البحرية المصرية تسلمت صواريخ استر ٣٠ و قذائف ڤولكانو الموجهة بعيدة المدى

حد يعرف الى بيحصل ايه موضوع السيسى يوجه الشكر للقضاه فى قضيه مهمه ايه الى بيحصل

ما يعيب مصر هوه الصناعه المحليه , فصناعتها المحليه بشقيها المدني و العسكري لا تليق بمكانة مصر ,تمنياتي لها بالتفوق
هناك بند خاص في المفاوضات مع الايطاليين بخصوص شق تصنيعي على الأراضي المصرية ..

مصر حاليا مستمرة في مفاوضات استئناف باقي مراحل صفقة القرن مع ايطاليا لشراء ٤ فريم برجاميني نسخ جديده و تايفون و ايرماكي و سفن دورية بحرية و شركة ليوناردو لتصنيع الذخائر في مصر و نقل تقنيات بعض المكونات
يعني احنا ماشيين في صفقة التيفون

حرفياً...... مصر عايمه علي بحر من الغاز الطبيعي في المتوسط .... واقولك حاجه كمان. وبحرً اخر في الاحمر اقسم بالله
صديقي ...دلتا النيل اساسا تعوم على بحر من الغاز ..ولولا النشاط الزراعي للدلتا لقمنا بتحويل نشاطها للبحث والتنقيب

للأجيال القادمة بقى وعليك وعليهم الخير ..

كدا نروح ال rimpac رافعين راسنا .. معانا فرقة محترمة

شكله كدا حتى مفيش معلومات بس كتبين ان الرئيس هوه الى هيعلن خطير جدا بالذات ان السيسى هوه الى هيقول
انا مش فاهم بتقولوا ايه

انا مش فاهم بتقولوا ايه

دا اكبر تدريب بحري على الارض لدول حوض المحيط الهادي بغرض توحيد و تنسيق المجهود الحربي البحري الغربي في منطقة المحيط الهادي و اي مناطق عموما

و كل البحريبات الكبيرة بقت تباعا تروح كمشارك او مراقب

عايز تتعرف على شغل ال battle strike groups يبقى هناك

ولاية هوواي العظيمة و بيرل هاربور

و علشان الجو يكون قوي محتاج انذار مبكر من البحر و دفاع جوي متقدم في البحر
كله مهم لكن الأهم فالمهم، عدوك الإستراتيچى الأول لديه جيل خامس يعمل بالخدمة بالفعل ويقوم بعمليات فعلية، وأحنا بنزغرط على بدء دخول الجيل الرابع+ بالخدمة، إحنا يدوب بدأنا نوصل 2010 عشان نواجه الصوفا والراعم لسة موصلناش 2021 وضعنا فى بداية الثمانينات كان أفضل كتوازن جوى مع إسرائيل، لا أنكر الطفرة اللى حصلت لكن من الخطأ أن تقارن نفسك بنفسك عسكرياً وتتعامى عن قدرات عدوك، حتى يومنا هذا-وأنا أسف على قولى هذا- لا نملك أى فرصة فى مواجهة جوية مع إسرائيل، ملف الجوية مفتوح وفيه شغل كتير جداً، الميج و الرافال غير كافيين كعدد و نوعية غير كافيين

التعديل الأخير:
عودة
أعلى