اسرائيل تسرق الغاز العربي و تبيعه لبعض العرب !!!

ما رأيك في استيراد مصر للغاز الاسرائيلي؟

• طالما يحقق المصالح المصرية فلا امانع

• أرفض اي شكل من اشكال التعاون مع اسرائيل

النتائج قابلة للعرض فقط بعد التصويت.
يقال في احدى الاساطير الكنعانية القديمة ان انساناً عربياً سمع خبراً عن بلده و لم يهاجم كل شخص تحدث بالخبر بدافع انسياقه الاعمى خلف عسكري متخلف يسمي نفسه رئيساً او من باب التعصب الاعمى للتراب و الرمل.... و لكن كما قلت في البداية هذه مجرد اساطير قديمة.
انت قريب جمال خاشجقي

يا جماعه بالراحه شويه وبالعقل
كيف مصر عندها حقل ظهر يكفيها بدايه من النصف الثاني من 2018 والباقي يصدر مع 2019 وتستورد غاز اسرائيل ؟؟؟
التعاقد بين شركه قطاع خاص وبعيدا عن الحكومه نهائيا هي من عقدت الصفقه ليتم استخدام مراكز الاساله المصريه ثم اعاده التصدير
مره اخري الي اوروبا
لن يدخل السوق المصري اي غاز اسرائيلي مهما حدث لاننا كنا نستورد من اخر الدنيا ولم نستورد منهم وهم اقرب الينا
مصر كانت بتستورد من روسيا والجزائر ونيجيريا ولم تستورد من اسرائيل
الموضوع كله هو عباره عن تسييل الغاز للشركه المصريه الخاصه مقابل عمولات معروفه لمحطات الاساله المصريه ثم يعاد تصديره بمعرفه الشركه صاحبه الغاز
غير كدا لا يوجد استيراد من الحكومه المصريه للغاز الاسرائيلي ....... لكن رغم هذا اسجل اعتراضي علي السماح للشركه المصريه بعقد مثل هذه الصفقات
رغم علمي ان تركيا تنتظر مثل هذه الاتفاقيات

المسئله بسيطه الكيان الاسرائيلي يورد غاز لمصر بقيمه ١٥ مليار لمصر مصر تقوم باسالته وتعيد تصديره باسعار السوق وقد تربح اضعاف هذا السعر وتاخذ منه احتياجها وتحافظ على مخزونها انا اشوف انها ضربه معلم من الحكومه المصريه الطرفين مستفيدين ولاكن الخوف هو سعر المسال في حاله انخفاضه ودخول لاعبين كبار في الغاز كان يجب على مصر التعاقد بسعر سنوي بنسبه ربح وتكون الاتفاقيه ملزمه للكيان الاسرائيلي بتخفيض خام الغاز حسب سعر السوق في حاله انحداره

يااخوه الشركه لو حتى امارتيه فهى تؤسس باحكام قانون الشركات المصرى بان تكون شركه مساهمه مصريه كبنوك qnb القطرى واى شركه ف مصر مالتى نانشينوال .. (( الشركه ستدفع 15 مليار دولار )) للجانب الصهيونى وستدفع للجانب المصرى قيمه استخدم محطات الاساله بالاضافه الى ذلك الضرائب ..

إسرائيل تعلن عن "اتفاق تاريخي" لتصدير الغاز الطبيعي إلى مصر

هل يوجد تفسير منطقي من الاخوة المصريين لهذا؟

الموضوع تجاري
الغاز مش للاستخدام المصري مصر هتحقق الاكتفاء الذاتي منتصف السنة ديه (حصتنا وحصة الشريك ) وعلى 2020 حصتنا فقط هتحقق الاكتفاء الذاتي بدون حتى شراء حصة الشريك الاجنبي
ببساطة اسرائيل وقبرص محتاجة تصدر الغاز لانهم اكتشفوا ومش مستفدين بيه باي حاجة هيكون عن طريق طريقين اتنين ملهميش تالت
الطريق الاول
خط غاز بحري من الحقول لاوربا مباشرة غير مجدي اقتصاديا
الطريق التانى
من خلال مصر او تركيا عندهم بنية تحتية للاسالة ثم التصدير .....تركيا فى الحالة ديه ولاسباب كتيرة وملاوعات مع الجانب الاسرائيلي وموقفها من قبرص لم توفق فى المفاوضات على الرغم الجانب الاسرئيلي كان يفضل تركيا

بغض النظر انه كيان صهيوني ابن كلب وبعيد عن العواطف والزمن اللى خلى الواحد في يوم يعدد اتفاق اقتصادي مع اسرائيل !!! على كلا
مصر هتكسب من الموقف ده الاتى :
1-عدم دفع تغريم المحكمة السوسيرية لمصر مبلغ 2 مليار دولار غرامة على وقف الغاز المصري لاسرائيل (وزير البترول طارق الملا قال كده نصاً مفيش غاز هنسيله ونصدره لاسرائيل الا لما ينسوا الغرامة بتاعه ال2 مليار دولار )
2-مصر هتكون مركز اقليمي للطاقة وديه ورقة قوية خاصة لو الطاقة ديه هتصدر لاوربا
3- مصر تملك ما يقارب ال 20:25 % من محطات الاسالة (مش فاكر الرقم بالظبط ) فى ادكو ودمياط وبالتالى هتكسب من اسالة الغاز الاسرائيلي ثم القبرصي ومين عالم اليونانى يحصلهم (ده غير ضرائب الارباح على شركة شل مالكة الباقى من محطات الاسالة لانهم وقفين بقالهم حوالين 9 سنين او 8 )
4-موقف مصر فى صراع الغاز بقي الاقوي ومصر عندها اغلب الكروت لان اسرائيل حرفيا بقالها سنتين معانا بدلل عشان نسيل غازها ونصدره وهما مش مستفدين بيه وقبرص واليونان هيحلصوها وبالتالى مصر هستقبل كل غاز شرق المتوسط نستفاد من تكلفة تصديرة ونستفاد سياسيا ان غاز اوربا بيطلع من مصر
5-لو الخطة ديه كلها نجحت مصر هتتجه لتصدير الكهرباء لاوربا بجانب الغاز لان فى فائض مهول فى الجيجاوات حاليا فى شبكة الكهرباء بالذات مع دخول اكتر من 6 جيجا كهرباء بعد سنتين تلاتة طاقة نظيفة والربط الكهربائي مع السعودية بقدرة 3 جيجا

أنا شايف فيه خلط طفيف في الموضوع بعيداً عن العواطف ولازم ننزل للواقع أياً كان يعجبنا من عدمه

أغلب المشاركين مصريين أو عرب إعتراضهم غالباً هدفه " عدم الموافقة على التبادل التجاري لمصر و للدول العربية مع إسرائيل " و ده منطق يحترم صاحبه بلا شك و للطرف المخالف له كذلك .. لكن الواقع إنه التبادل التجاري موجود في قطاعات كثيرة غير الغاز أصلا

الشق الاّخر هو سر إحتياج مصر لإستيراد غاز بالاحتياطات الكبيرة المكتشفة مؤخراً هناك معلومة قديمة و مشهورة للعلم إنه مصر عندها محطات تكرير و إسالة بطاقة كبيرة فائضة غير مستغلة .. و إسرائيل تمتلك الكثير من إحتياطات الغاز الخام العاجزة عن تصديره و إقامة محطات تكرير و إسالة لتصديره يقصي العملانية الإقتصادية لذلك ..

أصلاً هذه الصفقة بكل هذه التفاصيل (بغض النظر عن أسماء الشركات المنفذة اللي هي أصلا كما هو الواضح مجرد سمسار و هناك كلام انه دولفين مصر هي subsidiary لشركة إماراتية بنفس الاسم مع شركة مصرية محلية مالكها مجهول :) ) تم طرحها مرات كثيرة و من أيام مبارك و سر تعطلها هو قضية تصدير الغاز لاسرائيل الموجودة بالمحاكم المصرية و التعويض الضخم (فوق المليار دولار) الذي فازت به شركات إسرائيلية بعد قرار القضاء المصري بوقف تصدير الغاز لاسرائيل

و دي مقالة من 2016 عن ازدياد الميزان التجاري بين الدولتين و أحب أكرر إني مش هقول رأيي في الموضوع على الاطلاق و اخليه لنفسي علشان مش عايز Hate Mail من الطرفين

اسرائيل توقع اتفاقا "تاريخيا" لتصدير الغاز الطبيعي الى مصر

الخلاصة تصدير الغاز لمحطات ادكو ودمياط عشان يحلصهم اسالة ثم اعادة تصدير مش للاستخدام المصري

أنا شايف فيه خلط طفيف في الموضوع بعيداً عن العواطف ولازم ننزل للواقع أياً كان يعجبنا من عدمه

أغلب المشاركين مصريين أو عرب إعتراضهم غالباً هدفه " عدم الموافقة على التبادل التجاري لمصر و للدول العربية مع إسرائيل " و ده منطق يحترم صاحبه بلا شك و للطرف المخالف له كذلك .. لكن الواقع إنه التبادل التجاري موجود في قطاعات كثيرة غير الغاز أصلا

الشق الاّخر هو سر إحتياج مصر لإستيراد غاز بالاحتياطات الكبيرة المكتشفة مؤخراً هناك معلومة قديمة و مشهورة للعلم إنه مصر عندها محطات تكرير و إسالة بطاقة كبيرة فائضة غير مستغلة .. و إسرائيل تمتلك الكثير من إحتياطات الغاز الخام العاجزة عن تصديره و إقامة محطات تكرير و إسالة لتصديره يقصي العملانية الإقتصادية لذلك ..

أصلاً هذه الصفقة بكل هذه التفاصيل (بغض النظر عن أسماء الشركات المنفذة اللي هي أصلا كما هو الواضح مجرد سمسار و هناك كلام انه دولفين مصر هي subsidiary لشركة إماراتية بنفس الاسم مع شركة مصرية محلية مالكها مجهول :) ) تم طرحها مرات كثيرة و من أيام مبارك و سر تعطلها هو قضية تصدير الغاز لاسرائيل الموجودة بالمحاكم المصرية و التعويض الضخم (فوق المليار دولار) الذي فازت به شركات إسرائيلية بعد قرار القضاء المصري بوقف تصدير الغاز لاسرائيل

و دي مقالة من 2016 عن ازدياد الميزان التجاري بين الدولتين و أحب أكرر إني مش هقول رأيي في الموضوع على الاطلاق و اخليه لنفسي

أعتقد إنه أغلب الردود السياق الصحيح لها هو إنه مصر و إسرائيل في تاريخ العلاقات المشتركة مكانش فيه تبادل تجاري بالحجم ده (15 مليار دولار) مش موضوع غاز من وجهة نظري

و توقعان صفقة غاز "عملاقة".. و : ستدر المليارات على خزينتنا

الخلاصة تصدير الغاز لمحطات ادكو ودمياط عشان يحلصهم اسالة ثم اعادة تصدير مش للاستخدام المصري

وحتى لو كان للاستخدام المصري لن تجدني اعترض. انت موقع اتفاقية سلام. احلب ابو ابو ابو اللي خلفوها لمصلحتك. لا مشكلة لدي على الاطلاق.

لو سمحت مصدرك على أنها شركة إماراتية لأن المصادر أدناه تقول أنها مصرية.

طالما ان الشركه أشهرت بمصر وينطبق عليها الشروط والقوانين المصريه تسمي مصريه مثال اي بي ام مصر فودافون مصر وأمثله كثيره وتعرف انها شركات مصريه
ثانيا عزيزي بإمكانك الدخول علي شركه دوليفن الإمارات ودولفين بقطر لتعرف بنفسك كل شئ

وحتى لو كان للاستخدام المصري لن تجدني اعترض. انت موقع اتفاقية سلام. احلب ابو ابو ابو اللي خلفوها لمصلحتك. لا مشكلة لدي على الاطلاق.

باشا انا بالظبط 4 شهور وهحقق اكتفاء ذاتي انا فاهم وجهة نظرك لكن لابد من فهم الموضوع صح

1. ديليك الإسرائيلية للطاقة توقع عقدا 'تاريخيا' بقيمة 15 مليار دولار لتصدير الغاز الطبيعي إلى

على فكرة فيه ناس عندها وجهة نظر إنه لو للاستخدام المصري فده كدة عيب لكن لو هنبيعه للغير يبقى كدة حاجة تانية و دي حاجة تضحك بصراحة كان استيراد الغاز منهم و بيعه حلال لكن استخدامه في الحالة دي حرام مثلاً :D

اللي هو انا عايز ابرر اي حاجة بدون ما يكون عنده أصلا وجهة نظر عنها فمش هغلب برضه :D

1. توقيع اتفاقات قيمتها 15 مليار دولار لتصدير الغاز الإسرائيلي لمصر

باشا انا بالظبط 4 شهور وهحقق اكتفاء ذاتي انا فاهم وجهة نظرك لكن لابد من فهم الموضوع صح

على عيني وراسي. لابد ان هناك شيء ناقص اذا في الخبر. لانني لا استطيع فهم لماذا تشتري الغاز الاسرآئيلي وانت ستحقق اكتفاء ذاتي. اليس الافضل تحرير محطات التكرير خاصتك للغاز المصري لكي يعاد بيعها ويكون المكسب في المرحلتين لمصر؟ ان كان الغاز الاسرائيلي سيشغل محطات التكرير المصرية اين ستقوم مصر بتكرير غازها هي؟ ام ستبيعه خام؟

وكما قلت سابقا، طالما لديكم فرصة للمكسب لا تضيعوها ولا تهتموا بالمعارضة فليس بالاماكن افضل مما كان ولن يستطيعوا ان يفعلوا افضل من الذي يتم عمله.

فادي الشام @فادي الشام

ما يحتاج تدافع عن نفسك. الخبر واضح وعلى جميع القنوات العالمية. تجاوزنا هذه النقطة من لا يريد ان يصدق هو حر لكن لا نعطل الموضوع من اجلهم.

عودة
أعلى