الفريق عبد العزيز سيف: قريبا.. إنتاج الجيل الجديد من المدرعة "فهد 300"

يا ريس النت مليان تصميمات من هواه و محترفين و صدقني التصميم ليس بالشئ الصعب الصعوبه في الحشو بس ده للي عايز يشتغل بجد و ينتج و يكون محترم مش طالع يكذب و يضحك علي الناس و يقول فهد300
ايه هو الحشو كاميرات رؤية 360 و انظمة بصرية !
شاشات عرض داخلية !
موتور !
شاسيه !
كراسي !
تدريع !
مراوح نفث في الماء !
كومبيوتر تحكم !
كل دي امور عادي عندك و تقدر تشتريها
المشكلة في التصميم و التصميم هنا مش شكل فقط لكن ملئ بالامور التقنية ايضا في الربط و ال FEATURES تتضع في مسودة ال TECHNICALITIES المطولة

حلوه الجيل الجديد للفهد دي ؛ث:

اجيال الفهد
images

ايه هو الحشو كاميرات رؤية 360 و انظمة بصرية !
شاشات عرض داخلية !
موتور !
شاسيه !
كراسي !
تدريع !
مراوح نفث في الماء !
كومبيوتر تحكم !
كل دي امور عادي عندك و تقدر تشتريها
المشكلة في التصميم و التصميم هنا مش شكل فقط لكن ملئ بالامور التقنية ايضا في الربط و ال FEATURES تتضع في مسودة ال TECHNICALITIES المطولة
و الله التصميم ليس معقد لهذه الدرجه و موضوع الزوايا والابعاد و التحميل و الموازنات ليست الكيمياء ابدا

و الله التصميم ليس معقد لهذه الدرجه و موضوع الزوايا والابعاد و التحميل و الموازنات ليست الكيمياء ابدا
محدش بيقول انه معقد بس هو فين ليه مش موجود

اكتر حاجه مثيره للدهشة ان الدنيا مفتوحة و الكل مطلع و يرى احدث ما وصل له العالم
و مازال هناك من يخرج بهذا الناتج المزرى و يدعى انه مواكب للاحدث عالميا

كما ذكر الاخوه التصميم أمره سهل
المشكله فى العقليات و غياب الرؤيا و الطموح

نحتاج ثوره فى التصنيع الحربي و فكر جديد تماماً

أأمل خيرا فى اللواء العصار

ياحج اسلام الراجل فعلا بيتكلم صح
ايه الغرض اساسا من انتاجها وهى اساسا مترمية ومرطرطة فى المخاون بتاعت الجيش
هاتفيدك باية جديد اساسا
تصميم عفى علية الزمن مواصفات خلاص زمنها راح
ما يعم اعمل تصميم جديد وانتج جديد
لكن الاسلوب اللى ماشيين بيه ده هباب فعلا
مفيش شغل جديد او حاجة مبتكرة نقدر نقول عليها انها احدثت فرق فى المدرعة ياعم ينتجوها بس بتصميم جديد ومواصافات اعلى

ياً دكتور انا ماختلفتش خالص
انا بس بحب اشجع اللعبه حتي لو ماكنتشي حلوه

و الله الموضوع بسيط جدا جدا
هات الاساتذة و الطلبة من فنون تطبيقية و جميلة و هندسة قلهم انت عايز ايه و قعدهم مع مهندسين التصنيع الحالين و مديري و فنيين خطوط الانتاج و وفرلهم سوفترير تصميم بري و طلباتهم عموما بحدود
بعدين اقعدهم مع الناس اللي بيستخدمو المعده اساسا ( جنود و ظباط و قادة ) كل على حده و ابدا بالجنود و خليهم يتناقشو معاهم مشاكلهم فين مع المعدة ايه المحبوب فيها اي الكروه و نفسهم في ايه
و بعدين خليهم يحللو منصات مشابهة خارجيا او ابعتهم في سفريات او هات مساعدة خارجية من شريك استراتيجي
حط outline حتشتغل في ايه و شوف ايه اللي ناقصالك و ابدا prototype و اختبره و مسك المشروع لشخص بارد بخلفية business مش جيش
6 شهور و حتشوف منتج محترم
عايز فنون تطبيقية و جميلة يصمموا مدرعة والله حرام التصميم شيء مش سهل ابدا لأنك بتعمل حساب لكل حاجة و النماذج اللي بتعملها بتجربها علي محاكيات علي الكمبيوتر الاول كذا مرة و مفيش في مصر غير جامعة واحدة او اتنين اللي فيهم القسم دا من هندسة اسمه هندسة صناعية

عايز فنون تطبيقية و جميلة يصمموا مدرعة والله حرام التصميم شيء مش سهل ابدا لأنك بتعمل حساب لكل حاجة و النماذج اللي بتعملها بتجربها علي محاكيات علي الكمبيوتر الاول كذا مرة و مفيش في مصر غير جامعة واحدة او اتنين اللي فيهم القسم دا من هندسة اسمه هندسة صناعية
طب ايه رايك بقى ان فنون تطبيقية هيا الوحيدة القادرة على ذلك
لان
1 - بها قسم تصميم صناعي دا اساس شغله
2- هندسة اخرها components محركات ، دوائر حركة كهربائية ، اليكترونيات ، ناقل حركة لكن مش full concept design ، المهندس يعمل تحت اشراف المصمم و يحقق غايته التقنية بحلول مبتكرة في جزئية او اتنين
المهندس ممكن يعلى و يبقى مصمم ، لكن المصمم ولد مصمم مش محتاج يعلى ، التصميم عملية معقدة جدا زاي ما انت قلت تماما محدش بيدرسها غيره مش المهندس في ماتريكس هوا فاهما و اهم ما يميزه قدرته على التحكم في المتغيرات في صورة واحدة بفلسفة فنية عشان يطوع تصميمه من غير ما يخل بالمبادئ العامة في حين المهندس اخره يغير امور تقنية بحتة مش تصميم مركب فني جدا في اطاره لان اساس بناء المهندس تقني فقط و ليس فني
و فنون تطبيقية الوحيدة في مصر اللي بدرس فلسفة فنية و اساسيات تصميم و تصميم متقدم و مئات من مواد الفنون و تقنية المواد و الكيمياء و الهندسة الفراغية و التصميم الحاسوبي و الميكانيكا و الرياضيات يعني حضرتك طالب الفنون التطبيقة بيدرس هندسة و بيدرس فنون hence the name applied arts

التعديل الأخير:
مالها انجما الاماراتية وهنصنعها 100 % ومش هيرفضوا مش بعيد يجيبلوك مصنع الامارات تحت امرك مش فاهم ليه قالك فهد قال يا عم رووح بلا قرف عليك وعلى اللى مسكك المنصب

اولاا اللى قامو بتطوريها يقعدو فى بيوتهم كفاية حرقة دم
ويتم انتاج مدرعة جديدة خلاص بموصفات جديدة وتدريع قوى فهد بقت كهنة
وانا اللى قولت عنشوف مدرعة خرافية طلعت ملوخية

طب ايه رايك بقى ان فنون تطبيقية هيا الوحيدة القادرة على ذلك
لان
1 - بها قسم تصميم صناعي دا اساس شغله
2- هندسة اخرها components محركات ، دوائر حركة كهربائية ، اليكترونيات ، ناقل حركة لكن مش full concept design ، المهندس يعمل تحت اشراف المصمم و يحقق غايته التقنية بحلول مبتكرة في جزئية او اتنين
المهندس ممكن يعلى و يبقى مصمم ، لكن المصمم ولد مصمم مش محتاج يعلى ، التصميم عملية معقدة جدا زاي ما انت قلت تماما محدش بيدرسها غيره مش المهندس في ماتريكس هوا فاهما و اهم ما يميزه قدرته على التحكم في المتغيرات في صورة واحدة بفلسفة فنية عشان يطوع تصميمه من غير ما يخل بالمبادئ العامة في حين المهندس اخره يغير امور تقنية بحتة مش تصميم مركب فني جدا في اطاره لان اساس بناء المهندس تقني فقط و ليس فني
و فنون تطبيقية الوحيدة في مصر اللي بدرس فلسفة فنية و اساسيات تصميم و تصميم متقدم و مئات من مواد الفنون و تقنية المواد و الكيمياء و الهندسة الفراغية و التصميم الحاسوبي و الميكانيكا و الرياضيات يعني حضرتك طالب الفنون التطبيقة بيدرس هندسة و بيدرس فنون hence the name applied arts

انا هتكلم علي الجامعة اللي انا فيها عندنا هيفتحوا قسم السنة الجاية بالاشتراك مع السويد اسمه هندسة صناعية كل شغله تصميم بس انت اللي بتتكلم عليه فوق دا شغل مهندس ميكانيكا (باور\ انتاج )و بالنسبة لفنون تطبيقية معتقدش ان هيدرس كل الجوانب الهندسية للتصميم و العوامل اللي هتأثر عليه زي المهندس

انا هتكلم علي الجامعة اللي انا فيها عندنا هيفتحوا قسم السنة الجاية بالاشتراك مع السويد اسمه هندسة صناعية كل شغله تصميم بس انت اللي بتتكلم عليه فوق دا شغل مهندس ميكانيكا (باور\ انتاج )و بالنسبة لفنون تطبيقية معتقدش ان هيدرس كل الجوانب الهندسية للتصميم و العوامل اللي هتأثر عليه زي المهندس
جميل دا قسم حيبدا لسه و دا قسم معدي ال 30 سنة
و متقلقش حيقدر يغطي اللي محتاجه ، الكلية فيها 14 قسم متخصص مغطيين كل جوانب الحياة بموادهم المختلفة و لو حابب تتخصص اكتر الدكاترة بيساعدوك بالدراسات
الكلية دي قسم هندسة الغزل و النسيج فيها و دا قسم معترف بيه في نقابة المهندسين يعني خريجه مهندس ، واحد من دكاترته صمم منسوج رايزن مضاد للرصاص زاي التي شيرت و استخدم نفس الطريقة في عمل طوب بناء اخف 50% من الطبيعي و اكثر قوة و الاتنين مختبرين في مركز البحوث

يا اخونا طب نستنى نشوف النموزج النهاءي شكله ايه في الاخر يمكن يكون حاجة كويسة ... يمكن احنا نتفاجا بحاجة جديدة

الهندسة الصناعية حاجة تانية يا كبير
انا خريج ميكانيكا قسم الهندسة الصناعية -بنميل اكتر للادارة وال planning وكده
بس عامة درسنا زى اى قسم فى ميكانيكا التصيمم شىء اساسى بس التصميم الميكانيكى
تصميم مدرعة
ده محتاج ناس بتوع قسم ميكانيكا بكل فروعه باور وصناعية وانتاج وسيارات
التصميم نفسه كمدرعة ممكن اى حد هاوى -ما بالك مهندس او خريج فنون تطبيقة - يقدر يصممه
انا كمهندس ميكانيكى اجيه اقلك حسابات التصميم ده ومحتاج اى ايه قدرة ماتور واقدر احسبلك السرعة القصوى والاحمل عند كل نقطة وهل هيكون stable ولا لا وهكذا

صحيح :D
المادة الوحيدة اللى دخلته فاينل open book هى ال machine design :D
ماة رخمة بس ممتعه فشخ :D

نسخة قوية من الفهد مزودة ببرج bmb3

http://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/forums/uploads/monthly_2016_01/%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%87%D8%AF_2016.thumb.jpg.120a8ef1c7c813699feff1ec0ec15925.jpg​

الهندسة الصناعية حاجة تانية يا كبير
انا خريج ميكانيكا قسم الهندسة الصناعية -بنميل اكتر للادارة وال planning وكده
بس عامة درسنا زى اى قسم فى ميكانيكا التصيمم شىء اساسى بس التصميم الميكانيكى
تصميم مدرعة
ده محتاج ناس بتوع قسم ميكانيكا بكل فروعه باور وصناعية وانتاج وسيارات
التصميم نفسه كمدرعة ممكن اى حد هاوى -ما بالك مهندس او خريج فنون تطبيقة - يقدر يصممه
انا كمهندس ميكانيكى اجيه اقلك حسابات التصميم ده ومحتاج اى ايه قدرة ماتور واقدر احسبلك السرعة القصوى والاحمل عند كل نقطة وهل هيكون stable ولا لا وهكذا

صحيح :D
المادة الوحيدة اللى دخلته فاينل open book هى ال machine design :D
ماة رخمة بس ممتعه فشخ :D
machine design ماده تحفة جدااا عايزة جمجمة متكلفة

مدرعة اتوم الروسية الفرنسية ايه اخبارها؟
الشروع توقف لعدم توريد المحركات الفرنسية من شركة رينو لروسيا طبقا للعقوبات , ما المشكلة ان مصر تاخذ رخصة تصنيع و نصدر كمان , خصوصا بعد انتاج روسيا للمدرعة بومرانج.

مدرعة اتوم الروسية الفرنسية ايه اخبارها؟
الشروع توقف لعدم توريد المحركات الفرنسية من شركة رينو لروسيا طبقا للعقوبات , ما المشكلة ان مصر تاخذ رخصة تصنيع و نصدر كمان , خصوصا بعد انتاج روسيا للمدرعة بومرانج.

مشكلتنا مش استيراد لو على الشراء المنتجات معبيه الدنيا مشكلتنا ان مش حنفضل كده ملل حشتري حقوق تصنيع 10 سنين و بعديها حنقابل نفس الموقف اللي احنا فيه دلوقتي لان قاعدتك مش بتطور و المنتج تجاوزه الزمن لانها قاعدة غير مؤهلة الا لاستيعاب عمل الغير فقط

عودة
أعلى