الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

وزى واحد كان اول من تكلم عن التور والبوك
وواحد تانى اتكلم عن منظومة القيادة والسيطرة الـ C4
وواحد تالت اتكلم عن تطوير السام
ايييييييه , ايام
)):)):)):

:يو::يو::يو::وداع:
يلا لايجوز عليهم الا ان ندعو لهم هههههههههه

التفكير في الجديد راجع لمواعيد التسليم للرافال و الميج35 و السو35 كله هيخلص تسليم في 2020 و اي جديد بعدها علي 3-4 سنوات
لذلك الكلام علي جديد غالبا من باب الضغط لكن لو شركات سوخوي او ميكوبان او داسو تقدمت بعروض تسليم 2018 هتفوز بالصفقه فورا خصوصا العدد محدود 16-24 مقاتله

الميج والرافال مستحيل لان الموضوع مش في ايديهم.. السوخوي معرفش ظروفها ايه بس برده معتقدش انه هينفع معاها الضغط

وبيني وبينك كمان الموضوع مش حاسه فكرة ضغط خالص.. خصوصا لو صفقة كبري

ارهاب ايه بس يا ريس الي حتستخدمله DF-21 منا قولتلك هو فاهم وعامل عبيط ...
مش منطقي ان واحد يبقى عنده خلفية عن واحدة من احدث تطبيقات استخدام الصاروخ لدي الصين وبعدين يقولك بيستخدم ضد الارهاب ...

والله يا استاذنا : هوا كاتب المقال عنده خلفيه كمان عن طرق استخداماته لأنه عمره ما هيكتب كلام زى ده الا لو كان واحد خياله واسع حبتين زى حالاتى ...:)

معلش خليها جديده علشان خاطري
عموما مصر في مفاوضات متقدمه لضم اواكس جديد للخدمه شرقي و غربي
علشان خطرك تبقى جديده
حبيبى يا معلم راجح
علشان خطرك الثاندر تبقى رابتور
الواحد مستنى يسمع أخبار الاواكس المحترم و التانكر الصريح زى mrtt

واحد من اعظم المواضيع اللي اتكتبت في المنتديات من ٢٠٠٧ لحد دلوقتي
دراسة جدوي صناعة الرافال في مصر
الموضوع كان رائع والمناقشات كانت اروع
واحد من اكتر المواضيع اللي خلاني احب المنتديات
اة فاكرة كان كاتبة عضو محترم اسمة ايمن نينو وساعتها كلنا هاجمناة وقلنا بيحلم وبيخرف :Dوكانت امانينا ساعتها اننا نصنع الثاندر وبنام ونصحى على الامل دة يااااااااااة يا عبد الصمد ء,‘

الميج والرافال مستحيل لان الموضوع مش في ايديهم.. السوخوي معرفش ظروفها ايه بس برده معتقدش انه هينفع معاها الضغط

وبيني وبينك كمان الموضوع مش حاسه فكرة ضغط خالص.. خصوصا لو صفقة كبري
الميج35 انت شاغل لوحدك نص الخط لحد 2020
السو35 ضغط كبير جدا
50 روسيا من 2016-2020
24 الصين 4 في 2016 و 10 في 2017 و زيهم 2018
24 مصر 12 في 2017 و 12 الباقي 2018-2020
الرافال
24 مصر من 2015-2018
12-14 مصر 2019-2020
يبقي الحل تستلم من نصيب روسيا او فرنسا او تحلها من حته تانيه و ده اللي بيحصل

علشان خطرك تبقى جديده
حبيبى يا معلم راجح
علشان خطرك الثاندر تبقى رابتور
الواحد مستنى يسمع أخبار الاواكس المحترم و التانكر الصريح زى mrtt
الاطلس فيه الخير الاسطول عندك كله يشتغل ارضاع و الاف16 بالخزانات الكتفيه ارضاع

s 1000
يا ترى هل فيها خلايا عموديه لإطلاق الصواريخ ؟

ال s1000 مش فيها خلايا vls
فيها 6 فوهات لاطلاق الطوربيدات وصواريخ الكروز الروسى club-s
انما الامور اللى ال s1000 مبينيه على اساسها والبعض بيقول انها النسخه التصديريه ليها فيها خلايا vls

الميج35 انت شاغل لوحدك نص الخط لحد 2020
السو35 ضغط كبير جدا
50 روسيا من 2016-2020
24 الصين 4 في 2016 و 10 في 2017 و زيهم 2018
24 مصر 12 في 2017 و 12 الباقي 2018-2020
الرافال
24 مصر من 2015-2018
12-14 مصر 2019-2020
يبقي الحل تستلم من نصيب روسيا او فرنسا او تحلها من حته تانيه و ده اللي بيحصل

فرنسا فاضلها عدد محدود جدا من اخر طلبية.. لو لم تخني الذاكرة 11 طيارة.. وغالبا الهند كمان هتاخدهم عشان مستعجلين

السوخوي ممكن اقبل ان روسيا تديك 6 مثلا من نصيبها والباقي مثلا 2019.. لكن لا يمكن تديك مثلا 48 لانه اكتر من نصيبها الباقي في المصنع ومش معقول انت يبقي عندك سوخوي وهم لا

صدقني الموضوع مش شكله ضغط خالص لكنه اعتراف بالامر الواقع مننا ورغبة في تسريع استلام انواع مختلفة من الطيارات.. خصوصا ان الطيارة اللي عليها العين رخيصة شوية وامكانياتها كويسة وممكن ييجي معاها اواكس كمان .. بس هو السؤال انا مش عارف هنسلحها ازاي.. انا اعتقد اننا اخدنا جواب واضح علي السؤال ده.. ايه هو مش عارف

فرنسا فاضلها عدد محدود جدا من اخر طلبية.. لو لم تخني الذاكرة 11 طيارة.. وغالبا الهند كمان هتاخدهم عشان مستعجلين

السوخوي ممكن اقبل ان روسيا تديك 6 مثلا من نصيبها والباقي مثلا 2019.. لكن لا يمكن تديك مثلا 48 لانه اكتر من نصيبها الباقي في المصنع ومش معقول انت يبقي عندك سوخوي وهم لا

صدقني الموضوع مش شكله ضغط خالص لكنه اعتراف بالامر الواقع مننا ورغبة في تسريع استلام انواع مختلفة من الطيارات.. خصوصا ان الطيارة اللي عليها العين رخيصة شوية وامكانياتها كويسة وممكن ييجي معاها اواكس كمان .. بس هو السؤال انا مش عارف هنسلحها ازاي.. انا اعتقد اننا اخدنا جواب واضح علي السؤال ده.. ايه هو مش عارف

لكن بما اننا مكملين يبقي اكيد جواب مرضي.. ازاي بقي مش عارف

كدة عرفنا حل الفزورة بس البلد دية صعب اوي تدين سلاح و الطيارة ديو اول طيارة بيشتغل عليها الميتور 2 way data link

كدة عرفنا حل الفزورة بس البلد دية صعب اوي تدين سلاح و الطيارة ديو اول طيارة بيشتغل عليها الميتور 2 way data link

او جايز اكون قاصد اتوهك :D
متحولش تاخد استنتاجات من كلامي صدقني :)

او جايز اكون قاصد اتوهك :D
متحولش تاخد استنتاجات من كلامي صدقني :)
مش عاوز استنتاجات منك انا بعقب فقط علي كلامك وربنا يقدم الي فية الخير البلد دية بالذات صعب جدا ويمكن جد في الأمور امور

مشكلة الميتيور انه لسه مبداش تسليمه لحد دلوقتي واعتقد من الذاكرة كده مش هيبدا قبل السنة الجاية.. وعليه طابور طويل من الطلبيات مش هيخلص غير علي 2020.. كمان انت مش هتقدر تعتمد علي الميتيور لوحده جو جو.. يعني هدف منخفض القيمة علي بعد خمسين كيلو حرام تضربه بالميتيور

محتاج انت امرام قديم معاك.. زي ما فرنيا هتعتمد علي ميكس بين الميكا والميتيور

اما موضوع الداتا لينك ده فهو مفهوم خطا

مشكلة الميتيور انه لسه مبداش تسليمه لحد دلوقتي واعتقد من الذاكرة كده مش هيبدا قبل السنة الجاية.. وعليه طابور طويل من الطلبيات مش هيخلص غير علي 2020.. كمان انت مش هتقدر تعتمد علي الميتيور لوحده جو جو.. يعني هدف منخفض القيمة علي بعد خمسين كيلو حرام تضربه بالميتيور

محتاج انت امرام قديم معاك.. زي ما فرنيا هتعتمد علي ميكس بين الميكا والميتيور

اما موضوع الداتا لينك ده فهو مفهوم خطا
خلاصة الموضوع دة لو امريكا تقبلت الوضع وادتنا امرام نعرف نجيب أي طيارة اوربي

بس التعامل مع البلد دية صعب جدا حتي أصعب من المانيا يمكن مكافحة الإرهاب غير رأيهم

ال s1000 مش فيها خلايا vls
فيها 6 فوهات لاطلاق الطوربيدات وصواريخ الكروز الروسى club-s
انما الامور اللى ال s1000 مبينيه على اساسها والبعض بيقول انها النسخه التصديريه ليها فيها خلايا vls

تقريبا الامور 950 بس هي اللي فيها خلايا اطلاق عموديه لو 1650 فيها يا ريت حد يصصح لي المعلومه

بس قفشتك يا معلم كدة عرفت الحل وبقيت واضحة خالص وفعلا لو جات معاها اوكس يبقى نقلة نوعية لقواتنا الجوية .ء,‘ء,‘

لا فرنسا لسه ليها اكثر من 40 طائره
اما الطائره لما نعرف هيه ايه اقدر افكر نسلحها منين و ازاي
و حسب كلامك انت تقصد السويد مع الجريبين و الساب

عودة
أعلى