"الأوكتاغون".. الجيش المصري يتأهب للانتقال للعاصمة الجديدة

بكيفهم اخي, ال aesthetic مش مهم.

ان شاء الله يكون الاستثمار الحكومي مربح بعوائد و مخطط له جيدا. و غير مقتصر على التنميه العقاريه. هذا المهم.

حسب فهمي العاصمة الادارية تشمل مرافق هادفة للربح و لا تقتصر على المباني الحكوميه.
أشعر بحب المصريين تجاهك مثل ما يحبوني lol
باحث في الشأن الامريكي و لا تعرف ان البنتاجون الامريكي يأخد الشكل السداسي علي شكل شبه دوائر و هو نظام يضيف للمبني حماية اكبر ضد الهجمات العسكرية او الانتحارية لان المبني مبني في دوائر و منفصلة و فارغ بينهم حتي اذا تعرف المبني الاول للضرب لا يضرر الباقي و العكس و هذا ظهر في هجوم ١١ سبتمبر ضد البنتاجون

يبدوا انك تحتاج زيادة البحث في الشأن الامريكي 😉
عليك التفريق بين مبنى و مدينة ايه بعدين talk to me
لا هى كخه علشان مصر اللى عملته لكن لو بلد واق ال واق عملته هيبقى إنجاز كبير بفكر انى اغير معرفى لباحث فى الشان المصرى احسن
الأمر لا يتعلق بمصر إطلاقاً حبي لمصر يعرفه
المصريين جدا
المدن الدائرية دائمآ تفشل وذالك لسبب

وايه دخل عمرى فى كده انت اكيد شايف الردود مفيش مبروك ولا تهنئه وعمرى علشان تعرف 37 وعضو جديد اسما لكن هنا من 2009 ومتابع يومى لكل الردود والمواضيع

تحياتى ليك وكل الاعضاء
عيب يا اخي

كم عمرك

وايه دخل عمرى فى كده انت اكيد شايف الردود مفيش مبروك ولا تهنئه وعمرى علشان تعرف 37 وعضو جديد اسما لكن هنا من 2009 ومتابع يومى لكل الردود والمواضيع

تحياتى ليك وكل الاعضاء
وايه فايدة المبروك

دي تتقال لعيل اخذ شهادة او هدية

ممكن الثناء على التصميم والتخطيط المصري او السرعة في التنفيذ الخ.. اشكال المديح كثيرة، وافضلها ذو الفائدة

لما نقول اعلنت وزارة الدفاع المصرية الاوكتاجون أفضل ولا اعلنت وزارة الدفاع المصرية المُثمّن هههه
في المثمن
من المثمن
عبر المثمن
وسط المثمن
:مخ:

جميل جداً، بس لاحظة الطرق صغيره شوي هل بيكون فيه منصات قطار؟
دية جزء من المدينة فيها مطار والكلية الحربية الجديدة ومباني سكن ومولات وقواعد عسكرية وقاعدة جوية حجمها ضخم جدا جدا جدا جدا جدا

لو أنا مش فاهم غلط فالعاصمة الإدارية بين القاهرة والقناة، مش ده معناه أن لو لا قدر الله نجحت إسرائيل مرة أخرى فى إحتلال سيناء-وكل شىء فى الحروب وارد- أنها تطمع فى رفع علمها أمام وكالات الأنباء على مبنى وزارة الدفاع لأنها خارج الدرع العمرانى فى العاصمة الحقيقية

لو أنا مش فاهم غلط فالعاصمة الإدارية بين القاهرة والقناة، مش ده معناه أن لو لا قدر الله نجحت إسرائيل مرة أخرى فى إحتلال سيناء-وكل شىء فى الحروب وارد- أنها تطمع فى رفع علمها أمام وكالات الأنباء على مبنى وزارة الدفاع لأنها خارج الدرع العمرانى فى العاصمة الحقيقية
لا خالص الفكرة أنة دة دفاع بالمدن مصر بتعمر سيناء وبتبني فيها مدن جديدة

انصحكم تشوفون المبنى و العاصمه الاداريه الجديده بخرائط قوقل ، ابداع هندسي وتصاميم جميله

سيناء بعد ما يتم تنميتها و توطين ملايين المصريين فيها هتكون هي حصن و مانع لاي هجوم اسرائيلي ، المشكلة انها كانت صحراء فارغة من السكان فكان يسهل الاستيلاء عليها في اي هزيمة عسكرية لكن مع وجود كتلة سكانية كبيرة الوضع هيختلف ، مثل ما حدث في السويس اثناء حرب ٧٣

لا خالص الفكرة أنة دة دفاع بالمدن مصر بتعمر سيناء وبتبني فيها مدن جديدة
موضوع سيناء ده تحديداً أكبر خازوق ممكن نديه لإسرائيل تعمير شمال سيناء خصوصا وساحلها الشمالى بالأخص بما لا يقل عن 10 مليون مواطن بحيث تكون نسخة مصغرة عن مصر، حلم عندى والله، إسرائيل عندها تحط اربع جيوش فى سيناء ولا أنك تعمل كدة

سيناء بعد ما يتم تنميتها و توطين ملايين المصريين فيها هتكون هي حصن و مانع لاي هجوم اسرائيلي ، المشكلة انها كانت صحراء فارغة من السكان فكان يسهل الاستيلاء عليها في اي هزيمة عسكرية لكن مع وجود كتلة سكانية كبيرة الوضع هيختلف ، مثل ما حدث في السويس اثناء حرب ٧٣
كأنك بتقرأ ما كنت أكتبه

عودة
أعلى