السويس: عودة الملاحة في القناة بعد تعويم السفينة الجانحة

المعضلة 👇

• مجموع المصوتين
    119
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
كل الكلام ده فارغ معلش سامحنى
السفينه لم تتأذى بسبب عمقها ١٨ متر لان القناة تتحمل سفن بغاطس اعلى
ثانيا حتى ضفاف القناة مدبشة لكن لن يستطيع الصخر الوقوف بوجه الاطنان دى وكلما زاد قسوة كان خطر لقدرته على تشقق بدن السفينه ودى كارثه لان ساعتها هيبقى غرق مش جنوح
الفارغ انك قلت كلام فارغ

الجرف كان رملي
ايضا السفينه المفترض تحدد مسارها وتقاد بسفن صغيره خصوصا حينما يكون الحجم كبيير لكي لا يكون هنالك سوء متوقع او توقف
خلق عمق اكبر لجعل فراغ. تجوفي اكبر وبالتالي مع الجوانب الصخريه يكون فيه خلخله اكير
شكرا لك

أرجو أن لا يستفز كلامى أحد , ولكن حادث مثل هذا يثبت هشاشة الإسلوب الإدارى فى هيئة القناة, لا أستطيع أن أتصور أن هناك قناة مائية بعمر ما يقارب 80 سنة ومن يديرها لم يضع فى حسابه إحتمال مثل هذا , طيب لو إحترقت سفينة مثل حجم هذه أو أكبر أو أصغر هل ستتفرج عليها إلى أن تنطفئ؟ ثم أين المعدات المناسبة لقناة بأهمية وحجم قناة السويس ؟ بصراحة شئ غريب.

أعلن رئيس هيئة قناة السويس، الفريق أسامة ربيع، الاثنين، بدء تعويم سفينة الحاويات البنمية الجانحة EVER GIVEN بنجاح بعد استجابة السفينة لمناورات الشد والقطر.

وحسب ربيع فقد تم تعديل مسار السفينة بشكل ملحوظ بنسبة 80%، وابتعاد مؤخر السفينة عن الشاطئ بمسافة 102 أمتار، بدلا من 4 أمتار.
ومن المقرر أن يتم مرة أخرى، مع ارتفاع منسوب المياه إلى أقصى ارتفاع له في الفترة من الحادية عشرة والنصف صباحا، ليصل إلى مترين، بما يسمح بتعديل بشكل كامل، لتصبح بمنتصف المجرى الملاحي.

ووجه رئيس رسالة طمأنة للمجتمع الملاحي الدولي باستئناف حركة الملاحة مرة أخرى في القناة بمجرد الانتهاء من تعويم السفينة بشكل كامل قريبا، وتوجيهها للانتظار بمنطقة البحيرات لفحصها الفني

ووجه رئيس رسالة طمأنة للمجتمع الملاحي الدولي باستئناف حركة الملاحة مرة أخرى في القناة بمجرد الانتهاء من تعويم السفينة بشكل كامل قريبا، وتوجيهها للانتظار بمنطقة البحيرات لفحصها الفني.

وأشاد الفريق أسامة ربيع برجال هيئة قناة السويس الأبطال الذين قاموا بهذا العمل العظيم، مثمنا جهودهم خلال الفترة الماضية وقيامهم بأداء واجبهم الوطني على أكمل وجه، مع ثقته الكاملة بإنجاز العمل بنسبة 100%
الجيش الأمريكي قادم...

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

الشيخ الرئيس @Alucard

شكل الناقلات وهم ينتظرون بالدور

أرجو أن لا يستفز كلامى أحد , ولكن حادث مثل هذا يثبت هشاشة الإسلوب الإدارى فى هيئة القناة, لا أستطيع أن أتصور أن هناك قناة مائية بعمر ما يقارب 80 سنة ومن يديرها لم يضع فى حسابه إحتمال مثل هذا , طيب لو إحترقت سفينة مثل حجم هذه أو أكبر أو أصغر هل ستتفرج عليها إلى أن تنطفئ؟ ثم أين المعدات المناسبة لقناة بأهمية وحجم قناة السويس ؟ بصراحة شئ غريب.
هوا حضرتك مش متابع المعدات موجود وبكميات كبيرة بس الموضوع ده كان اصعب من اى سيناريو يعنى سفينة بحجم برج ضخم وخرج جزء منها على الأرض ومزنوقة من اهم نحيتين ممكن تشد منهم بدون ما تميل الخلف والإمام انها خرجت وسليمه فى الوقت ده انجاز لو مكنتش موجود وقريت الموضوع انصح حضرتك تراجع الردود علشان تعرف حجم الأزمة كانت عامله ازاى بس ده ميمنعش ان يكون فيه مساحه للتطوير

التعديل الأخير:
هوا حضرتك مش متابع المعدات موجود وبكميات كبيرة بس الموضوع ده كان اصعب من اى سيناريو يعنى سفينة بحجم برج ضخم وخرج جزء منها على الأرض ومزنوقة من اهم نحيتين ممكن تشد منهم بدون ما تميل الخلف والإمام انها خرجت فى الوقت ده انجاز لو مكنتش موجود وقريت الموضوع انصح حضرتك تراجع الردود علشان تعرف حجم الأزمة كانت عامله ازاى بس ده ميمنعش ان يكون فيه مساحه للتطوير
أنا متابع الموضوع جيدا منذ بدايته , ومنذ قليل قرأت خبر عاجل أن السفينة تم تعويمها والحمد لله إنتهت الأزمة وهذا شئ يحسب لمصر .
وعلى العموم يجب أخذ الدروس من هذا الحادث.

أنا متابع الموضوع جيدا منذ بدايته , ومنذ قليل قرأت خبر عاجل أن السفينة تم تعويمها والحمد لله إنتهت الأزمة وهذا شئ يحسب لمصر .
وعلى العموم يجب أخذ الدروس من هذا الحادث.
يعني انتهاء الازمة يُحسب لمصر؟ ولا هناك هشاشة في الاسلوب الاداري؟ حدد انت عايز اي بالظبط

يعني انتهاء الازمة يُحسب لمصر؟ ولا هناك هشاشة في الاسلوب الاداري؟ حدد انت عايز اي بالظبط
أرجو أن لا تأخذ كلامى بحساسية مفرطة. وقلت أنى قرأت خبر عاجل عن تعويم السفينة.
أنا متابع لبعض المنتديات الأمريكية والكندية , أقسم بالله أنهم ينظرون لما حصل أنه نكتة .

أرجو أن لا تأخذ كلامى بحساسية مفرطة. وقلت أنى قرأت خبر عاجل عن تعويم السفينة.
أنا متابع لبعض المنتديات الأمريكية والكندية , أقسم بالله أنهم ينظرون لما حصل أنه نكتة .
علشان بكل بساطة وسائل الإعلام الى بتتواصل معاهم كلها موجهه وخلينا صرحين اكتر مستحيل تتعامل مع الأزمة بنفس إمكانياتهم دى ناس بتصرف ترليونات الدولارات على الخدمات البنك بنكنا والمطبعة بتاعتنا يعنى انا منفعش اجى لدولة عربية واقلها انتو ازاى عندكم مدمرة ومعندكوش حاملة طائرات زى امريكا كل دولة عندها امكانيات وبتشتغل فى حدودها وهما عاوزينك تتعامل بنفس إمكانياتهم

اكره دولة زرتها هي هولندا

كئيبين و مفسدين للفرحة

عطونا إجابية خلاص المشلكة ان شاءالله انحلت وباقي الجزء الاسهل

مشاهدة المرفق 368850
هتتحل على الساعة 11المد هيعلى وهيخرجو الجزء الى باقى بس الاهم ان اصعب جزء خرج والهيئة قالت ان اتحل 80%من المشكلة

التعديل الأخير:
الاختبار الثانى هو مرور كل السفن المنتظرة فى وقت قياسى
اعتقد باسبقية الوصول .

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى