متوقع: بيع مصر للميراج 2000 وصفقات في زيارة رئيس فرنسا لمصر

آرلي بيرك :;: شييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت لو حصلت
حيبقى اضخم حدث في العصر التسليحي للمنطقة دي
الارلي بيرك مستحيل طبعا حتي لو الصهاينه اخدوا البيرانا

الارلي بيرك مستحيل طبعا حتي لو الصهاينه اخدوا البيرانا
اصل مفيش غيرها
ال LCS متنفعش لعوامل معينة
و الاسباني بطبيعة الحال هو هو الارلي مفرقتش
ممكن تعمل الدنيئة و تطلب السيجونج كلاس من كوريا الجنوبية اللي هيا ارلي بيرك اصلا و تظبها امريكي كمعدات

ده خيارات ياريس
ومفيش حاجة مستبعدة ان شاء الله
على فكره احنا داخلين داخلة جامدة مع امريكا
اللى هايخليك تجيب الاسبانى اللى هو فيها معدات و تسليح امريكي يخليك تجيب الامريكي
سيبها على ربك

يعني لو فكرنا في حاجة زي بلاتفورم حامل للايجيس مثلا هيكون صعب لاكتر من سبب :

- مواعيد تسليم هتكون تعبانة جدا .. شوف الصفقة السعودية 7 سنين عشان استلام اول قطعة لقطع بازاحة قليلة .. الحل الوحيد لدي اننا ناخد حاجة مستعملة معدة للتصدير وان كان صعب ... كمان القطعة هتكون غالية جدااا .
- قضية منظمات المجتمع المدني والشد والجذب الاخير والتصريحات المتبادلة مش منطقي ييجي بعدها حاجة كبيرة كده .. الا اذا كنا هستنى لما تيجي هيلاري .. وهي برده مش مضمونة اوي .
- اسرائيل هتروح تعيط لماما امريكا وهتوقف الصفقة حتى لو عدت من كل المراحل دي .

اصل مفيش غيرها
ال LCS متنفعش لعوامل معينة
و الاسباني بطبيعة الحال هو هو الارلي مفرقتش
ممكن تعمل الدنيئة و تطلب السيجونج كلاس من كوريا الجنوبية اللي هيا ارلي بيرك اصلا و تظبها امريكي كمعدات
علشان كده مستبعد المنصه من امريكا اتوقع منصه اوربيه مع تجهيز امريكي لذلك اتوقع اسبانيا بالذات خصوصا ان مصر تطلب دائما باكج تسليح لذلك هناك ايرباص و نافيتيا في اسبانيا و زياره الفريق صدقي صبحي نهايه 2015

يعني لو فكرنا في حاجة زي بلاتفورم حامل للايجيس مثلا هيكون صعب لاكتر من سبب :

- مواعيد تسليم هتكون تعبانة جدا .. شوف الصفقة السعودية 7 سنين عشان استلام اول قطعة لقطع بازاحة قليلة .. الحل الوحيد لدي اننا ناخد حاجة مستعملة معدة للتصدير وان كان صعب ... كمان القطعة هتكون غالية جدااا .
- قضية منظمات المجتمع المدني والشد والجذب الاخير والتصريحات المتبادلة مش منطقي ييجي بعدها حاجة كبيرة كده .. الا اذا كنا هستنى لما تيجي هيلاري .. وهي برده مش مضمونة اوي .
- اسرائيل هتروح تعيط لماما امريكا وهتوقف الصفقة حتى لو عدت من كل المراحل دي .

وهو الايجيس اصلا فى حسباننا يهاوس .......
مستحيل يتصدرلنا ده

علشان كده مستبعد المنصه من امريكا اتوقع منصه اوربيه مع تجهيز امريكي لذلك اتوقع اسبانيا بالذات خصوصا ان مصر تطلب دائما باكج تسليح لذلك هناك ايرباص و نافيتيا في اسبانيا و زياره الفريق صدقي صبحي نهايه 2015

يا ريت :حب مجنون:
بس برده مستبعد ان امريكا تديك الايجيس

وهو الايجيس اصلا فى حسباننا يهاوس .......
مستحيل يتصدرلنا ده

في حساباتنا احنا .. اكيد طبعا .. في رايي هو منصة الدفاع الجوي البحري الحقيقية حاليا بعيدة المدى ضد كافة اشكال التهديدات
لكن هل في حسابات الامريكان .. ممكن الشركات توافق عشان عايزة تبيع .. وممكن حتى الجيش الامريكي يوافق لان علاقتهم كويسة بالجيش المصري .. لكن الادارة الامريكية والكونجرس (بسبب ضغط اسرائيلي) اشك جداااا

توقع منصه اوربيه مع تجهيز امريكي

:ملل:
بلاتفورم اوروبى تمام .......
تجهيز امريكى من انهى ناحيه ؟؟؟؟
هاربون و RIM-66 والشغل ده....طب بانهى تجهيز الكترونى !!!
بيرى تانيه بس ببلاتفورم اوروبى؟؟؟
ع ابو امريكا يراجح .....dcns وايطاليا مستقبلنا معاهم كبير ....

ما في زيارة كانت لكوريا تقريبا و في عرض اقمار ارخص من الفرنسي و مفاعلات كذلك
و احواض سفنهم شبه خالية يعني تستلم في خلال سنتين و غالبا حيبقى ارخص ;)
بس هوالليلة هل اونكل سام حيديك ايجيس ... مع احترامي في الملوخية لما مصر تشغل spy 1 و ستاندرد ميسيل 1\2\3 \6 ؛ث:
لا و عدد خلايا فخيم 95 يعني حتى لو اتقص نصها حتفضل تدي الهورايزن بالجزمة :D

يا ريت :حب مجنون:
بس برده مستبعد ان امريكا تديك الايجيس
عموما كده كده لازم تتعاقد مع الامريكان هذا العام و كله هيبان من اوجه صرف المعونه لو حصل انفراجه هيكون الشرا النقدي ممكن لاشياء كانت تصنف مستحيله

في حساباتنا احنا .. اكيد طبعا .. في رايي هو منصة الدفاع الجوي البحري الحقيقية حاليا بعيدة المدى ضد كافة اشكال التهديدات
لكن هل في حسابات الامريكان .. ممكن الشركات توافق عشان عايزة تبيع .. وممكن حتى الجيش الامريكي يوافق لان علاقتهم كويسة بالجي المصري .. لكن الادراة الامريكية والكونجرس (بسبب ضغط اسرائيلي) اشك جداااا

هو الاكيد نتمناه ....بس منظومه الايجيس دى نقله تانيه مش موجوده فى اى دوله فى الشرق الاوسط وامريكا متفرده بالمنظومه دى
هتديهالنا ازاى بس

:ملل:
بلاتفورم اوروبى تمام .......
تجهيز امريكى من انهى ناحيه ؟؟؟؟
هاربون و RIM-66 والشغل ده....طب بانهى تجهيز الكترونى !!!
بيرى تانيه بس ببلاتفورم اوروبى؟؟؟
ع ابو امريكا يراجح .....dcns وايطاليا مستقبلنا معاهم كبير ....
كفايه اوروبي كده عايزين نبص تجاه الشرق قليلا حتي لو بقطعتين واحده تايب052دي و الاخري جرشكوف

كفايه اوروبي كده عايزين نبص تجاه الشرق قليلا حتي لو بقطعتين واحده تايب052دي و الاخري جرشكوف

مانا بناقشك فى وجهه نظرك بالنسبه للغربى
اذا كان ع الشرقى ...يلا يخويا ايدى على كتفك
اتمناه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا واكيد هيبقى موجود

هو الاكيد نتمناه ....بس منظومه الايجيس دى نقله تانيه مش موجوده فى اى دوله فى الشرق الاوسط وامريكا متفرده بالمنظومه دى
هتديهالنا ازاى بس
لمنع حصول مصر علي التايب 346 او الاس1850ام

عموما كده كده لازم تتعاقد مع الامريكان هذا العام و كله هيبان من اوجه صرف المعونه لو حصل انفراجه هيكون الشرا النقدي ممكن لاشياء كانت تصنف مستحيله

انا الصراحة لا اعتقد نهائيا انه ممكن .. لكن لو حصل هيبقى رااااائع :أشهر ابتسامه:

هتديهالنا ازاى بس

يا كبير الايجيس امريكا مدياه لناس كتير ومرطرط في الفرقاطات الاسباني والالماني والكوري وغيرهم .. لكن كلهم دول اواوبية حليفة .. هل هتديه لدولة عربية تعادي اسرائيل مثلنا ؟

مانا بناقشك فى وجهه نظرك بالنسبه للغربى
اذا كان ع الشرقى ...يلا يخويا ايدى على كتفك
اتمناه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا واكيد هيبقى موجود
الغربي حلو اوي 6 جويند 4 بيري 4 امبسادور 2 فريم اكواتين 2 فريم فريدا
معاهم بقي شرقي قطعتين افضل التايب052 و ممكن الجرشكوف بديل لواحده تايب

انا الصراحة لا اعتقد نهائيا انه ممكن .. لكن لو حصل هيبقى رااااائع :أشهر ابتسامه:

يا كبير الايجيس امريكا مدياه لناس كتير ومرطرط في الفرقاطات الاسباني والالماني والكوري وغيرهم .. لكن كلهم دول اواوبية حليفة .. هل هتديه لدولة عربية تعادي اسرائيل مثلنا ؟
انا كمان تقديري لا يزيد عن 20%

لا و الصاروخ الستاندرند شغال معاك زاي ما انت عايز .. عياز anti ship شغال .. عايز anti air شغال ... عايز abm شغال .... عايز anti al anti نفسه مفيش مشاكل ... :D
استحالة يا جدعان
دا ال spy 1 اساسا كارثة كونية و الكارثة الاكبر انه حيتغير ل amdr كمان كام سنة .. مع اني بقلهم يا جماعة مش محتاج والله وفرو شوية فلوس .. بس مفيش عناد و خلاص ؛ث:

عودة
أعلى