الفريق عبد العزيز سيف: قريبا.. إنتاج الجيل الجديد من المدرعة "فهد 300"

الهندسة الصناعية حاجة تانية يا كبير
انا خريج ميكانيكا قسم الهندسة الصناعية -بنميل اكتر للادارة وال planning وكده
بس عامة درسنا زى اى قسم فى ميكانيكا التصيمم شىء اساسى بس التصميم الميكانيكى
تصميم مدرعة
ده محتاج ناس بتوع قسم ميكانيكا بكل فروعه باور وصناعية وانتاج وسيارات
التصميم نفسه كمدرعة ممكن اى حد هاوى -ما بالك مهندس او خريج فنون تطبيقة - يقدر يصممه
انا كمهندس ميكانيكى اجيه اقلك حسابات التصميم ده ومحتاج اى ايه قدرة ماتور واقدر احسبلك السرعة القصوى والاحمل عند كل نقطة وهل هيكون stable ولا لا وهكذا

صحيح :D
المادة الوحيدة اللى دخلته فاينل open book هى ال machine design :D
ماة رخمة بس ممتعه فشخ :D
واسالو اي مهندس بترول كده مادة ال simulation اخبارها ايه ... بس خودو ساتر الاول و ساتر مريح :D

مشكلتنا مش استيراد لو على الشراء المنتجات معبيه الدنيا مشكلتنا ان مش حنفضل كده ملل حشتري حقوق تصنيع 10 سنين و بعديها حنقابل نفس الموقف اللي احنا فيه دلوقتي لان قاعدتك مش بتطور و المنتج تجاوزه الزمن لانها قاعدة غير مؤهلة الا لاستيعاب عمل الغير فقط
ومين قال استيراد؟!
بنكلم عن شراء المشروع باكمله , و المشروع وقف و روسيا بتنتج مدرعة تانية , ايه المشكلة؟
لما المهندسين المصريين يطلعوا علي واحدة من احدث التكنولوجيات الموجودة في المجال ده (المدرعة خرجت للنور سنة 2013تقريبا) , ضيف عليها ان معدل المخاطرة براس المال صفر طبعا في حالة المدرعة اتوم و ده شئ مثالي لمصر.

الاتوم فرصة حقيقية من الاخر سواء كمدرعة جديدة لمصر او علي سبيل دخول المجال التصنيعي للدرعات عموما.

الرجل قال ايه

صرح رئيس الهيئة العربية للتصنيع الفريق سيف الدين عبد العزيز علي هامش ختام فعاليات مبادرة "تأهيل العمالة الفنية لسوق العمل" أنه حاليا يتم الانتهاء من الموديل الجديد للعربة المدرعة "فهد 300" بمواصفات قياسية وإمكانات أكبر.

وموديل جديد يعني تصميم جديد كليا

قبل ما نحكم علي الناس و نقول يمين و شمال
نشوف ميزانيه الأبحاث عندهم كامً و بعدين نحكم
الله اعلم هما ميزانيتهم كامً لاكن نشوف اي بلد محترمه بتحب تعمل معده جديده بتصرف إد ايه علي الأبحاث و التصاميم و التجارب و بعدين يوصلو للشكل النهائي
الفهد زباله ماشي هيا زباله و عامله زي علبت الكبريت لاكن انتا صرفت كامً علشان تقول انا عاوز اشوف حاجه شبه الامريكاني ولا الروسي ولا حتي التركي
انتا لو عملت مسابقه او عينت كامً مهندس محترم و اديتهم ميزانيه محترمه هانشوف شغل عالي
إنما اطلب من موظف حكومه يصمملي ليوبارد A7 علشان انه صمم الفهد و الفهد و الليوبارد من نفس العيله كلام مش منطقي بصراحه

الهندسة الصناعية حاجة تانية يا كبير
انا خريج ميكانيكا قسم الهندسة الصناعية -بنميل اكتر للادارة وال planning وكده
بس عامة درسنا زى اى قسم فى ميكانيكا التصيمم شىء اساسى بس التصميم الميكانيكى
تصميم مدرعة
ده محتاج ناس بتوع قسم ميكانيكا بكل فروعه باور وصناعية وانتاج وسيارات
التصميم نفسه كمدرعة ممكن اى حد هاوى -ما بالك مهندس او خريج فنون تطبيقة - يقدر يصممه
انا كمهندس ميكانيكى اجيه اقلك حسابات التصميم ده ومحتاج اى ايه قدرة ماتور واقدر احسبلك السرعة القصوى والاحمل عند كل نقطة وهل هيكون stable ولا لا وهكذا

صحيح :D
المادة الوحيدة اللى دخلته فاينل open book هى ال machine design :D
ماة رخمة بس ممتعه فشخ :D

اوعى تنسى ال metallurgy

قبل ما نحكم علي الناس و نقول يمين و شمال
نشوف ميزانيه الأبحاث عندهم كامً و بعدين نحكم
الله اعلم هما ميزانيتهم كامً لاكن نشوف اي بلد محترمه بتحب تعمل معده جديده بتصرف إد ايه علي الأبحاث و التصاميم و التجارب و بعدين يوصلو للشكل النهائي
الفهد زباله ماشي هيا زباله و عامله زي علبت الكبريت لاكن انتا صرفت كامً علشان تقول انا عاوز اشوف حاجه شبه الامريكاني ولا الروسي ولا حتي التركي
انتا لو عملت مسابقه او عينت كامً مهندس محترم و اديتهم ميزانيه محترمه هانشوف شغل عالي
إنما اطلب من موظف حكومه يصمملي ليوبارد A7 علشان انه صمم الفهد و الفهد و الليوبارد من نفس العيله كلام مش منطقي بصراحه

المدرعه تصميم بسيطfundamentalمفهوش ابحاث القصه كلها مشروع التصميم او التطوير (زى مثلا تزويد التخانه للدروع و استخدام محرك اكبر او تركيب جيل جديد من اجهزه اداره النيران ) بينحط له ميزانيه ساعات عمل وحسب تكلفه ساعه العمل بتقدر تكلفه المشروع
الابحاث تكون منفصله زى مثلا تطويردروع جديده بناء على نظريه علميه

لا التمس لهم عذرا انها غياب الاراده و الرؤيا

المدرعه تصميم بسيطfundamentalمفهوش ابحاث القصه كلها مشروع التصميم او التطوير (زى مثلا تزويد التخانه للدروع و استخدام محرك اكبر او تركيب جيل جديد من اجهزه اداره النيران ) بينحط له ميزانيه ساعات عمل وحسب تكلفه ساعه العمل بتقدر تكلفه المشروع
الابحاث تكون منفصله زى مثلا تطويردروع جديده بناء على نظريه علميه

لا التمس لهم عذرا انها غياب الاراده و الرؤيا

انا اتحدث عن قصه انتاج مدرعه بالكامل
موضوع اني اجيب primitive design و ابني عليه و اقول بعد كده هما غلط و الابحاث تكون علي حاجات تانيه دا مع احترامي كلام مش واقعي
اللي بيحصل في اي بلد محترمه : لو ما عملتش مناقصه بين شركات , بتحدد مبلغ معين للابحاث و التصاميم ( و لفظ ابحاث مش معناه اخترع معادله كيميائيه ) و بتجرب لغايه ما توصل للمدرعه المطلوبه
انا لا اعفيهم من الذنب لاكن برده لا يمكن القاء اللوم كله عليهم
شوف مصر بتصرف قد ايه علي البحث العلمي مقارنه باسرائيل مثلا و هاتعرف ليه هما صمموا الميركافا و احنا اخرنا الفهد

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
نفسى افهم ما هو السر وراء الاصرار على انتاج فهد كل هذه السنوات رغم انها لا تناسب البيئة الصحراوية ولا تناسب متطلبات الجيوش حاليا و هى ضعيفة تقريبا فى كل شىء :!:
المفروض و الصحيح اننا نتبع نفس الطريقة فى انتاج الفهد و لكن لمركبة جديدة ,فكرة’
يعنى مكتب تصميم اجنبى و مكونات دولية و تصنيع محلى لنموذج جديد 8X8 ذو تدريعى اعلى و الكترونيات افضل و تصميم موديول قابل للتطوير فى المستقبل و تتحمل الالغام :100&:
:مخطط:

بغض النظر عن النقاش الدائر والموضوع الا ندمة اشد الندم اني نقلته لكن كل واحد منكم عنده حق شوفو الدول بتصنع اي مش علبة السمنه روابي لكن ان عند رئيا الصوره ده مش هي ولا اعتقد ان الجيش هايوافق بيها ولا السيسي اكيد حاجه جديده لان في معلومة ماكده عندي عن مدرعة مجنزرة جديده بالكامل بديل للام 113ووحده بدل الفهد كون اسمها فهد ده مش معناه انها هي هي

adel dwedar @adel dwedar

البقاء لله يا دكتور

مين توفي ؟
النقيب محمد فؤاد شحاتة بالامس فى هجوم العريش
48964

لله ما اعطى ولله ما أخذ

مدرعة اتوم الروسية الفرنسية ايه اخبارها؟
الشروع توقف لعدم توريد المحركات الفرنسية من شركة رينو لروسيا طبقا للعقوبات , ما المشكلة ان مصر تاخذ رخصة تصنيع و نصدر كمان , خصوصا بعد انتاج روسيا للمدرعة بومرانج.

المشروع قررت ان تستكلمه اورال بمفردها وبعدها قرروا ادخال شريك جديد للتطوير واختاروا الامارات

انا اتحدث عن قصه انتاج مدرعه بالكامل
موضوع اني اجيب primitive design و ابني عليه و اقول بعد كده هما غلط و الابحاث تكون علي حاجات تانيه دا مع احترامي كلام مش واقعي
اللي بيحصل في اي بلد محترمه : لو ما عملتش مناقصه بين شركات , بتحدد مبلغ معين للابحاث و التصاميم ( و لفظ ابحاث مش معناه اخترع معادله كيميائيه ) و بتجرب لغايه ما توصل للمدرعه المطلوبه
انا لا اعفيهم من الذنب لاكن برده لا يمكن القاء اللوم كله عليهم
شوف مصر بتصرف قد ايه علي البحث العلمي مقارنه باسرائيل مثلا و هاتعرف ليه هما صمموا الميركافا و احنا اخرنا الفهد

اذا كان بنتكلم على الاسباب الجذريه للمشكله فطبعا التعليم ثم البحث العلمى و دى مشكله دوله و مجتمع

انا كنت بتكلم فى نقطه محدده هل الهيئه بامكانتها و ميزانيتها و العاملين بها لديهم الامكانات لتصميم مدرعه حديثه تفى بمطلبات الجيش

طبعا لان المدرعه ليس مكوك فضاء

اجراء عمليات هندسيه لتصميم معين ببرامج متطوره هو جزء من التصميم مش محتاج بحث علمى

اما تطوير مواد مركبه او ابحاث تطوير للمستشعرات و ابحاث سبائك و ما شابه فهذه ابحاث تحتاج مزانيات و علماء و ليس مهندسين

على سبيل المثال هناك تطبيقات تضع معطيات التصميم و تختار معدن معين و بالتالى تحسب التخانه المطلوبه لاحتمال جهد معين

اما تطوير سبائك باوزان اخف تحتمل جهود اعلى فهذه ابحاث و ليست تصميمات

فاذا كان لديك ابحاث متقدمه و علماء و معامل و ميزانيات تسطيع ان تخدم التصميم و تطور و تهدم الثوابت الهندسيه و تسدبلها باحدث منها

ارجو ان اكون اوضحت وجهى نظرى

المشروع قررت ان تستكلمه اورال بمفردها وبعدها قرروا ادخال شريك جديد للتطوير واختاروا الامارات
علي ما اعتقد ان الامارات دخلت مع روسيا في تطوير المدفع اما المدرعة نفسها فلا اعرف , خصوصا ان تم عرضها في معرض rae 2015 بواسطة شركة الاورال.
علي العموم لا اعتقد بوجود مشاكل بخصوص الامارات بل تسهيلات و ايضا تطويرات محترمة اضافتها الامارات للمدرعة كالعادة.

الفهد تصميم عبقري و إعتمادية جداً ... و تفوقت في الـDesert Endurance في مسابقة إتعملت بين القوات المشاركة في عاصفة الصحراء و يليها في الترتيب الفوكس الالمانية (مع إنه الفهد يعني تعتبر بشكل أو باّخر تصميم ألماني و ناقل حركة و محرك ألماني لكن مش مشكلة)

غير سعرها و انها اتصدرت لـ9 دول/هيئات دولية ... و إنتج منها فوق الـ2500-3000 قطعة فمنتج ناجح بشكل أو اّخر

لكن الفكرة إنه مر 31 سنة على بدء إنتاجها و التطوير لا يقدم فعلياً الكثير من التجديد

و رغم القدرات الصناعية الضخمة الموجودة في الهيئة التي يمكنها تقديم منتجات مصرية من الألف للياء بدن و محرك و دروع ... لا نجد ذلك

و رغم وجود الكثير من العقول في بلادنا لنقوم بكل شئ

و رغم انه الجيش المصري من اكبر الاسواق لتوريد المركبات العسكرية بأنواعها له لا نجد إستغلال لذلك ايضاً

و لذلك لازم كل قيادات الهيئة الفاشلين يقعدوا في البيت لنكون صرحاء

نسخة قوية من الفهد مزودة ببرج bmb3

http://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/forums/uploads/monthly_2016_01/%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%87%D8%AF_2016.thumb.jpg.120a8ef1c7c813699feff1ec0ec15925.jpg​

إيه الفشيخ في النسخة التي عرضتها الهيئة بدئاً من 2003 ببرج BMP على الفهد ؟؟؟ ولا حاجة

و إيه الجديد في النسخة الجديدة ؟؟؟

#مهزلة #عك

علي ما اعتقد ان الامارات دخلت مع روسيا في تطوير المدفع اما المدرعة نفسها فلا اعرف , خصوصا ان تم عرضها في معرض rae 2015 بواسطة شركة الاورال.
علي العموم لا اعتقد بوجود مشاكل بخصوص الامارات بل تسهيلات و ايضا تطويرات محترمة اضافتها الامارات للمدرعة كالعادة.
التصريح كان قبل المعرض بشهرين تحديدا فى شهر يونيو 2015

نسخة قوية من الفهد مزودة ببرج bmb3

http://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/forums/uploads/monthly_2016_01/%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%87%D8%AF_2016.thumb.jpg.120a8ef1c7c813699feff1ec0ec15925.jpg​
البرج خاص بالمدرعه BMP2

التصريح كان قبل المعرض بشهرين تحديدا فى شهر يونيو 2015
تصريح ايه؟
الخبر بتاريخ 1-9
و لا في ذكر لبيع مشروع الاتوم او حتي المشاركة مع الامارات , و هذه صورة لها من صفحة المعرض علي الفيس

عودة
أعلى