اسرائيل تسرق الغاز العربي و تبيعه لبعض العرب !!!

ما رأيك في استيراد مصر للغاز الاسرائيلي؟

• طالما يحقق المصالح المصرية فلا امانع

• أرفض اي شكل من اشكال التعاون مع اسرائيل

النتائج قابلة للعرض فقط بعد التصويت.

1. | و توقعان على اتفاقية لتصدير إلى من حقل إيتمار بقيمة 15 مليار دولار و يصف ذلك بأنه "يوم عيد لإسرائيل

وحتى لو كان للاستخدام المصري لن تجدني اعترض. انت موقع اتفاقية سلام. احلب ابو ابو ابو اللي خلفوها لمصلحتك. لا مشكلة لدي على الاطلاق.
بالعكس مصر ستستفيد ولو أنى ضد هذه الاستفاده ولكن كما يقال مجبر أخاك لا بطل
شركه دوليفن ستستورد الغاز الخام من اسرائيل وسيتم اسالته بمحطات مصريه بمقابل طبعا هذا المقابل سيكون بمبلغ لكل متر مكعب من الاساله وايضاً ستأخذ مصر ما تحتاجه من الغاز بمقابل من شركه دوليفن حتى استخراج الغاز من حقل ظهر بكميات كبيره

بالعكس مصر ستستفيد ولو أنى ضد هذه الاستفاده ولكن كما يقال مجبر أخاك لا بطل
شركه دوليفن ستستورد الغاز الخام من اسرائيل وسيتم اسالته بمحطات مصريه بمقابل طبعا هذا المقابل سيكون بمبلغ لكل متر مكعب من الاساله وايضاً ستأخذ مصر ما تحتاجه من الغاز بمقابل من شركه دوليفن حتى استخراج الغاز من حقل ظهر بكميات كبيره

win win.

مبروك.

الموضوع تجاري
الغاز مش للاستخدام المصري مصر هتحقق الاكتفاء الذاتي منتصف السنة ديه (حصتنا وحصة الشريك ) وعلى 2020 حصتنا فقط هتحقق الاكتفاء الذاتي بدون حتى شراء حصة الشريك الاجنبي
ببساطة اسرائيل وقبرص محتاجة تصدر الغاز لانهم اكتشفوا ومش مستفدين بيه باي حاجة هيكون عن طريق طريقين اتنين ملهميش تالت
الطريق الاول
خط غاز بحري من الحقول لاوربا مباشرة غير مجدي اقتصاديا
الطريق التانى
من خلال مصر او تركيا عندهم بنية تحتية للاسالة ثم التصدير .....تركيا فى الحالة ديه ولاسباب كتيرة وملاوعات مع الجانب الاسرائيلي وموقفها من قبرص لم توفق فى المفاوضات على الرغم الجانب الاسرئيلي كان يفضل تركيا

بغض النظر انه كيان صهيوني ابن كلب وبعيد عن العواطف والزمن اللى خلى الواحد في يوم يعدد اتفاق اقتصادي مع اسرائيل !!! على كلا
مصر هتكسب من الموقف ده الاتى :
1-عدم دفع تغريم المحكمة السوسيرية لمصر مبلغ 2 مليار دولار غرامة على وقف الغاز المصري لاسرائيل (وزير البترول طارق الملا قال كده نصاً مفيش غاز هنسيله ونصدره لاسرائيل الا لما ينسوا الغرامة بتاعه ال2 مليار دولار )
2-مصر هتكون مركز اقليمي للطاقة وديه ورقة قوية خاصة لو الطاقة ديه هتصدر لاوربا
3- مصر تملك ما يقارب ال 20:25 % من محطات الاسالة (مش فاكر الرقم بالظبط ) فى ادكو ودمياط وبالتالى هتكسب من اسالة الغاز الاسرائيلي ثم القبرصي ومين عالم اليونانى يحصلهم (ده غير ضرائب الارباح على شركة شل مالكة الباقى من محطات الاسالة لانهم وقفين بقالهم حوالين 9 سنين او 8 )
4-موقف مصر فى صراع الغاز بقي الاقوي ومصر عندها اغلب الكروت لان اسرائيل حرفيا بقالها سنتين معانا بدلل عشان نسيل غازها ونصدره وهما مش مستفدين بيه وقبرص واليونان هيحلصوها وبالتالى مصر هستقبل كل غاز شرق المتوسط نستفاد من تكلفة تصديرة ونستفاد سياسيا ان غاز اوربا بيطلع من مصر
5-لو الخطة ديه كلها نجحت مصر هتتجه لتصدير الكهرباء لاوربا بجانب الغاز لان فى فائض مهول فى الجيجاوات حاليا فى شبكة الكهرباء بالذات مع دخول اكتر من 6 جيجا كهرباء بعد سنتين تلاتة طاقة نظيفة والربط الكهربائي مع السعودية بقدرة 3 جيجا

فيه طريق ثالث للتصدير لاوروبا لكن لا يوجد جدوي اقتصادية له
و لو ربطنا الموضوع بتصريح الرئيس السيسي لما قال انه هيجعل مصر مصدر اقليمي للطاقة , و اكتفاء مصر ذاتيا من الغاز فى نهاية 2018 ناهيك عن 10 الي 11 عقد جديد لشركات اجنبية للتنقيب عن الغاز فى المياه الاقتصادية و الدلتا و خروج شائعات عن حقل اخر اكبر من حقل ظهر ستحققه شركة BP البريطانية , كل ده بيؤكد ان الصفقة المقصودة هي لاسالة الغاز الاسرائيلي قبل تصديره مرة اخري الي اوروبا لا اكثر

win win.

مبروك.
ولما تبارك لي ؟ هل انا من ضمن المستفيدين بالصفقة
انت سئلت وانا جاوبت علي نقطه الاستفاده من ناحيته مصر اما عنى انا شخصيا فضد اي تعاون او علاقات بأى شكل من الأشكال مع اسرائيل من كل الدول العربيه العلنيه او السريه من جانب بعض الدول وضع تحتها خطوط حمر كثيره

بعد قراءة سريعة في 5 دقايق عن شركة دولفين للطاقة (Dolphin Energy)

الشركة أهم ملاكها هم حمدان بن زايد اّل نهيان و أحمد علي الصايغ و أهم مشروعاتها خط لضخ الغاز من قطر للإمارات

و لو ربطنا بين علاقات الإمارات و قطر المتدهورة و إحتياج الشركة لمورد جديد للغاز بسعر جيد أعتقد إننا وجدنا أطراف الصفقة الثلاثة

يعني الشركة هتنشئ شركة فرعية subdiary في مصر التي ستوقع عقد ثلاثي لاستيراد الغاز من إسرائيل و تكريره بمحطات دمياط و إستخدامه كبديل للغاز القطري و الله اعلم

و للمرة الثالثة أنا مش بقول وجهة نظري سواء بالتاييد او بالرفض للتبادل الاقتصادي مع اسرائيل

بكل بساطه اذا رفضت مصر العرض كان هيذهب للخليفه اردوغان فأحنا اولي بيه واهم شيئ انه هيبقي الغاز الاسرائيلي ورقة ضغط نمتلكها مع اسرائيل فالمكاسب كبيره لو تم رفض الامر اسرائيل لن تخسر شيئ ستذهب الي تركيا اقل شيئ وفي نفس الوقت ايه الي هنبقي كسبناه ساعتها طبعا ولا شيئ وكنا هنفضل برضو خونه والجيش المصري عميل في نظر بعض الموتورين يبقي المصلحه فوق اي حد بغض النظر عن رفضي للتعامل مع اسرائيل ولكن الاوضاع والزمن هو الي فرض علينا كده

ولما تبارك لي ؟ هل انا من ضمن المستفيدين بالصفقة
انت سئلت وانا جاوبت علي نقطه الاستفاده من ناحيته مصر اما عنى انا شخصيا فضد اي تعاون او علاقات بأى شكل من الأشكال مع اسرائيل من كل الدول العربيه العلنيه او السريه من جانب بعض الدول وضع تحتها خطوط حمر كثيره

ابارك لمصر. لانه عندما تخف الضغوط الاقتصادية على الحكومة سيجد المواطن العادي أثرها الايجابي بشكل عام ولولم يستفد بشكل مباشر.

بالنسبة لاعتراضك على التعاون المصري مع اسرائيل انا ارى ان هذا الاعتراض غريب جدا وغير مبرر. انت وقعت معاهدة سلام. انت انهيت المشكلة بينك وبين اسرائيل. لماذا تترك الكعكة الاقتصادية لتركيا واليونان؟ التصرف الصحيح هو ان تكون منخرطا في العمق الاقتصادي والاجتماعي ولاثقافي الاسرآئيلي حتى تستطيع ان تؤلمهم متى ما اردت ذلك. البعض لا زال يعيش فترة ما بل اتفاقية السلام اريد ان اقول انك عبرت النهر خلاص، انت في الضفة الاخري، وما كان يتطبق قبل ذلك لم يعد ينطبق الان. اداوت القوة والهيمنة قبل ذلك ليست كما هي بعد ذلك.

انصحك باعادة ترتيب اولوياتك ومحاولة فهم ماهي اسرائيل وكيف تخنقها وانت تستفيد منها في نفس الوقت. هناك من يفعل ذلك على فكرة وعمر سليمان كان منهم. رحمه الله.

الشركة أهم ملاكها هم حمدان بن زايد اّل نهيان و أحمد علي الصايغ و أهم مشروعاتها خط لضخ الغاز من قطر للإمارات

و لو ربطنا بين علاقات الإمارات و قطر المتدهورة و إحتياج الشركة لمورد جديد للغاز بسعر جيد أعتقد إننا وجدنا أطراف الصفقة الثلاثة

يعني الشركة هتنشئ شركة فرعية subdiary في مصر التي ستوقع عقد ثلاثي لاستيراد الغاز من إسرائيل و تكريره بمحطات دمياط و إستخدامه كبديل للغاز القطري و الله اعلم
كنت اتابع الجزيزه وسمعت ف لقاء ضيف غاضب ان مصر مستفيده من المقاطعه القطريه لانها ستصبح اكبر مصدر للغاز الطبيعى ف الشرق الاوسط مكان قطر ..

ما عندي مشكلة ... اهم شئ ان البعض ما يصدعوا رؤوسنا بمواضيع ثانية عن الصهاينة ويعملوا نفسهم قديسين :D ... الصراحة كل دولة حرة بأدارة مصالحها.

و للمرة الثالثة أنا مش بقول وجهة نظري سواء بالتاييد او بالرفض للتبادل الاقتصادي مع اسرائيل
يعني كارتل اسرائيلي مصري اماراتي لاستخراج الغاز و تكريره و تصديره
منافس للشركات العالمية في اميركا و الصين و اوروبا
هل هذا ما تقصده

الاخوة المصريين بحثت على الانترنت عن شركة دولفين القابضة. لم اجد شيئا عنها. هل من الممكن ان يساعدنا احد على الفهم؟

شكرا.
لا احد يعلم اى شئ انتظر حتى تظهر الامور على حقيقتها

بالمناسبة الصفقة من سنين بتتعرض بين الحكومتين و اللي موقفها انه مصر كانت بتشترط إنه إسرائيل تتنازل عن تعويض المليار دولار ضد مصر و مصر بتستغل إنه إسرائيل معندهاش بديل غير محطات تسييل دمياط .. فمش عارف الصفقة دي شملت التنازل ده من إسرائيل ولا لأ و دي نقطة مهمة بالمناسبة الناس تغافلتها

الموضوع تجارى سياسي بحت بين شركات ودوّل من ناحيته اسرائيل كانت تفضل مد انابيب لتركيا ثم تصديره لاوروبا وموضوع قبرص ومشاكل الترسيم أخرت بجانب غاز بروم الروسية كان لها دخل بالموضوع لانها من تصدر لاوروبا +مناكفه للغاز القطرى من جانب شركه دوليفن الإمارتية الأصل والحكومه المصريه

اي خطوة تعود بالنفع على مصر و شعب مصر مرحب بها
الاقتصاد المصري بحاجة الى تنويع مصادر الدخل
و الصراع على الغاز في مراحله الاولى بالبحر المتوسط..تموضع مصر كطرف لا غنى عنه سواء في الانتاج او التصدير مهم جدا

يعني كارتل اسرائيلي مصري اماراتي لاستخراج الغاز و تكريره و تصديره
منافس للشركات العالمية في اميركا و الصين و اوروبا
هل هذا ما تقصده

معرفش و مبفهمش خالص في سوق الطاقة و الغاز .. لكن اعتقد 6.4 مليار متر مكعب سنوياً اعتقد كمية مش كبيرة للدرجة دي

بس الاماراتيين عموماً شاطرين و يعرفوا يبيعوا الهوا

ابارك لمصر. لانه عندما تخف الضغوط الاقتصادية على الحكومة سيجد المواطن العادي أثرها الايجابي بشكل عام ولولم يستفد بشكل مباشر.

بالنسبة لاعتراضك على التعاون المصري مع اسرائيل انا ارى ان هذا الاعتراض غريب جدا وغير مبرر. انت وقعت معاهدة سلام. انت انهيت المشكلة بينك وبين اسرائيل. لماذا تترك الكعكة الاقتصادية لتركيا واليونان؟ التصرف الصحيح هو ان تكون منخرطا في العمق الاقتصادي والاجتماعي ولاثقافي الاسرآئيلي حتى تستطيع ان تؤلمهم متى ما اردت ذلك. البعض لا زال يعيش فترة ما بل اتفاقية السلام اريد ان اقول انك عبرت النهر خلاص، انت في الضفة الاخري، وما كان يتطبق قبل ذلك لم يعد ينطبق الان. اداوت القوة والهيمنة قبل ذلك ليست كما هي بعد ذلك.

انصحك باعادة ترتيب اولوياتك ومحاولة فهم ماهي اسرائيل وكيف تخنقها وانت تستفيد منها في نفس الوقت. هناك من يفعل ذلك على فكرة وعمر سليمان كان منهم. رحمه الله.

مشكلة مصر مع اسرائيل لم تنتهى طالما هناك قيود على التواجد العسكرى المصرى فى سيناء وطالما سياسة اسرائيل قائمة على الحفاظ على وجودها ومصالحها باستخدام التفوق العسكرى الذى يهدد جيرانها.

على فكرة فيه ناس عندها وجهة نظر إنه لو للاستخدام المصري فده كدة عيب لكن لو هنبيعه للغير يبقى كدة حاجة تانية و دي حاجة تضحك بصراحة كان استيراد الغاز منهم و بيعه حلال لكن استخدامه في الحالة دي حرام مثلاً :D

اللي هو انا عايز ابرر اي حاجة بدون ما يكون عنده أصلا وجهة نظر عنها فمش هغلب برضه :D
فعلا تبرير مضحك ... لو كانت دولة ثانية كانت خذت على قفاها منهم ... لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى وطايلك.

عودة
أعلى