عقد ب 46 مقاتله ميج29 روسيه مع مصر

شغالين في الموضوع لكن الصيني و الروسي الجاهز لا يرضي الطموحات و ننتظر الجديد

الروسي الجاهز مزود برادار إسرائيلي للاسف

عموما انا لا اعرف شئ عن الاواكس الروسي بصراحة سوى اسمه , كمواصفات لا اعرف , اعتقد انه الاولى كنا نشتري 2 اواكس روسي مع الـ46 مقاتلة ميج

أتمنى نشوف السويد في مسألة الأواكس

من اي نوع تقصد لو ميج 72 عدد مناسب لو سو35 عدد 36 ممتاز مع 220 اف16 و 48 رافال و 16 ميراج2000 هذا تشكيل جبار يعطيك راحه في التعامل مع اي تهديد مع توافر البدائل للعب اي دور هجومي او دفاعي انتظارا لمقاتله جيل خامس
انا اقصد الرافال طبعا
بالنسبة للميج ٤٦ طائرة كمان تبقي فلة

تفتكر السو هتكون مفيدة ببصمتها العالية
اعتقد في الحالة دي الرافال افضل
دة غير انها هتقوم بالمهمتين
يعني ممكن الرفال تقوم بالقصف
وفنفس الوقت حماية نفسها
انت بتتكلم عن حمولة كبيرة
دة غير قدرة علي التسلل بصمت
ومفاجأة العدو والانسحاب بسرعة
للاسف اعداد الرافال محدوده للعب الدورين كما انها مع السو35 فريق قاتل قادر علي عمل كمائن رهيبه لاي تشكيلات معادية

للاسف اعداد الرافال محدوده للعب الدورين كما انها مع السو35 فريق قاتل قادر علي عمل كمائن رهيبه لاي تشكيلات معادية
انا بتكلم علي زيادة اعداد الرافال دون الحاجة للسو
والانتقال مباشرة للفا باك

عموما انا لا اعرف شئ عن الاواكس الروسي بصراحة سوى اسمه , كمواصفات لا اعرف , اعتقد انه الاولى كنا نشتري 2 اواكس روسي مع الـ46 مقاتلة ميج

الروسي الجاهز هو A-50 بمدي 450-500 كم و نحن بانتظار النسخهA-100 في 2016 السويدي اختيار جيد لكن السويد علي شاكله المانيا و بريطانيا تدور في الفلك الامريكي

انا بتكلم علي زيادة اعداد الرافال دون الحاجة للسو
والانتقال مباشرة للفا باك
خد بالك زياده الرافال تشكل عبء مالي كبير بجانب تكاليف تشغيل مهوله لن تجعلك قادر علي تشغيل كامل اسطول طائراتك تماما كما حدث مع التايفون في المانيا و اسبانيا و ايطاليا
السو35 طائره لا غني عنها في اي قوه جويه تماما كالاف15 تلك طائرات الوزن الثقيل و العضلات المفتوله و كما ذكرت لكل مقاتله استخدام و دور

خد بالك زياده الرافال تشكل عبء مالي كبير بجانب تكاليف تشغيل مهوله لن تجعلك قادر علي تشغيل كامل اسطول طائراتك تماما كما حدث مع التايفون في المانيا و اسبانيا و ايطاليا
السو35 طائره لا غني عنها في اي قوه جويه تماما كالاف15 تلك طائرات الوزن الثقيل و العضلات المفتوله و كما ذكرت لكل مقاتله استخدام و دور
استاذ راجح انا ببص علي المستقبل
احنا في زمن الجيل الخامس وكلها عقد من الزمن
وتلاقي الجيل السادس
الرافال ممكن تستمر مع الجيل الخامس
انما السو ببصمتها العالية هتواجة مشاكل كبيرة
مستقبلا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا جزيلا على الرد الشافي

بس فيه استفسار تاني لو سمحت
والتساؤل الثانى , فهو لا يمكنة إطلاق صاروخ ميكا حرارى بدون الحاجة إلى تشغيل الرادار وإطلاق الصاروخ

من الرادار وتوجييهة من الرادار للهدف , وهنا تكون المقاتلة فقدت جزء كبير من تخفيها وشبحيتها وتجعلها

فريسة للرصد والتتبعوالإستهداف

لماذا تحتاج الطائرة للرادار عند اطلاق المايكا الحراري؟ اليس توجية الصاروخ سلبي؟....اليس من النوع fire and forget ؟

استاذ راجح انا ببص علي المستقبل
احنا في زمن الجيل الخامس وكلها عقد من الزمن
وتلاقي الجيل السادس
الرافال ممكن تستمر مع الجيل الخامس
انما السو ببصمتها العالية هتواجة مشاكل كبيرة
مستقبلا
المعلن عن السو35 ان بصمتها في حدود3-5 م2 بعكس السو30 10-15م٢

الرادار روسي طراز فيجا ام
The radar "Vega-M" is designed by MNIIP, Moscow, and produced by . The "Vega-M" is capable of tracking up to 50 targets simultaneously within 230 kilometers. Large targets, like surface ships, can be tracked at a distance of 400 km.

الرادار روسي طراز فيجا ام
The radar "Vega-M" is designed by MNIIP, Moscow, and produced by . The "Vega-M" is capable of tracking up to 50 targets simultaneously within 230 kilometers. Large targets, like surface ships, can be tracked at a distance of 400 km.

230 كم ده كلام فاضي

قليل جداً , ده الهوك اي-2000 الخاصة بنا بتوصل لـ600 كم

الهوك اّي-D بتوصل لـ780 كم

و طائرات مصممة اساساً للبحرية الأمريكية , يعني أقل من الـE3

230 كم ده كلام فاضي

قليل جداً , ده الهوك اي-2000 الخاصة بنا بتوصل لـ600 كم

الهوك اّي-D بتوصل لـ780 كم

و طائرات مصممة اساساً للبحرية الأمريكية , يعني أقل من الـE3
اقصي مدي للرصد 400 كم بصراحه ملوش اي لازمه الهوك اي يزيد عنه 250 كم

ميج 31 رادارها لوحده كفيل بابقاءها للخدمة باي سبب بدون ذكر السرعه ، تلك فئة اخرى تماما
الميج 35 اصلا اقتناءها الروسي كان معنا الشركة كانت تعاني و لكن هذا لا يقلل منها الفكرة خطط اقتناءها الروسية لم تكن حماسية في ظل الميج 31 و تطويراتها
السو34 مقاتلة و قاذفة بامتياز مما يؤكد المبدأ للتعددية
بالنهاية انت تتحدث عن روسيا و ليس دولة اخرى بامكانهم تحمل مبدا التخصصية الصرفة و ان كان امر مشكوك فيه على عكسنا تماما انت استمت للحصول على الرفال لانها ستنهي عدة مشاكل لك بوقت واحد مما يؤهلها للعمل في الحقبة القادمة بالتطويرات لعدة مهمات
اعتراضي على الميج ان قدراتها كان ممكن الحصول عليها بالسو واضافة استفادة اخرى من توظيفها لان السو قادرة على الاشتباك خارج العوامل المساعده على عكس الميج
برضه متنساش ياباشا الميج هتستلمها السنة الجاية اما السو عاوزين يدوهالك 2020
دا غير انها لسه فالتفاوض

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا جزيلا على الرد الشافي

بس فيه استفسار تاني لو سمحت

لماذا تحتاج الطائرة للرادار عند اطلاق المايكا الحراري؟ اليس توجية الصاروخ سلبي؟....اليس من النوع fire and forget ؟
شوف ياريس بالبلدي كده
مدى الباحث للصاروخ هنقول مثلا 20 كلم وانته اطلقت الصاروخ من 60 كلم انته عاوز تحكم من المقاتلة في الصاروخ لحاد مالباحث بتاعه ياخد مداه وكامل قدرته

هو بس فيه نقطة احب اوضحها للجميع
انا مش هاخد على بدن F 16 اكتر من APG68V9 ده لو اﻷمريكان طلعوا ولاد حلال ووافقوا على ترقية باقي اﻷسطول
من مطالعاتي مدى الرادار اﻷمريكي هو 105 كلم ضد هدف 3الى 5 متر مربع لنسخة مصر والميكانيكي الروسي 120 كلم تقريبا في كل اﻷحوال نقطة تفوق لصالح ال MIG29 هنا في حالة مصر وهي استخدام صواريخ رادارية و حرارية متوسطة المدى زي R27 .R77 ودي انا مش هاخد مقابلها من اﻷمريكان .
نقطة تانية اني ممكن اعمل RETROFIT بالرادار FGFA35 3D في المستقبل القريب وهنا بنتكلم عن تطوير مقاتلات اعتراضية تحل محل ال MIG 21 وبعض مهام F.16
نيجي لمهام اﻹشتباك فلو مقاتلاتي مرتبطة ببعض اقدر بتشكيلات الرافال والميج اعمل شبكة قتل مكونة من الرافال كرأس حربة والميكا معاها والميج واﻷددر معاها بتكلفة اقل
البديهي ان الميج هييجي وراها ميج والرافال هييجي وراها رافال
وممكن اخد حزم تسليح روسي ادمجها على الرافال ابقى ضربت عصفورين بحجر

و احنا هنستلم اول دفعة ميج 35 نهاية 2016 يعني فى موعد دخول FGA-35 الخدمة و اذا كان الروس طبقا لكلام اخونا المرشد الرفاعي يطرحون تمويل الرادار فلماذا لا نشارك في تمويله و يكون هو الجانب المضيئ في نقل تقنيته الى مصر فاذا صنعت لطائرة رادار ايسا ب 1100 موديول غدا ستصنع لسفينه رادار ايسا ب 5000 موديول و لنظام دفاع جوي رادار مبني على نفس التقنية المهم ان تعرف كيف تصنعه
لو طلعنا من صفقة الميج بتقنية هذا الردار فقط ستكون اضافة كبيرة جدا .

عودة
أعلى