اتحاد القبائل العربية يحذر من خطورة اجتياح رفح الفلسطينية ویطالب بتدخل مجلس الأمن الدولي والجهات المعنية لوضع حد لهذا العدوان

يا جماعة الخير

مفيش الكلام ده

امال ايام السبعينات و الثمانينات كنتوا قولتوا ان الصعيد هينفصل عن مصر بجد

ومحصلش

و كان الفترة دي السلاح كان ما اكثره في الصعيد
الجندي كان يخاف ينزل الصعيد او الشرطة عشان تقبض على حد كانت بتبقا عاركة كبيرة بين الحكومة و القبائل الصعيدية

لغاية ما كل ده راح
اي حد يقول ان مصر بتعمل فصيل مسلح

ابحث عن خلفية حسابه هتلاقي ميوله اخوانية على طول

الواحد لو عمل fake tweet detection using AI هيلاقي اسكريبت ومتوزع على كل السرسجية او المعاتيه الاخوانية

اتعجب حقيقة من كل من يحاول الدفاع عن النظام المصري وانشائه ميلشيا عسكريه في سيناء خارج اطار القانون والدستور ويبرر دفاعه عنهم بالشهداء الذيين سقطو منهم اثناء الحرب على الارهاب ايها المدافع عن الباطل بثوب الحق من فضلك اجب عن التساؤلات المشروعه الاتيه :

هل القوات المسلحة المصرية ضعيفة لدرجة انها لم تستطيع القضاء علي الارهاب وحدها فذهبت للاستعانه بخاطف جنوب وضباط الشرطه لمساعدتها في هذا الامر ؟

هل من حق السيسي او نظامه او من يكون ان ينشأ ميلشيا عسكريه مسلحه خارج اطار الدستور والقانون من يملك الحق في هذا الامر ؟

هل تضمن لنا اخي المدافع عن السيسي في هذا الامر الا ينقلبو علينا في المستقبل وتصبح حرب طاحنه بينهم وبين جنود جيشنا واذا كنت تضمن عدم انقلابهم ف اخبرنا بسبب ضمانك لهم ؟

بالنسبه لرأيي الشخصي فمن باع جزيرتين واسقط دستور وقانون وترك النيل للاحباش فلن نرجو منه خيرا ولو اتانا متلحفا بستار الكعبه واقسم علي القرأن انه يريد خيرا لنا

الله يرحم من مات منهم ويتقبلهم بالشهداءكثير من الناس كان يتفرج من شباك البيت مع البنات على المشاكل بالشارع والقتل والسحل من الارهابيين دواعش و اخوان وبلطجية
لولا فضل الله ثم فضل الابطال مازال ناس كثير تتفرج مع الشباك بجانب البنات سوا في سيناء او القاهرة او اي محافظة
القوات المسلحة والدولة السابقة عقود وهم يتفرجون على سيناء بدون اي تنمية او اهتمام ويوم حدثت المشاكل من الطبيعي الاستعانة باصحاب الارض ويعرفون تضاريسها والاماكن الجغرافية اللي ممكن يكون فيها مخابى لا يعرفها الجيش نفسه والسبب ان سيناء مهملة
سؤالك الثاني مرتبط بالاول.

الله يرحم من مات منهم ويتقبلهم بالشهداءكثير من الناس كان يتفرج من شباك البيت مع البنات على المشاكل بالشارع والقتل والسحل من الارهابيين دواعش و اخوان وبلطجية
لولا فضل الله ثم فضل الابطال مازال ناس كثير تتفرج مع الشباك بجانب البنات سوا في سيناء او القاهرة او اي محافظة
القوات المسلحة والدولة السابقة عقود وهم يتفرجون على سيناء بدون اي تنمية او اهتمام ويوم حدثت المشاكل من الطبيعي الاستعانة باصحاب الارض ويعرفون تضاريسها والاماكن الجغرافية اللي ممكن يكون فيها مخابى لا يعرفها الجيش نفسه والسبب ان سيناء مهملة
سؤالك الثاني مرتبط بالاول.
سيبك منه اخواني

واضحة

سيبك منه اخواني

واضحة
اه حضرتك بقي سيساوي ومفكر اي حد يعارض يبقي اخواني هو لازم اكون بطبل للسيسي عشان اعجب حضرتك ولا لو قولت الحق ابقي اخواني وماشي في قطيع مينفعش مع حضرتك مثلا اني مش تبع اي حد فيهم وبتكلم بقتناعي الشخصي وبعدين بتقوله سيبك منه هو حضرتك مش عارف تجاوب علي اسألتي ولا صعبه عليك عشان اجابتها بتزعل

يا جماعة الخير

مفيش الكلام ده

امال ايام السبعينات و الثمانينات كنتوا قولتوا ان الصعيد هينفصل عن مصر بجد

ومحصلش

و كان الفترة دي السلاح كان ما اكثره في الصعيد
الجندي كان يخاف ينزل الصعيد او الشرطة عشان تقبض على حد كانت بتبقا عاركة كبيرة بين الحكومة و القبائل الصعيدية

لغاية ما كل ده راح
اي حد يقول ان مصر بتعمل فصيل مسلح

ابحث عن خلفية حسابه هتلاقي ميوله اخوانية على طول

الواحد لو عمل fake tweet detection using AI هيلاقي اسكريبت ومتوزع على كل السرسجية او المعاتيه الاخوانية
فعلا يا جماعه ده حصل والحكومه قدرت تحل المشكله دي بعد ما صنعت اكبر تاجر مخدرات في مصر عزت حنفي وكان في حرب بين الحكومه وبينه ومات فيها العشرات ده الحل الجميل اللي حضرتك بتذكره وهيحصل في سيناء بس اضعاف الضحايا الابرياء

اه حضرتك بقي سيساوي ومفكر اي حد يعارض يبقي اخواني هو لازم اكون بطبل للسيسي عشان اعجب حضرتك ولا لو قولت الحق ابقي اخواني وماشي في قطيع مينفعش مع حضرتك مثلا اني مش تبع اي حد فيهم وبتكلم بقتناعي الشخصي وبعدين بتقوله سيبك منه هو حضرتك مش عارف تجاوب علي اسألتي ولا صعبه عليك عشان اجابتها بتزعل
عرفت انك بتقول وبتتكلم بنفس طريقة الاخوان

اقولك كلمة في ودنك مش طريقة مكملين دي :sneaky:

المهم يعني المعارض معروف بيبقى ازاي طريقته

بالنسبة لاسئلتك اتجاوبت فوق بس انت اللي مش عاوز تقرا أساسا

وخلي كلامك مؤدب
افضل احنا مش قطيع الاخوان هما اللي قطيع

وللاسف مش سيساوي لاني مختلف كتير في اعماله

لكن انا عارف بقول ايه كويس لو كنت انتبهت لجملة من الجمل اي حد خدم في سيناء في فترة الارهاب كان عارف اتحاد قبائل سيناء دول ايه

لكن بنمشي ورا الزوبعة الاخوانية و الشرسجية عادي

ماشي

فعلا يا جماعه ده حصل والحكومه قدرت تحل المشكله دي بعد ما صنعت اكبر تاجر مخدرات في مصر عزت حنفي وكان في حرب بين الحكومه وبينه ومات فيها العشرات ده الحل الجميل اللي حضرتك بتذكره وهيحصل في سيناء بس اضعاف الضحايا الابرياء
المهم دلوقتي الصعيد ماله

اولا انا جيشي كان في الشرق في سيناء بعد الثورة فحضرتك لو متعود تتفرج من الشباك مع البنات ومفكر الناس زيك فدي مشكلتك .
اولا انا مقولتيش عليهم كفار انا قولت علي موتاهم شهداء وده احتراما ليهم ولسبب استشهادهم .

ثانيا حضرتك معرفتش تحاوب اي سؤال من اللي انا كتبته يبقي الافضل تسكت وبلاش كلام عشوائي مايع ملوش لازمه

لا ايدينا تعطرت بدماء الشهداء الطاهرة وحملنا شهداء وكلامي عام لم اوجه الكلام لشخصك ولو كنت قاصد كان كتبتها لك بس انا عارف اكتب ايه
انا جاوبتك اقرا مرة اخرى ولو مش فاهم كلامي اطرح اشكالك بدل اسكت وملوش لازمه دي

عرفت انك بتقول وبتتكلم بنفس طريقة الاخوان

اقولك كلمة في ودنك مش طريقة مكملين دي :sneaky:

المهم يعني المعارض معروف بيبقى ازاي طريقته

بالنسبة لاسئلتك اتجاوبت فوق بس انت اللي مش عاوز تقرا أساسا

وخلي كلامك مؤدب
افضل احنا مش قطيع الاخوان هما اللي قطيع

وللاسف مش سيساوي لاني مختلف كتير في اعماله

لكن انا عارف بقول ايه كويس لو كنت انتبهت لجملة من الجمل اي حد خدم في سيناء في فترة الارهاب كان عارف اتحاد قبائل سيناء دول ايه

لكن بنمشي ورا الزوبعة الاخوانية و الشرسجية عادي

ماشي
انا مش مطالب احلفلك اني مش اخوان انا اقسم بالله العظيم كنت في الاتحاديه يوم ٣٠/٦ ده اولا .

حضرتك اللي متعود ان اي حد يعارض يبقي اخوان عشان كده اتهمت مباشرة وصنفتني وخلاص .

اخر مره بقولك عايز تتكلم بدون همز ولمز باحترام اهلا بيك .

عايز تقنع الناس انك صح والسيسي صح اتفضل جاوب علي اسألتي ومش هتعرف تجاوبها ولو عندك اجابه كنت قولتها

لا ايدينا تعطرت بدماء الشهداء الطاهرة وحملنا شهداء وكلامي عام لم اوجه الكلام لشخصك ولو كنت قاصد كان كتبتها لك بس انا عارف اكتب ايه
انا جاوبتك اقرا مرة اخرى ولو مش فاهم كلامي اطرح اشكالك بدل اسكت وملوش لازمه دي
شوف انا كتبت تلت اساله اتفضل جاوبهم كل سؤال منفصل لوحده غير كده كلام عام ولا يفيد معلش عايزين اجابه واضحه بالظبط لكل سؤال

اه الصعيد جميل بعد حرب عزت حنفي وسيناء هتبقي جميله بعد حرب العرجاني صح كده
جاوبت فوق كتير

العرجاني لا اعتقد انه يعمل ده زي ما ذكرت لانه عنده ولاء كبير للجيش

وكان مع احمد المنسي في العمليات

وزي ما جاوبت فوق كانت سيناء انفصلت من 67 لما اسارائيل اغرتهم

هينفصلوا ويبقوا مليشيا دلوقتي

ده وهم صنعوا الاخوان وابواقه

وانا يا سيدي بعتذر ليك على وصفك اخواني

بس اعذرني اللي قولته ده مش شايفه غير كلام الاخوان

تحاتي واهلا بيك في المنتدي

جاوبت فوق كتير

العرجاني لا اعتقد انه يعمل ده زي ما ذكرت لانه عنده ولاء كبير للجيش

وكان مع احمد المنسي في العمليات

وزي ما جاوبت فوق كانت سيناء انفصلت من 67 لما اسارائيل اغرتهم

هينفصلوا ويبقوا مليشيا دلوقتي

ده وهم صنعوا الاخوان وابواقه

وانا يا سيدي بعتذر ليك على وصفك اخواني

بس اعذرني اللي قولته ده مش شايفه غير كلام الاخوان

تحاتي واهلا بيك في المنتدي
يا استاذي الفاضل كامل التحية ليك كلامي تساؤل مشروع ملوش علاقه بالاخوان .

وحضرتك بنيت رايك علي قناعات شخصيه وبرده مقولتيش هل من حق السيسي او غيره ان ينشأ ميلشيا عسكريه مسلحه بالمختلفه للقانون والدستور واذا دان هو دلوقتي ليه ولاء للجيش زي ما حضرتك قولت افرض جه رئيس واصدر قرار بحل الميلشيا دي ومصادرة اسلحتهم تفتكر موقف العرجاني هيكون ايه افرض دخلو وقتها في صدام مع الدوله مين يتحمل ذنب الشهداء اللي هيسقطوا في الصدام ده ياريت حضرتك تتفهم وجهة نظري

شوف انا كتبت تلت اساله اتفضل جاوبهم كل سؤال منفصل لوحده غير كده كلام عام ولا يفيد معلش عايزين اجابه واضحه بالظبط لكل سؤال

انا جاوبتك فعلا لان اهل سيناء يعرفون اماكن لا يعرفها الجيش ولا تعرفها الدولة لان سيناء من حكم مبارك وهي مهملة وعيون اهلها موجودة واكثر من عيون الجيش والمخابرات وعارفين طبيعة الارض شوف كام سنة عدت عليهم سؤالك الثاني مرتبط بالاول .سوالك الاخير انا رديت عليه قبل ماتطرحه اصلا

انعم و اكرم بالقبائل العريقة والله يرحم الشهيد سالم لافي ويرحم ابنه الصديق ايمن اللي توفي بحادث سيارة مروع
انا احد ابناء القبائل العربية بمصر وضد هذي الفكرة ليس عيب في احد لكن درء للفتنة

انا جاوبتك فعلا لان اهل سيناء يعرفون اماكن لا يعرفها الجيش ولا تعرفها الدولة لان سيناء من حكم مبارك وهي مهملة وعيون اهلها موجودة واكثر من عيون الجيش والمخابرات وعارفين طبيعة الارض شوف كام سنة عدت عليهم سؤالك الثاني مرتبط بالاول .سوالك الاخير انا رديت عليه قبل ماتطرحه اصلا
لم تجاوب علي اهم سؤال من يمتلك حق انشاء ميلشيا عسكريه خارج اطار الدستور والقانون من يملك هذا الحق والتفويض ليقوم بهذا الامر .

واذا كان الجيش لا يعرف سيناء جيدا فيجب ان يعترف بتقصيره فهذه الارض سوف يحارب عليها الصهاينه يوما ما اذا لا يعرفها فلماذا نصمت علي تلك القيادات اساسا واهمالها الذي يجعلها تنشأ ميلشيا عسكريه لمساعدتها فيما فشلت فيه وهو صميم عملها

مراد علي :

ما هذا الخلط؟ هل طبيعي قطع الإرسال لإذاعة بيان ⁧‫#اتحاد_القبائل_العربية‬⁩ ؟

في تطور مثير للدهشة، أصدر ⁧‫#اتحاد_القبائل_العربية‬⁩ بيانًا حذر فيه من تداعيات وخطورة محتملة لإقدام جيش الاحتلال الإسرائيلي على اجتياح منطقة ⁧‫#رفح‬⁩ المكدسة بالسكان.

البيان، الذي طالب بجلسة عاجلة ل ⁧‫#جامعة_الدول_العربية‬⁩ ودعا إلى تدخل ⁧‫#مجلس_الأمن‬⁩، يبدو وكأنه صادر عن وزارة خارجية دولة، وليس عن "جمعية أهلية" تم تأسيسها حديثًا.

‏هذه الصياغة المتقنة والتحركات الدبلوماسية السريعة تثير الكثير من التساؤلات حول الدور الحقيقي لاتحاد القبائل العربية والجهات التي تقف خلفه.

لم تجاوب علي اهم سؤال من يمتلك حق انشاء ميلشيا عسكريه خارج اطار الدستور والقانون من يملك هذا الحق والتفويض ليقوم بهذا الامر .

واذا كان الجيش لا يعرف سيناء جيدا فيجب ان يعترف بتقصيره فهذه الارض سوف يحارب عليها الصهاينه يوما ما اذا لا يعرفها فلماذا نصمت علي تلك القيادات اساسا واهمالها الذي يجعلها تنشأ ميلشيا عسكريه لمساعدتها فيما فشلت فيه وهو صميم عملها

من يملك القرار لا تقل لي برلمان لانه لا يوجد برلمان حقيقي من جمال الى انور الى مبارك ومن مرسي الى الوقت الحالي
من يملك القرار من عانى في تلك الوقت طبيعة المكان الجغرافي ويملك حق القرار لانشاء مليشيات
الاهمال حصل في اوقات سابقة وجاري اصلاح مايمكن اصلاحه

من يملك القرار لا تقل لي برلمان لانه لا يوجد برلمان حقيقي من جمال الى انور الى مبارك ومن مرسي الى الوقت الحالي
من يملك القرار من عانى في تلك الوقت طبيعة المكان الجغرافي ويملك حق القرار لانشاء مليشيات
الاهمال حصل في اوقات سابقة وجاري اصلاح مايمكن اصلاحه
الاصلاح بانشاء ميلشيا يا رجل اقسم بالله اهانه في حق مصر وقدرها ولا يملك احد حتي لو كان الرئيس ان يفعلها

مراد علي :

ما هذا الخلط؟ هل طبيعي قطع الإرسال لإذاعة بيان ⁧‫#اتحاد_القبائل_العربية‬⁩ ؟

في تطور مثير للدهشة، أصدر ⁧‫#اتحاد_القبائل_العربية‬⁩ بيانًا حذر فيه من تداعيات وخطورة محتملة لإقدام جيش الاحتلال الإسرائيلي على اجتياح منطقة ⁧‫#رفح‬⁩ المكدسة بالسكان.

البيان، الذي طالب بجلسة عاجلة ل ⁧‫#جامعة_الدول_العربية‬⁩ ودعا إلى تدخل ⁧‫#مجلس_الأمن‬⁩، يبدو وكأنه صادر عن وزارة خارجية دولة، وليس عن "جمعية أهلية" تم تأسيسها حديثًا.

‏هذه الصياغة المتقنة والتحركات الدبلوماسية السريعة تثير الكثير من التساؤلات حول الدور الحقيقي لاتحاد القبائل العربية والجهات التي تقف خلفه.
خل يستتر الجيش خلفهم لتهديد الصهاينه 🤔

عودة
أعلى