وزير الإنتاج الدفاعي الباكستاني: مصر سترسل خبراء عسكريين لباكستان لتنفيذ مشاريع مشتركة

لفيت المنتدي كله اني الاقي موضوع عن المنتجات العسكريه الباكستانيه؟ ابدا.
طب اي حاجه تصميم باكستاني؟ مفيش
طب اي حاجه مش تصميم باكستاني بس عليها القيمه؟ ماكانش يتعز

حتي الاواكس اللي انا كنت مخدوع فيهم و فاكرهم بيعملوها طلعوا جايبينها من الصين و السعوديه هي اللي دافعه تمنها

ولاد المحظوظه لولا النووي كان زمانهم عبيد و اغاوات عند الهند
لديهم صناعة محترمة انتا بس مدورتش كويس فيه مواضيع كتير عن منتجات باكستانية محترمة منها صواريخ دفاع جوى محمولة على الكتف

صدقني يا اخي العزيز لدينا ما نقدمه اكثر ما ستقدمه صناعه باكستان وتركيا الحربيه مجتمعين ..... لكن صناعتنا الحربيه ليس لها بعد تجاري لذا فهي غير ظاهره :):)

التسويق فى الصناعات المصريه جيد ..
مثلا الفهد من اكثر المنتجات المباعه خارجيا ( تقريبا )
ايضا الاسلحه الخفيفه المعادى مثلا والار بى جى مثلا .. يتم تصديرها لعدد كبير من الدول !!
k-8E رأيناها اخيرا فى معرض طيران من سنه تقريبا ( لا اتذكر اسمه :D ) ..

فاعتقد انه من ناحيه السوق الخارجى .. فالتسويق الخارجى والتصدير مستواه جيد !!

ايضا الاسلحه الخفيفه المعادى مثلا والار بى جى مثلا .. يتم تصديرها لعدد كبير من الدول !!

نادرا ما تسمع عن عقد تصدير سلاح مصري لأي دوله وتفاجيء بالسلاح في متناول دول عده ..... الامر ايضا مرتبط بسياسات وتوجهات معينه للقياده العسكريه والسياسيه للبلد

نادرا ما تسمع عن عقد تصدير سلاح مصري لأي دوله وتفاجيء بالسلاح في متناول دول عده ..... الامر ايضا مرتبط بسياسات وتوجهات معينه للقياده العسكريه والسياسيه للبلد

وهو ما يوكد كلامك .. عن انها غير ظاهره اطلاقا .. ﻻنها ليست تسويقيه او استعراضيه ( لا نراها عاده فى معارض الاسلحه ) .. ولكنها ظاهره وبشده للجيوش ..
ولكن بعدها التجارى موجود .. والتصدير قائم .. ومحاولات التصدير مستمره لباقى المعدات !!

ولاكن حجم التصدير لبلد مثل مصر منخفض عن المعدل المتوسط اتمنى فتح المجال للتصدير بشكل حقيقى لكل بلد تربطنا بها علاقات محترمة

ولاكن حجم التصدير لبلد مثل مصر منخفض عن المعدل المتوسط اتمنى فتح المجال للتصدير بشكل حقيقى لكل بلد تربطنا بها علاقات محترمة

اعتقد ان حجم الصادارات او نوعيتها غير معلوم بالمره !! فالحكم عليه غير دقيق !!

اضف على ذلك .. ان الصادرات المصريه اغلبها اسلحه خفيفه .. يعنى ليست معدات ثقيله مدرعات او دبابات او طائرات او قطع بحريه !!
القطعه الثقيله الوحيده ( على حد علمى ) المصدره هى الفهد !!

للأسف كانت هناك صفقات سلاح مع عدة دول أفريقية لكن التدخل الأمريكيى وضرب الأسعار جعل العديد من الدول الأفريقية تبتعد عن السلاح المصرى المصنع محلياََ وخصوصاََ الضغط المزدوج الأمريكى على مصر والدول المشترية ... وكما أن تصدير السلاح يرجع لتوجهات الأمن القومى والتوجهات السياسية للقيادة المصرية وبالذات أيام المخلوع "مبارك" وخصواََ أن معظم مصانع السلاح المصرية تابعة لوزارة الدفاع ووزارة الإنتاج الحربى لذلك كان هناك قيود كثيرة وتعقيدات فى موضوع تصدير السلاح .. ولذلك قد تعلمت القيادة المصرية الدرس .. وبدأنا نرى شركات سلاح قطاع خاص وشركات مختلطة مثل شركة "النسور" التابعة لوزارة الإنتاج الحربى .. وأعتقد أن الأمر سيزيد فى الفترات القادمة وسيتم إتاحة فرصة أكبر للقطاع الخاص لإنتاج السلاح ... مثلما فعلت دولة "الإمارات" ..

خط انتاج الثاندر
Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B1.jpg

Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B2.jpg

Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B3.jpg

Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B4.jpg

Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B5.jpg

Assembly%2Bline%2Bof%2BPakistani%2BJF-17%2BBlock2%2Bfighters%2B6.jpg

حلوه بس انا هعمل بيها ايه؟ يعني دي بدل ميج 21 مثلا و لا بدل ميراج و لا ايه؟ بعدين لازم انا اجيبها من باكستان؟ طب مهو لو هجيبها اجيبها من اصلها من الصين!!

لديهم صناعة محترمة انتا بس مدورتش كويس فيه مواضيع كتير عن منتجات باكستانية محترمة منها صواريخ دفاع جوى محمولة على الكتف

دورت و الله كل اللي لقيته حاجه شبه سام7 اهو بيقولك اسمه عنزه

هنا موضوع قديم لعضو باكستاني اسمه pakistani eagle في هذا المنتدى يبين حجم الصناعه العسكريه الباكستانيه وبصراحه صناعه اسلاميه نفتخر بها وتعتبر الافضل بين الدول الاسلاميه

صناعه العسكريه باكستانيه
http://defense-arab.com/vb/threads/38717/

صناعه جميله حلوه بس برضه مافيهاش النقله اللي مصر محتاجاها. حضرتك مواضيع الانتاج المصري تعتبر مفرقتش حاجه عن الباكستاني غير الصواريخ اللي هي ممنوع نتكلم عليها او ماحدش يعرف عنها حاجه في مصر

يا جماعه معلش بالراحه. حد يقنعني ليه اخد من باكستان حاجه هي بتنتجها برخصه لما ممكن اخد انا الرخصه من البلد الاصلي؟
تاني حاجه اذا كانت الحاجات المنتجه برخصه دي اصلا لا تتناسب مع طموحاتي و امكانياتي و كل حاجه ارضي بيها اصلا ليه؟
ثالث حاجه انا ماشفتش صناعه باكستانيه عسكريه تبهرني و اقتبس اللي انا عايزه منهم تاني
تصاميم بحريه حلوه نشتري منها تصنيع سفن انزال محترمه, سفن دعم لوجيستي ,غواصات ديزل ,هليكوبتر خفيفه و هليكوبتر للشرطه و الحدود, تصميم مدرعه جديد بدل الفهد اللي عجز, كام رادار نضمهم للمجموعه

فين الكلام ده؟
نفس الكلام اللي يقول نشتري و نطور و نبيع لافريقيا, طب مهو افريقيا دول مش خواجات مهو ممكن يجيبوا من المصدر الاصلي بعدين مهو ان عقبال ما تشتري الحاجه و تطور فيها تكون باكستان طورت ضعفها لانها بالفعل تعلم كل شيئ عنها

يا جماعه مواضيع باكستان مفرقتش حاجه عن الهيئه العرربيه للتصنيع فين الحاجات الشبحيه؟ فين التكنولوجيا؟ معظمها درونات غير مسلحه و قذائف

احنا نستاهل اكتر من كده و الله يا جماعه و مش تقليل من باكستان لان صناعتهم تشبه لصناعتنا فهي صناعه محترمه بس مش هي التطوير اللي احنا محتاجينه

حلوه بس انا هعمل بيها ايه؟ يعني دي بدل ميج 21 مثلا و لا بدل ميراج و لا ايه؟ بعدين لازم انا اجيبها من باكستان؟ طب مهو لو هجيبها اجيبها من اصلها من الصين!!

دورت و الله كل اللي لقيته حاجه شبه سام7 اهو بيقولك اسمه عنزه

عندهم حاجات كتير فيه صناعات غواصات وفرقاطات مع الصين طبعا صناعة كاملة من الصفر لوحدهم صعب جدا مصر نفسها معملتهاش فى اى شئ تقريبا

صناعه جميله حلوه بس برضه مافيهاش النقله اللي مصر محتاجاها. حضرتك مواضيع الانتاج المصري تعتبر مفرقتش حاجه عن الباكستاني غير الصواريخ اللي هي ممنوع نتكلم عليها او ماحدش يعرف عنها حاجه في مصر

الموضوع من اربع سنوات ماضيه فقد تكون باكستان اضافت اسلحه اخرى تصنعها

الصواريخ والطائرات المقاتله وطائرات بدون طيار قد يستفيد منها العرب كثيرا لو نقلت تقنيتهم وتطويرها بأيدي عربيه

الموضوع من اربع سنوات ماضيه فقد تكون باكستان اضافت اسلحه اخرى تصنعها

الصواريخ والطائرات المقاتله وطائرات بدون طيار قد يستفيد منها العرب كثيرا لو نقلت تقنيتهم وتطويرها بأيدي عربيه

الدرونات اشتري من الامارات او اشارك معاها الامارات اصبحت رائده في هذا المجال ثم ان معظم ان لم يكن كل الباكستاني غير مسلح و لذلك لن يمثل اضافه تذكر لمصر لانها بالفعل تنتج الدرون الغير مسلح و ربما المسلح ايضا لكن هذه تكهنات فقط

الطائرات المقاتله كلها صيني اشتريها من الصين افضل!!
الصواريخ هم فعلا متميزون فيها لكن بالمقارنه بمن؟ لو بمصر فلا احد يعرف تحديدا برنامج الصواريخ المصري لذلك لا افتي فيها و انا بالاساس استبعدتها من قائمه رغباتي

عندهم حاجات كتير فيه صناعات غواصات وفرقاطات مع الصين طبعا صناعة كاملة من الصفر لوحدهم صعب جدا مصر نفسها معملتهاش فى اى شئ تقريبا

طيب مهو ده كلامي اشتري من الصين, اخد رخص تصنيع من الصين, و مع احترامي الغواصاتين و الفرقاطه و الزوارق ليسوا طموح مصر

عايز حد يفهم بس انا عايز ايه

انا عايز حاجه اعلي مني درجتين انقلها و اكمل عليها مش في نفس مستوايا تقريبا عدا النووي و الصواريخ

الدرونات اشتري من الامارات او اشارك معاها الامارات اصبحت رائده في هذا المجال ثم ان معظم ان لم يكن كل الباكستاني غير مسلح و لذلك لن يمثل اضافه تذكر لمصر لانها بالفعل تنتج الدرون الغير مسلح و ربما المسلح ايضا لكن هذه تكهنات فقط

الطائرات المقاتله كلها صيني اشتريها من الصين افضل!!
الصواريخ هم فعلا متميزون فيها لكن بالمقارنه بمن؟ لو بمصر فلا احد يعرف تحديدا برنامج الصواريخ المصري لذلك لا افتي فيها و انا بالاساس استبعدتها من قائمه رغباتي

باكستان اعلنت قبل ايام انها تجري تجارب ناجحه على درونات مسلحه يعني انها لم تتوقف على تطويرها
ونحن لا نناقش شراء طائرات من الصين نحن نناقش نقل تكنولوجيا عسكريه ولا نعلم هل توافق الصين على نقلها ام لا على عكس باكستان التي عرضت على السعوديه نقل التكنولوجيا سواء طائرات او دبابات

باكستان اعلنت قبل ايام انها تجري تجارب ناجحه على درونات مسلحه يعني انها لم تتوقف على تطويرها
ونحن لا نناقش شراء طائرات من الصين نحن نناقش نقل تكنولوجيا عسكريه ولا نعلم هل توافق الصين على نقلها ام لا على عكس باكستان التي عرضت على السعوديه نقل التكنولوجيا سواء طائرات او دبابات

يا اخي تقارن علاقه باكستان بالسعوديه بباكستان و مصر؟ بالطبع باكستان ستعرض علي السعوديه
و انا يا اخي لا اتكلم عن صفقه و السلام انا اتكلم عن شراء ترخيص انتاج او انتاج و تصدير و نقل تكنولوجيا.
بالنسبه للدرونات المسلحه الله يباركلهم و ينجحوا لكن يظل كما قلت اتعاون مع الامارات افيد او الامارات تاتي االهيئه العربيه هي و السعوديه ساعتهاا ننتج درونات كيفما نريد

يا اخي تقارن علاقه باكستان بالسعوديه بباكستان و مصر؟ بالطبع باكستان ستعرض علي السعوديه
و انا يا اخي لا اتكلم عن صفقه و السلام انا اتكلم عن شراء ترخيص انتاج او انتاج و تصدير و نقل تكنولوجيا.
بالنسبه للدرونات المسلحه الله يباركلهم و ينجحوا لكن يظل كما قلت اتعاون مع الامارات افيد او الامارات تاتي االهيئه العربيه هي و السعوديه ساعتهاا ننتج درونات كيفما نريد

لو ارادت مصر تقنيه من باكستان لن ترفض باكستان ابدا
وانا اتكلم عن نقل تكنولوجيا هل الصين سوف تسمح لنقل تكنولوجيا للدول العربيه الحليفه لامريكا هنا السؤال
باكستان تستفيد من التقنيه الصينيه الكثير على عكس الامارات التي تعتبر اجتهادات شخصيه يشكر عليها

وانا اتكلم عن نقل تكنولوجيا هل الصين سوف تسمح لنقل تكنولوجيا للدول العربيه الحليفه لامريكا هنا السؤال
باكستان تستفيد من التقنيه الصينيه الكثير على عكس الامارات التي تعتبر اجتهادات شخصيه يشكر عليها

و الله مثال واحد بين مصر و باكستان الاثنين يصنعون ال k8 الصيني بنقل تكنولوجيا فربما الصين تسمح

الصين من الممكن أن تنقل تكنولوجيا لدول عربية حليفة لأمريكا بما أن التكنولوجيا الموجودة لدى الصين لا ترقى للتكنولوجيا الأمريكية وكثير منها مسروق من أمريكا أصلا.

طيب مهو ده كلامي اشتري من الصين, اخد رخص تصنيع من الصين, و مع احترامي الغواصاتين و الفرقاطه و الزوارق ليسوا طموح مصر

عايز حد يفهم بس انا عايز ايه

انا عايز حاجه اعلي مني درجتين انقلها و اكمل عليها مش في نفس مستوايا تقريبا عدا النووي و الصواريخ
جميل ده انا معاك فيه بس تفتكر الصين هتديك مثلا رخصة تصنيع f22 مرة واحدة صعب جدا لاكن لو اشتركت مع باكستان والصين هتاخد من هنا شوية ومن هنا شوية وتدى من عندك فتوصل بزمن معقول مش تقعد زى الابرامز 25 سنة

عودة
أعلى