السيسي هجرة الأطباء سببها عدم توفير رواتب مناسبة ليهم

اثار الموضوع دا حاصلة من فترة بس حتزيد فعلا
مفيش كفاءات طبية تقريبا في البلد الا نسبة ضئيلة جدا من الكل
اغلب الدكاترة بتكشف غلط و بتعالج غلط و بتكروت و تخصص التخدير و المخ و الاعصاب بينقرضو

قريبة لي ماتت بسبب السرطان و دكتور الاورام اللي كشف عليها قال معندهاش سرطان ! و ظلت لمدة شهر كامل في العناية بدون تشخيص واضح بعد الكشف من عدة تخصصات مختلفة في مستشفتين واحدة كبيرة و تعتبر من القمة و اخرى حكومية و لولا ان صديق دكتور لاخوها من كندا قرا الكشوفات لما كنا نعلم انه سرطان

و صديق اخر لي فشل في ايجاد حلول للانجاب و تقريبا عدى على 6 دكاترة لعبو بيه زي موظف الشهر العقاري و كان الامر سئ جدا لزوجته لان حصل اضرار جانبية لها بسبب العلاج الخاطئ لحد ما ربنا كرمه بدكتور كبير في السن بس خبره صلح الاخطاء من الاخرين

حتى انا في مره دكتور كشفه كان غالي من 4 سنين روحتله بسبب الآم و لا طلب كشوف و لا عمل اي حاجة و قالي معندكش شئ انت بتدلع ! بالعين المجرده عنده اكس راي فيجين تقريبا
نفس الأمر حصل مع جدتي الله يرحمها توفيت نتيجه الإهمال الطبي
الطب أصبح تجاره والتعليم بينحدر كل عام للأسوء

انا طبيب ٧ سنوات دراسه وتكليف ودراسات عليا ٤ او ٥ سنوات حتي اصبح اخصائي وبعد كل ده مرتبي الشهري ٥٥٠٠( ١٧٥ دولار ) جنيه لو هعيش بيه لا يكفي اكل وشرب غير بيئه العمل الغير آدميه بالمره لا للطبيب ولا للمريض
شيئ منطقي جدا الاستقاله من العمل الحكومي والعمل الحر سواء خاص او سفر
الاطباء المصريين في السعودية يتقاضون في اليوم 175 دولار ! على الأقل

به مصدر لانه قد قريت هناك مثل السوق السوداء في سوق العمل عندكم ان الشخص يتقاضى اقل من العقد أو الي محدده الدوله من تحت لتحت
نعم في كل شيء مش في المغرب و لكن في العالم كل ........ و لكن الاجرة او متوسط دخل حاليا في المغرب هو 300 دولار

انا طبيب وبقولكم ان راتب الطبيب المصري من الأدنى في العالم. بل اقل من مرتب طبيب بيشتغل في الصومال! مرتب يتراوح من ١٧٠ دولار الى ٣٠٠ دولار في الشهر!! حسب التدرج الوظيفي المعاش يتراوح من ٢٠٠٠ ج الي ٤٠٠٠ ج تقريبا حسب الدرجه الوظيفيه يعني تطلع معاش تحتاج تشتغل زي ما تكون شاب صغير لان المعاش مش يكفيك اصلا ثمن العلاج! ده غير أن الدوله اصلا بتشجع على السفر عبر المضايقات اللي بتمارسها سوا في التراخيص او غيره...
احصائيه نقابة الاطباء بتقول ان ٦٠٪تقريبا من الاطباء المصريين ذوي الكفاءات موجودين في الخارج! معظمهم في دول الخليج... كل الحلول اللي عملتها الدوله في كبح جماح سفر الاطباء لم تجدي نفعا بالعكس. زمان حلم نيابة الجامعه كان أمله كبيره للي عايز يتعلم ويشتغل كويس. بس دلوقتي الموضوع اختلف.. تخلص كليتك وامتيازك وتعمل معادله سواء امريكا. بلاب بريطانيا لو تسافر ألمانيا تاخد تدريب...
مش كده وبس. اللي بيسافر َيجي يجدد اجزته لازم يدفع بالدولار. طيب ليه يدفع مثلا ما يعادل ٣٠ او ٤٠ الف في السنه وفي الاخر حياخد ملاليم لما يطلع معاش فمعظم الناس تستقيل..
حاجات كتيره صراحه محتاجه تتقال بس كفايه كده..

سوال خارج الموضوع للاخوة في مصر

هل صحيح انه تم رفع قيمة التأشيرة ( المتعدده الدخول ) الى 700 دولار في مصر ؟

سوال خارج الموضوع للاخوة في مصر

هل صحيح انه تم رفع قيمة التأشيرة ( المتعدده الدخول ) الى 700 دولار في مصر ؟

واحد يسال عن لبنان حازم @حازم

وانت مصر !!

خذوني معكم

يعزمني أبو يعقوب @أبو يعقوب و بسيط نجم. @Moaz على عربة فول اللي نشوفها بالمسلسات زمان

فهمت بان التعليم المجاني مثل المواد المدعومه لا يجوز تبيعها برا

من المضحكات المبكيات فى تطوير التعليم الطبى فى مصر . الطبيب المصرى علشان ياخد شهادة مزاولة مهنة محتاج يدفع ٢٠٠ جنيه تقريبا ويدخل يمتحن على الطب كله تانى .اما لو واحد من تشاد او اوغندا عايز يلتحق بالزماله المصرية يكفيه دفع ٢٠٠ دولار ومن غير اى امتحانات ويفعص فى المصريين براحته

نعم في كل شيء مش في المغرب و لكن في العالم كل ........ و لكن الاجرة او متوسط دخل حاليا في المغرب هو 300 دولار
أخي ماذا تقول ؟ هذا الحد الأدنى للأجور وليس متوسط الدخل🤦🏻‍♂️

على العموم راتب الطبيب في المغرب يبدأ من 1000 أو 1200 دولار

للأسف مصر في انحدار كبير في مجال كانت هي السباقة فيه في عصر الفراعنة

بالنسبة للأخ الذي يتكلم عن مجانية التعليم عنده شوية حق يمكن للدولة الزام الخريجين بالعمل سنتين 3 او 4 سنوات في مصر قبل السماح لهم بالهجرة لكن من ناحية أخرى الدولة حسب التعليقات أصلا ميعت وافسدت المجال من خلال الرفع من عدد الأطباء بطرق عشوائية وأصبح من هب ودب طبيب في مجال لا بحتمل مثل هذه الأساليب والممارسات على صحة المواطنين

في المغرب خريجي الهندسة والطب مستواهم عالي رغم أن المغرب لديه خصاص خيالي في الأطباء لكن يتم الرفع من الخريجين تدريجيا ببناء مستشفيات وكليات طب جديدة

للأسف نحن كذلك ثلث الأطباء المغاربة يمارسون في أوروبا والغرب

هذه ظاهرة تعاني منها دول كثير ذات تعداد سكاني هائل واقتصاد هش ضعيف
سنة الحياة الأنسان دائماً يبحث عن الفرص الافضل في اي مكان بالعالم أن لم يجدها في موطنه
والمشكله بالطبع لا تختص بهجرة الدكاترة بل بهجرة العقول في شتى المجالات

عملوها سابقا في تخصص الهندسه سمحو للمعاهد والكليات الخاصه تحت بير السلم والنتيجه مخرجات هندسيه ذي الزفت نصيحه سافر واتعلم وأعمل فلوس وحسن دخلك ودخل أسرتك
ودعك من أصحاب الشعارات الوطنيه الفارغه
ليس بالضرورة أن يكون الوطن ارضًا كبيرة، فقد تكون مساحته صغيرة جدًا حدودها كتفين

مرتبات القضاة كبير جدا وهناك البعض يصل لهذا الرقم وهم حاصلون علي 50% وتعليم مجاني في الجامعات ومش عاوز الدكتور اللي حاصل على فوق 98% يحصل علي ٥٠٠٠ آلاف جنيه ويقعد في البلد مستحيل طبعا. أنا عن نفسي هتخرج السنة الجاية وهاخد الامتياز واعمل ماستر أو زمالة وعلي أي دولة فيها مرتبات محترمة هطلع عليها علطول علشان أعيش وأعيش عائلتي حياة محترمة
مرتباتهم ١٠٠ الف جنية في الشهر و يمكن اكثر ؟!

انت تعرف ان القضاء و المستشارين كانوا بيطفشوا زمان للخليج و اولهم الكويت ؟!

المرتبات في مصر لا تقارن بالدول الغنية حتي للظباط

في الدول الشموليه الصحه والتعليم والابحاث العلميه أشياء ثانويه

الأمن والجيش والجهات التنفيذيه والقضائيه لهم الأولويه

من العدل للشخص الثانوي في بلده يذهب لبلد تجعل منه شخص مهم وأساسي

العولمه أتاحت عداله الفرص اللوم علي المتأخرين ذو العقليات البلشفيه

الهند الديمقراطية دولة شمولية وحشة اللي انت كنت لسه بتقول عليها دولة محترمة و اقتصاد قوي ؟! المكسيك الديمقراطية ؟ البرازيل الديمقراطية ؟! تايوان كمان دولة شمولية!!
تركيا و هجرة الأطباء منها كمان !!

و ليس انا من لومت الغرب الغرب نفسة منزل مقالات كاتب انها سرقة حضرتك

لان الدول الناشئة مهما فعلت فلن تسطيع توفير مرتب للطبيب مثل الدولة الغنية و الي بتغرية ايضا بمميزات الحياة في دولة متقدمة

الهري انك تتخيل دولة نامية زي مصر هتوفر 200 الف دولار للطبيب ثانويا علشان تمنعه من الهجرة 🙃

ابقي هات الرئيس الحاوي اللي يعمل كدة

انا طبيب وبقولكم ان راتب الطبيب المصري من الأدنى في العالم. بل اقل من مرتب طبيب بيشتغل في الصومال! مرتب يتراوح من ١٧٠ دولار الى ٣٠٠ دولار في الشهر!! حسب التدرج الوظيفي المعاش يتراوح من ٢٠٠٠ ج الي ٤٠٠٠ ج تقريبا حسب الدرجه الوظيفيه يعني تطلع معاش تحتاج تشتغل زي ما تكون شاب صغير لان المعاش مش يكفيك اصلا ثمن العلاج! ده غير أن الدوله اصلا بتشجع على السفر عبر المضايقات اللي بتمارسها سوا في التراخيص او غيره...
احصائيه نقابة الاطباء بتقول ان ٦٠٪تقريبا من الاطباء المصريين ذوي الكفاءات موجودين في الخارج! معظمهم في دول الخليج... كل الحلول اللي عملتها الدوله في كبح جماح سفر الاطباء لم تجدي نفعا بالعكس. زمان حلم نيابة الجامعه كان أمله كبيره للي عايز يتعلم ويشتغل كويس. بس دلوقتي الموضوع اختلف.. تخلص كليتك وامتيازك وتعمل معادله سواء امريكا. بلاب بريطانيا لو تسافر ألمانيا تاخد تدريب...
مش كده وبس. اللي بيسافر َيجي يجدد اجزته لازم يدفع بالدولار. طيب ليه يدفع مثلا ما يعادل ٣٠ او ٤٠ الف في السنه وفي الاخر حياخد ملاليم لما يطلع معاش فمعظم الناس تستقيل..
حاجات كتيره صراحه محتاجه تتقال بس كفايه كده..

كلام حضرتك علي الوظيفة الحكومية و اللي معظمهم بيزوغ منها و تروح المستشفي و انت بتموت مفيش طبيب .. راح العيادة او المستشفي الخاصة

و الكشف عندي اتفه طبيب شوف بكام دلوقتي ...و سمسرة الأدوية و التحاليل و مراكز الأشعة!!

اول حاجه
هل هجره الدكاتره مؤثره على القطاع الصحي في مصر
الاجابه اكيد لا
هل مصر تستفيد من هجره الدكاتره
الاجابه نعم
كل دكتور بيهاجر لخارج مصر الدوله تستفيد من تحويلات نقديه
أيضا تستفيد في تطور المجال الطبي في مصر من حيث اكتساب الخبرات والشهادات والحرفيه الطبيه اغلب هذه العقول تعود لمصر في سن من خمسين لخمسه وخمسين سنه للاستقرار في مصر
والذي لا يعود يقوم بعمل زيارات طبيه ودورات تدريبيه الدكاتره المتواجدين في مصر
هل سفر الدكاتره لخارج مصر يؤثر على عدد الدكاتره المطلوبه في مصر
الاجابه لا
لأن عدد الخرجين من كليات الطب والممارسين داخل مصر يعتبر من الاعداد الممتازه على المستوى العالمي وليس العربي
فلا توجد اي نواقص من ناحيه الدكاتره داخل مصر
والذي يأتي مصر يعرف هذه المعلومه
روحت جامع هتلقى فيه مركز طبي
الخدمه متوفره على مستوى كبير جدا والإعداد كبيره وذو مستوى جيد
والدليل أن اوروبي اكبر مستقبل للدكاتره المصريين

هذه ظاهرة تعاني منها دول كثير ذات تعداد سكاني هائل واقتصاد هش ضعيف
سنة الحياة الأنسان دائماً يبحث عن الفرص الافضل في اي مكان بالعالم أن لم يجدها في موطنه
والمشكله بالطبع لا تختص بهجرة الدكاترة بل بهجرة العقول في شتى المجالات

المضحك هو هجرة الأطباء البريطانيين و تركهم العمل في منظومة NHS و يأتي بدلا منهم الأطباء المصريين و الهنود و الباكستانيين !!

الطبيب يعتبر من نخبة النخبة في أي مجتمع يحترم نفسه.
يجب على الدولة أن تقدم للطبيب رواتب و امتيازات عالية موازية لمجهوده الرهيب أثناء سنوات الدراسة الطويلة و للواجبات التي يقوم بها و الضغوط التي يتحملها أثناء العمل و للدور الأساسي لمهنته في المجتمع.
الطبيب يجب أن يكون مرتاح ماديا لأنه مطالب بالتعلم بشكل مستمر و حضور الدورات التدريبية و المؤتمرات العلمية و الطبيبة من أجل مواكبة التقدم المستمر في التقنيات و الممارسات الطبيبة.
في أي دولة لا يجد الطبيب هذا التقدير من حقه بل من واجبه الهروب منها إلى مكان أفضل.
في المغرب مثلا في القطاع الحكومي يبدأ الطبيب العام المتخرج لتوه براتب 1200 دولار تقريبا و أنا شخصيا أعتبره راتب أقل من المستحق و يجب رفعه.
في القطاع الخاص يتلقى الأطباء مبالغ عالية و هي مستحقة بكل تأكيد.
ملاحظة: قطاع الصحة قطاع حيوي في أي بلد و يتعلق الأمر بصحة و حياة و كرامة المراطن و بمقابل التقدير المعنوي و المادي الواجب تجاه الطبيب فإنه من الواجب كذلك أن تكون هناك إجراءات صارمة لكل من ثبت إخلاله بواجبه أو قيامه بممارسات غير أخلاقية و غير قانونية لا تليق بمهنة الطب و تخالف اليمين الذي أقسمه الطبيب.
أصحاب هذه الممارسات يجب أن يتم زجرهم و تقف لهم الدولة بالمرصاد و تجعل منهم عبرة لمن يعتبر.

عودة
أعلى