عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

مشكلة السو مش المدي في رايي
انما الحمولة
خلي بالك ان الروس كقاذفات بيعتمدوا علي السو34
ومداها وحمولتها قريب للايجل
مصر ستعتمد في مهام السيادة علي الرافال ومن بعدها الشبحيات
لكننا في حاجة الي قاذفات تكتيكية كالايجل وفي نفس الوقت متعددة مهام
اما الردارات السو35 هتزود بردار ايسا في مدة قريبة لانها طائرة الروس مهتمين بيها ولها مستقبل كبير
الرافال طائرة Omnirole صحيح لكن الأعداد المتعاقد عليها و المخطط لها مستقبلا بتقول لن تقوم بعدة أدوار

الرافال طائرة Omnirole صحيح لكن الأعداد المتعاقد عليها و المخطط لها مستقبلا بتقول لن تقوم بعدة أدوار
لاحظ كمان أن أغلب طائرات الرافال المتعاقد عليها ثنائية المقعد ما يعنى أنها ستوجه لمهام القصف الجراحى بالاساس

السوخوي 35 افضل في المقطع الراداري وقدرات التشويش والمناورة (لكن في البصمة الحرارية افضل الاف 15)
ومتعادلين تقريبا في باقي اجهزة الحرب الالكترنية وان كنت افضل رادار الاف 15 لانه ايسا
الحمولة والمدى والاعتمادية لصالح الاف 15 (وده الصراحة اللي يهمني في تلك الطائرة)
على الجانب الاخر انا اتكلم عن السوخوي الروسية والله اعلم بالنسخة التصديرية
كذلك الاف 15 تعني التعامل مع الامريكان وقرفهم

هو ده رايي الصراحة
انتظر قليلا و قارن بين نسخه الاف15 لمصر و كذلك السو35 المصريه ايضا
و نناقش الامر بموضوعية دون انحياز فكله نسخ مصريه اخي العزيز

خط الانتاج علية حوالى 100 طائرة نصفهم لمصر ميج35 دا اللى اتذكر من فترة اعتقد هو العدد صح 50 بس
الاعداد من مصدر الخبر تقول
More Than 50 Fighters
و كما قال الرجل 100 طائره نصفهم تقريبا لمصر اي من 46-54 مقاتله اي رقم يعتبر صحيح و لو بشكل تقريبي حتي

ان شاء الله لن تنتظر كثيرا و سيحسم الامر هذا العام باذن الله
إن شاء الله يارب سأكون أسعد واحد من خارج مصر ههههه:أشهر ابتسامه:

انتظر قليلا و قارن بين نسخه الاف15 لمصر و كذلك السو35 المصريه ايضا
و نناقش الامر بموضوعية دون انحياز فكله نسخ مصريه اخي العزيز
احنا بنتكلم في الحمولة ياراجح في الاساس
اعتقد مش هتختلف

ما كمان الروس دوول بيستهبلو , يقدرو يطورو نسخة من الجوك بدل الايربيس فى اى وقت مش عارف مستنين ايه
بالنسبة للمدى كنت عاوز أعرف ليه الطائرات الروسية معندهاش القدرة على حمل خزانات كتفية ؟
هناك كلام عن دمج رادار الباك فا عليها اما الخزانات CFT فهي ابتكار اسرائيلي بالاساس نقله الامريكان و الغرب عنهم و ربما الروس و الصينين مستقبلا

هو بس رقم خمسين ده وميج 29 غلط لان مصر متشتريش 50 يا 24 يا36يا48 لكن ان شاء الله نشفها قريبا بالعلم المصري وبقيادة نسور مصر
ما تنساش احنا عايزين نحدث الاسطول واخراج القديم للتقاعد الMIG-21 والميراج 5 وال2000 بدأت تتقادم

عدد ال50 مقاتلة لاحلالهم مكان الطاهرة الجدة العجوز MIG-21 هاااااااااا حتوحشينا يا طاهرة المتحاف العسكرية محتجاكي يا غالية

أنا مع الفريق المؤيد للسو 35
ولأسباب ليست بامكانات الطائرتين بل بالموردين
أولهم وأهمهم كفاية على أمريكا تتحكم في عدد 220 طائرة أو حتى ترقيتهم وتسليحهم وذخائرهم
220 طائرة أمريكية
50 روسية
24-36 فرنسية
الخيار المنطقي السو لأنه في حالة أي اضطرابات سياسية مع أي طرف منبقاش في وضع زي باكستان أو زينا في 2013
ونبقي قسمنا البلد نصين وجبنا حاجة يجهلها عدونا وسيتم تطويرها لاحقاً وتزويدها برادار ايسا ده مؤكد

MIG-29ms هي الMIG-35 المعدلة .... تماما نفس ال29 لكن اكبر بقليل و اختلاف في الرادار
الميج29 ام/كيه هي المنصه التي تم تطوير الميج35 منها واصبحت
الميج29 ام هي الميج35
و الميج29 ام2 هي الميج35 دي
و تلك تسميه الروس نفسهم تماما كما اصبحت السو27 ام هي السو35

عودة
أعلى