اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

أقول وبالله التوفيق ان مصر تأخرت مرتين
اولا مفروض كانت تقدم ورقها لمجلس الأمن من بدري مش لما الاحباش بدأوا الملئ الثاني
ثانيا كان مفروض نبين العين الحمرا دلوقتي مش كمان شويه بمعنى سحب المصريين ونحذير رعايا الدول الاجنبيه العاملين بالسد. ساعتها كان ممكن مجلس الأمن كان ياخد قرار لأنك وصلت لمرحلة قبل الصدام بتكه صغيره. وكمان حيدي انطباع بجدية الموقف المصري انه مافيش تهاون في موضوع المياه مهما حصل..
فالحل في نظري ان بكره السيسي يلقى خطاب وهو واقف وانه حيمهل إثيوبيا ٤٨ ساعه والا بعد كده محدش يلومه. لأنها مسأله حياه او موت للمصريين. ثانيا لازم تحريك قوات بريه مع دفاع جوي قرب الحدود بين السودان والحبش لإظهار جدية الامر. ولو وصل الأمر للصدام فقد فرض علينا فرض وقتها لا تضرب السد فقط ولكن اضرب اي سد في وشك واضرب القواعد الجويه واي بنيه تحتيه قربه.
ولو ضربة مجهولة؟

أقول وبالله التوفيق ان مصر تأخرت مرتين
اولا مفروض كانت تقدم ورقها لمجلس الأمن من بدري مش لما الاحباش بدأوا الملئ الثاني
ثانيا كان مفروض نبين العين الحمرا دلوقتي مش كمان شويه بمعنى سحب المصريين ونحذير رعايا الدول الاجنبيه العاملين بالسد. ساعتها كان ممكن مجلس الأمن كان ياخد قرار لأنك وصلت لمرحلة قبل الصدام بتكه صغيره. وكمان حيدي انطباع بجدية الموقف المصري انه مافيش تهاون في موضوع المياه مهما حصل..
فالحل في نظري ان بكره السيسي يلقى خطاب وهو واقف وانه حيمهل إثيوبيا ٤٨ ساعه والا بعد كده محدش يلومه. لأنها مسأله حياه او موت للمصريين. ثانيا لازم تحريك قوات بريه مع دفاع جوي قرب الحدود بين السودان والحبش لإظهار جدية الامر. ولو وصل الأمر للصدام فقد فرض علينا فرض وقتها لا تضرب السد فقط ولكن اضرب اي سد في وشك واضرب القواعد الجويه واي بنيه تحتيه قربه.
انا فى اعتقادى الضربة لو تمت هتبقى محدودة باستهداف تعلية الممر الاوسط وده هدف سهل وابقى وقفت الملىء الثانى وحركت الملف

شوفت تصريح لوزير الري عن الهجره غير الشرعيه وتحذير لأوروبا لو نقصت مواردنا المائيه معرفش ده صحيح ولا ايه
من غير تصاريح دة اللى هيحصل لو السد اتملى ... ده دورة النيل فيها 7 سنين عجاف و حصلت الشدة المستنصرية فما بالك اما يبقى للابد كدا وضعنا هيبقى ايه ؟؟؟

ياعم والله انا دمى محروق اكتر منك وشايف ان الملف كان لازم يتحسم من فترة كبيرة وإن ادارة الملف كان فيها أخطاء مش خطاء واحد بس تأكد إننا فى المشهد الأخير وبإذن الله هنخرج منها على خير وبكرة هيكون فيه تهديد صريح وانذار أخير ..
اتمنا الموضوع يخلص سواء بعقوبات او من غير

ولو ضربة مجهولة؟
ما ينفعش هنا مجهوله.
اولا انت زنقت نفسك للحيط انت كمصر لازن تكون المنفذ الوحيد. كل دول النيل بنستنى حتعمل ايه. هل حتأدب الحبش ولا خلاص هم لوا ذراعك.
ثانيا حتى لو سبتهم يعملوا اللي عاوزينه افتراضا فهم كده كده بيكرهوك. لو دمرتلم السد بيكرهوك ولو سبته بيكرهوك فمش حتفرق
ثالثا انت محتاج طيران وقولت ارضيه للسيطره على المكان لو لزم الأمر مش ضربه خاطفه. السد فعلا ضخم جدا والطيران لوحده مش حيكفي. ممكن تدمر التوربينات او فتحات التصريف ولكن امكانيه تسويه بالأرض من فوق صعب جدا.

استعداء الاثيوبيين غير جيد والأمر هيبقي اعتداء فعلا
هم كده كده بيكرهوك فمش حتفرق لو سبته او دمرته. وبعدين انت حتدمر اي بنيه تحتيه تخص السد. أبراج ضغط. توربينات. معدات وكمان الدفاع الجوي ولو في الإمكان تدمير الكام طياره سو ٢٧ عشان ما يحاولوش ينتقموا من السودان يبقي كده تمام

ما ينفعش هنا مجهوله.
اولا انت زنقت نفسك للحيط انت كمصر لازن تكون المنفذ الوحيد. كل دول النيل بنستنى حتعمل ايه. هل حتأدب الحبش ولا خلاص هم لوا ذراعك.
ثانيا حتى لو سبتهم يعملوا اللي عاوزينه افتراضا فهم كده كده بيكرهوك. لو دمرتلم السد بيكرهوك ولو سبته بيكرهوك فمش حتفرق
ثالثا انت محتاج طيران وقولت ارضيه للسيطره على المكان لو لزم الأمر مش ضربه خاطفه. السد فعلا ضخم جدا والطيران لوحده مش حيكفي. ممكن تدمر التوربينات او فتحات التصريف ولكن امكانيه تسويه بالأرض من فوق صعب جدا.
اولا الحفار كان مينفعش حد تاني يضربه و فجرناه ومحدش فتح بُقه
ثانيا انت محتاج تفرغ السد و الموضوع هيمشي Butterfly effect

انا فى اعتقادى الضربة لو تمت هتبقى محدودة باستهداف تعلية الممر الاوسط وده هدف سهل وابقى وقفت الملىء الثانى وحركت الملف
حيقدر يصلحه حتى لو اخد منه وقت. عاوز تدمره تدمره وتجعله غير قابل للإصلاح لا بكره ولا بعد ١٠٠ سنه. وسيبهم مع الدول المانحه يشوفوا حيسددوا قروضه منين

اولا الحفار كان مينفعش حد تاني يضربه و فجرناه ومحدش فتح بُقه
ثانيا انت محتاج تفرغ السد و الموضوع هيمشي Butterfly effect
الحفار قيمته مش ٦مليار دولار ومش تمويل دولي مقارنه خاطئه

حيقدر يصلحه حتى لو اخد منه وقت. عاوز تدمره تدمره وتجعله غير قابل للإصلاح لا بكره ولا بعد ١٠٠ سنه. وسيبهم مع الدول المانحه يشوفوا حيسددوا قروضه منين
مهو هيصلحوا بس هبقى وقفتله الملىء الثانى وحركت الملف وتدخل المجتمع الدولى هيبقى بشكل اكبر واشمل وسعتها هيلاقوا حلول ترضينا جميعا فى اعتقادى ده اللى هيتم .. انا بتمنى ان السد يتساوى بالتراب بس الموضوع صعب وهيبقى استعداء لاغلب الدول الافريقية واعتقد ده اللى محجم الادارة عندنا لان اغلب الدول الافريقية تقريبا مع أثيوبيا

حالة الضبابية وعدم الفهم اللى عند العالم كله بخصوص رد فعل مصر تجاه إثيوبيا خاصة بعد رسائل مصر لمجلس الأمن و رد فعل المجلس تجاه القضية على لسان رئيس المجلس ، وثقتي الكبيرة فى الإدارة السياسية الحالية بيأكدلي إن مصر هتصحي العالم كله على مفاجأة زى اللى حصلت فى حرب أكتوبر بالظبط

بالعكس الحفار كان ملكيتة دولية
المقارنة قريبة
الحفار عمليه تكتيكيه نفذها عدد قليل من رجال البحريه بمساعده المخابرات العامه اما مشروع سد النهضه غير تماما وموضوع كبير ومعقد ومسأله حياه أو موت للحبش مقارنه خاطئه تماما

الحفار عمليه تكتيكيه نفذها عدد قليل من رجال البحريه بمساعده المخابرات العامه اما مشروع سد النهضه غير تماما وموضوع كبير ومعقد ومسأله حياه أو موت للحبش مقارنه خاطئه تماما
انا فاهم كل دة انا عارف ان فى فرق كبير بين الحالتين
انا بتكلم فى نقطة ان السد تمويل دولى وبقولك ان الحفار كمان كان ملكيتة دولية
انا مش بتكلم على طريقة التدمير

انا فاهم كل دة انا عارف ان فى فرق كبير بين الحالتين
انا بتكلم فى نقطة ان السد تمويل دولى وبقولك ان الحفار كمان كان ملكيتة دولية
انا مش بتكلم على طريقة التدمير
الباشا لو تابع هيعرف اني رديت على كلام الراجل لما قال:

"اولا انت زنقت نفسك للحيط انت كمصر لازم تكون المنفذ الوحيد. كل دول النيل بنستنى حتعمل ايه. هل حتأدب الحبش ولا خلاص هم لوا ذراعك."

عودة
أعلى