معرض ماكس-2015 .. تغطية ونقاش

ايوة لكن 150 طن حمولة تشيل اتنين ابرامز و نزلهم بالمظلات لو كونا فرقة مجوقلة على غرار ال 101 و ال VDV hgv,sd الليوشين 76 متقدرش على دبابات
و استبعد ان يكون في كلام على الالوشين 78 كانو عملوها اليوم و الجلوب ماستر لو عملنا عمل مش حتيجي بردو
دا غير نقل الجنود لاماكن بعيدة افضل عن البحر و المعدات سيناريو اليمن مثلا و غيرو ونقل الاغاثات

بالله عليك عايز تنزل دبابه ابرامز بالمظله

احنا محتاجين انزال مدرع ؟!! ضد مين اسرائيل مثلا c'mon :D

اى قوات محمولة جوا من ضمن عدائيات مصر المحيطة
مش هتطلع برا انزل جوى فى ليبيا او اثيوبيا تحت ظروف محددة

انتى عاوز قوات خاصة بقوات نيارنية مساندة
يبقى محتاج حاجة زىM1128

وزن 18 طن تقريبا
تكون قوة مساندة لقوات التدخل السريع بمدفع 105 mm

بالله عليك عايز تنزل دبابه ابرامز بالمظله
احنا محتاجين انزال مدرع ؟!! ضد مين اسرائيل مثلا c'mon :D

اى قوات محمولة جوا من ضمن عدائيات مصر المحيطة
مش هتطلع برا انزل جوى فى ليبيا او اثيوبيا تحت ظروف محددة

انتى عاوز قوات خاصة بقوات نيارنية مساندة
يبقى محتاج حاجة زىM1128

وزن 18 طن تقريبا
تكون قوة مساندة لقوات التدخل السريع بمدفع 105 mm

غلطة و مش حتتكرر يا شباب :D اتعلمت

ايوة لكن 150 طن حمولة تشيل اتنين ابرامز و نزلهم بالمظلات لو كونا فرقة مجوقلة على غرار ال 101 و ال VDV hgv,sd الليوشين 76 متقدرش على دبابات
و استبعد ان يكون في كلام على الالوشين 78 كانو عملوها اليوم و الجلوب ماستر لو عملنا عمل مش حتيجي بردو
دا غير نقل الجنود لاماكن بعيدة افضل عن البحر و المعدات سيناريو اليمن مثلا و غيرو ونقل الاغاثات
1- مستحيل ننقل إبرامز بكامل تجهيزهها للدخول فى عمليات مباشرة .
2- صعب من حيث المبدأ تعمل إسقاط لدبابات غربى (معروفة بأوزانها الكبيرة) .
3- حتى الدبابات الشرقى على حد علمى مش موجودة فى الـ VDV بل بيستخدموا نسخ خفيفة التدريع وبيعتمدوا على الكثافة النيرانية العالية والحركية (فاكر موضوع الأستاذ محمد سليم عن المدرعة السويسرية cv 90 وإنت قلت إنه ليه مش بنتوسع فى حاجة على شاكلتها "كنت معجب بأدائها" "عيار جيد وكثافة عاليه تقضى الغرض") .
4- مبدأ عمل القوات المحمولة هو الحركية العالية والقدرة على المناورة وليس التدرع العالى عشان كده تلاقى الـ VDV بيلعب بحاجات على شاكلة الـ BMD-4 .

واللى وزنها حوالى 14 طن يعنى تقريباً نفس وزن الـ YPR بتاعنا (الـ YPR أقل قليلاً ) , يعنى ممكن الـ
Il-76MD-90A بتاعنا تشيل 4 مدرعات YPR مستريح .

والله أعلم .

1- مستحيل ننقل إبرامز بكامل تجهيزهها للدخول فى عمليات مباشرة .
2- صعب من حيث المبدأ تعمل إسقاط لدبابات غربى (معروفة بأوزانها الكبيرة) .
3- حتى الدبابات الشرقى على حد علمى مش موجودة فى الـ VDV بل بيستخدموا نسخ خفيفة التدريع وبيعتمدوا على الكثافة النيرانية العالية والحركية (فاكر موضوع الأستاذ محمد سليم عن المدرعة السويسرية cv 90 وإنت قلت إنه ليه مش بنتوسع فى حاجة على شاكلتها "كنت معجب بأدائها" "عيار جيد وكثافة عاليه تقضى الغرض") .
4- مبدأ عمل القوات المحمولة هو الحركية العالية والقدرة على المناورة وليس التدرع العالى عشان كده تلاقى الـ VDV بيلعب بحاجات على شاكلة الـ BMD-4 .

واللى وزنها حوالى 14 طن يعنى تقريباً نفس وزن الـ YPR بتاعنا (الـ YPR أقل قليلاً ) , يعنى ممكن الـ
Il-76MD-90A بتاعنا تشيل 4 مدرعات YPR مستريح .

والله أعلم .

الحقيقة you have no idea how dump i feel right now :oops:
كلامك صحيح جدا

الحقيقة you have no idea how dump i feel right now :oops:
كلامك صحيح جدا
لا ياراجل dump ايه وبتاع ايه انت cute والله :) وبعدين دايماً أنا بعتمد على كلامك فى بدء عملية عصف زهنى وعمليات بحث سريعة ننعش بها الذاكرة ونزود معلومات وهو ما حصل تماماً هذه المرة .
حبيبى ياريس batteryneon @batteryneon :):):D:D

لا ياراجل dump ايه وبتاع ايه انت cute والله :) وبعدين دايماً أنا بعتمد على كلامك فى بدء عملية عصف زهنى وعمليات بحث سريعة ننعش بها الذاكرة ونزود معلومات وهو ما حصل تماماً هذه المرة .
حبيبى ياريس batteryneon @batteryneon :):):D:D

اشكرك جدااااااااااااااااااااا :):)

United Aircraft Corporation President Yuri Slyusar, Russia's President Vladimir Putin, Iran's Vice President Sorena Sattari, Russia's Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin at MAKS 2015 International Air Show​

عودة
أعلى