشاءالله تبارك الله تطور مبهر جداً للقوات الجوية المصرية سواءاً كانت ميج-29 مطورة أم 35 ..

الأن نستطيع القول بأن القوات الجوية المصرية ليس لديها مخالب فقط بل مخالب حادة ومرعبة لجميع الأعداء ;)

وعقبال السوخوي أو زيادة أعداد الرافال للضعف :cool:

مبرووووووووك لبلدي العظيمة مصر ام الدنيا صفقة في غاية الاهمية لاحلال الطيران الروسي المتقادم لدينا .. ينقصنا فلانكر واعتقد ستكون SU-35 وتصبح القوات الجوية المصرية الاقوي في المنطقة بلا منازع وعقبال ال PAK FA T-50 :D

الباك فا شيلها من بالك .. على الأقل خلال الـ10 سنوات القادمة :(

اف 16 +رافال +ميج35+ميراج 2000 مع احتمال داش 9 اماراتى مستقبلا+سوخوى قيد التفاوض +جيل خامس فى الانتظار == قوات جوية مصرية لن تدافع فقط عن التراب المصرى بل التراب العربى +s300 + الباتريوت احدث معيار+ s400 فى كلام عنو ومش هتكلم عن الانظمة التانية = سماء محصنة ضد البكتريا مش ضد الطيارات

عودة
أعلى