2015.. عام "فك النحس" لطائرات "رافال" الفرنسية (انفوغرافيك)

بوصل بالمستريح
انا هشتري 36 طيارة كخط تخيلي هجهز قاعدة كاملة ببساطه وكمان فيه نقطه انته لو شديت منهم مليار للقاعدة وده قليل انته بتتكلم انقطر هتعمل قاعدة يعني دشم على نظام العديد وعندك التذخير والتدريب والدعم الفني والطيارة في الاخر
انا بلوم قطر في حاجه
مليار فوقهم كانت صنعت ال36 زي الربازيل

قاعدة ايه و تدريب ايه؟
لو بنتكلم عن دولة من الصفر ماشى
بس قطر عندها القواعد الجوية و عندها المفروض يعنى اطقم مدربة على احدث نسخ الميراج سواء صيانة او طيران

و عمر ما بتبقى حزم التدريب بالارقام ديه
حزمة التدريب بتاعة الرافال بتاعتنا كانت فى حدود 50 مليون يعنى و لا حاجة حضرتك
ده لو هضرب طيارين و فنيين من الصفر اخرها 100 مليون مثلا يوم لما تجور

الزيادة اما حزم تسليح لكنها مبالغ فيها ايضا اما بسبب بند يسمح بالزيادة و مبالغ فيها ايضا اما سبب سياسى اما رغبة فى سرعة الاستلام

بوصل بالمستريح
انا هشتري 36 طيارة كخط تخيلي هجهز قاعدة كاملة ببساطه وكمان فيه نقطه انته لو شديت منهم مليار للقاعدة وده قليل انته بتتكلم انقطر هتعمل قاعدة يعني دشم على نظام العديد وعندك التذخير والتدريب والدعم الفني والطيارة في الاخر
انا بلوم قطر في حاجه
لا اعتقد ان قطر لديها القدرة على التصنيع ياريس
طبعا مع كامل الاحترام لقطر لان فيه ناس هاتعتبرها اهانة :D

6.3 مليار يورو
=
7 مليار دولار الا كسور

يعنى اضرب تمن صفقة الرافال لمصر *2

الرقم عجيب جدا بس عموما ملناش دعوة وربنا يكرمهم
لو كنا جبناها بالرقم ده كنت انتحرت

بالظيط صفقة مصر فى حدود ال 3.3 مليار دولار
شامل التدريب للطيارين والدعم الفنى ما عدا التسليح
وجبت تسليح للراف +الفريمبمليار دولار
انه الحج محمد العصار

بالظيط صفقة مصر فى حدود ال 3.3 مليار دولار
شامل التدريب للطيارين والدعم الفنى ما عدا التسليح
وجبت تسليح للراف +الفريمبمليار دولار
انه الحج محمد العصار

التسليح للعلم المليار كان يتضمن تسليح الفريم ايضا و ذخائر بحرية لغير الفريم

قاعدة ايه و تدريب ايه؟
لو بنتكلم عن دولة من الصفر ماشى
بس قطر عندها القواعد الجوية و عندها المفروض يعنى اطقم مدربة على احدث نسخ الميراج سواء صيانة او طيران

و عمر ما بتبقى حزم التدريب بالارقام ديه
حزمة التدريب بتاعة الرافال بتاعتنا كانت فى حدود 50 مليون يعنى و لا حاجة حضرتك
ده لو هضرب طيارين و فنيين من الصفر اخرها 100 مليون مثلا يوم لما تجور

الزيادة اما حزم تسليح لكنها مبالغ فيها ايضا اما بسبب بند يسمح بالزيادة و مبالغ فيها ايضا اما سبب سياسى اما رغبة فى سرعة الاستلام
شوف ياريس
تدريب 36 طيار و100 فني وافراد استخبلرات قطريين و24 طيارة وصواريخ من mbda لو هو اشترى ستوك لل24 طيارة بمعدل 8 ميكا للواحدة في 3 مليون دولار يبقى كده بتتكلم في نص مليار للميكا بس ده لو ايه 8 صواريخ لكل طيارة
زيهم للقذائف ادي كملنا مليار
نتكلم في سكالب نقول 100 صاروخ واضرب ضربياتك كده
نرجع لتمن الطيارة والبنيه والتدبيب وخد بالك انا مشتري ثنائي مقاعد يعني موفر في عدد طيارين التدريب والساعات وكمية المتدربين

الرقم عجيب جدا بس عموما ملناش دعوة وربنا يكرمهم
لو كنا جبناها بالرقم ده كنت انتحرت
ماهو كوردسمان صريح قالك مصر خدتها بسعر رخيص ماتحطيناش ليستة زبون

بلاش صفقة رافال الهند مقدرة على 6مليار على 36 طيارة قارنوها بينا وفسروها احنا اخدناها على 140 مثلا الهنود على 150 وهكذا

شوف ياريس
تدريب 36 طيار و100 فني وافراد استخبلرات قطريين و24 طيارة وصواريخ من mbda لو هو اشترى ستوك لل24 طيارة بمعدل 8 ميكا للواحدة في 3 مليون دولار يبقى كده بتتكلم في نص مليار للميكا بس ده لو ايه 8 صواريخ لكل طيارة
زيهم للقذائف ادي كملنا مليار
نتكلم في سكالب نقول 100 صاروخ واضرب ضربياتك كده
نرجع لتمن الطيارة والبنيه والتدبيب وخد بالك انا مشتري ثنائي مقاعد يعني موفر في عدد طيارين التدريب والساعات وكمية المتدربين

الميكا معاك
بس مستحيل تجيب الكم ده ميكا و هتجيب نصه على الاقل لان حتى الان الميكا مش فى التسليح الاساسى لسه و لسه فى التطوير و هيبقى مخلوط بميتور

و الميتور بمليون دولار

هتجيب 4 ميكا مثلا و 8 ميتور لكل واحدة يبقى نص مليار دولار

القذائف عمرها ما تجيب مليار القذائف ارخص بكثير حرام عليك و عاوز تقولى قطر معندهاش قنابل مثلا من حزم اوروبية او امريكية مشغلاها على الميراج او الطيرات الامريكانى عندها و بفائض كبير؟

عمرها ما تجيب مليار

الاسكالب ثمن الوحدة 750 الف يورو
قول يا عم هيجيبوه بمليون يورو

يبقى بتتكلم فى 100 مليون

كل الذخائر ديه محصلتش المليار يا جدع

الصفقة هنا مضروبه *2 عن ثمنها الطبيعى

ماهو كوردسمان صريح قالك مصر خدتها بسعر رخيص ماتحطيناش ليستة زبون
ده احنا كده واخدينها ببلاش
بخلاص ان فيه اقوال ان مصر اخدت عمولة على صفقة الهند
انت اللى عندك الفوله

بلاش صفقة رافال الهند مقدرة على 6مليار على 36 طيارة قارنوها بينا وفسروها احنا اخدناها على 140 مثلا الهنود على 150 وهكذا
احنا واخدينها ب 133
والهند ب 155
طبعا عمك العصار بيكون ليه ليه خاطر فى 20مليون يورو

لو حسبنا صفقات تسليح مثلا الهند اشترت فى اواخر 2012
450 صاروخ ميكا للميراج ب صفقة تقدرب 950 مليون يورو
يعنى سعر الصاروخ فى حدود 2.1 مليون يورو
لو فارق الزمن وقلنا الصاروخ بقى ب 2.7 مليون يورو بمتوسط سعر بين الميكا الحرارى والرادارى
وقلنا ان 12 صاروخ لكل طائرة سيكون السعر ب 777مليون نقول 800 مليون يورو
+قنابل بسعر 100 مليون لاكثر من 400 قنبلة
و 100 صاروخ سكالب بسعر 100 مليون
سنجد ان التسليح مليار يورو فقط

من غير اساءة او تجريح

قطر تقريبا معظم صفقاتها هكذا و كثير منها فوق حاجتها و ليست للجيش نفسه

فبعض صفقاتها تكون مثلا لاشغال خط انتاج معدة سلاح تتنافس عليها دولة خليجية او اعربية اخرى على شرائها فتذهب للمصدر و تقوم بصفقة مثل هذه لتأخير وقت الاستلام او منع شراء المزيد من المعدة

فعلتها مع الامارات و فعلتها مع السعودية فى عدد من صفقاتهم

بجانب ان من لا يملك كلمته و جاعل بلده مقر لمخابرات اجنبية و يعلى من امرهم على اخوته العرب و يستغلوه للطعن في اخوته طبيعى ان يجعل امواله مغذية لاباطرة السلاح على الدوام حتى و لو كانت متعارضه مع احتياجاته

و لنا فى الميراج و الاباتشى القطرى عبرات
حاجات بكيسها و مبتشتغلش بسبب عدم الصيانة و التدريب و قلة الجاهزية

ربنا يهدى اخواتنا القطريين

من اغرب المشاركات في هذا الشهر , قطر تشتري بحر مالها ماتريد من اسلحه وقوة جيشها من قوة دول الخليج ولا دخل لأي صفقه قامت بها بالصفقات في بقيه دول الخليج لا تأثير ولا شيء يذكر

اما قولك بأن صفقاتها فوق حاجتها هاذي صراحه اكثر كلمه غريبه مرت علي , منذ متى اصبحت زياده التسليح تعتبر فوق الحاجه ؟
في جميع دول العالم زياده المعدات والاسلحه تعتبر زياده قوة للجيش لكن في حاله قطر اصبحت فوق الحاجه ؟َ!!! ياللهول :eek:

من الناحيه الخليجيه لاتقلق ولا تخاف لن قوة قطر من قوتنا والعكس ايضا:)

بالمناسبة 7 مليار دي بالدولار مش يورو

بوصل بالمستريح
انا بلوم قطر في حاجه

اولا الحديث عن 24 و ليس 36 ثانيا كل ما ذكرته من المفترض ايضا انه سيتم في مصر اذا لماذا فارق السعر

بالنسبة للعملة هي 6 مليارات يورو بالدولار تصبح 7 مليارات دولار

لا اعتقد ان قطر لديها القدرة على التصنيع ياريس
طبعا مع كامل الاحترام لقطر لان فيه ناس هاتعتبرها اهانة :D

قطر توجهت الى الصناعات المتطوره بشكل كبير وبدات التحول الى بلد صناعي واستقطاب العقول من كل الدول , نموذج مشابه لنموذج الاماراتي لهذا لن استغرب لو بدات مشاريع تصنيع طائرات بغض النظر عن الرافال

The accord coincides with the announcement that Qatar Airlines will have a number of new slots in France to fly to and from. That news has been criticised by Air France which says Gulf based firms enjoy “colossal subventions” and therefore do not need the government’s help in an already crowded and competitive market.

اولا الحديث عن 24 و ليس 36 ثانيا كل ما ذكرته من المفترض ايضا انه سيتم في مصر اذا لماذا فارق السعر

بالنسبة للعملة هي 6 مليارات يورو بالدولار تصبح 7 مليارات دولار
لا طبعا
لا عدد الذخائر ولا التدريب ثم ثانيا احنا بنقول افتراضا اننا هناخد f3r هم sure هياخدوها

عودة
أعلى