رسمياً : الميسترال مصرية

صراحه كفا شراء فرنسي حصلت على قدرات نوعيه ضاربه لاكن مكلفه ...
المفروض التوجه الى روسيا والصين لذيادة الكم والقدره والكثافه النيرانيه
مع اسعار جيده

هو بس فرنسا مش هناخد حاجه جديد بحرية منها ممكن فريم اخري ونزود اثنين جوند والباقي صيني وروسي ومدمرات كبري لم تدخل الشرق الاوسط من قبل ده معلومه اكيده

يا جماعة الخير انتو بتتكلمو في تكلفه بالشكل ده هتكون عملاقه وانتم اهل الخبره القطعه مش ثمنها فقط انت بتتكلم في مبلغ كبير اوي وده البحرية فقط لسه الطيران البحري والدفعات الساحلية

انا بتكلم على خطة من (5 إلى 7) سنين يعمى لو حزبة (12) مليار زى ما قلت فى المشاركة السابقة كل سنة مليار ونص مش كتير ولا حاجة وفيه فعلاََ إتجاه مصرى لشراء أسهم فى شركة (DCNS) الفرنسية وعمل توأمة بين أحواض "(لوريان)" وترسانة الأسكندرية البحرية وفعلاََ المهندسين الفرنسين موجودين عندنا حالياََ فى الترسانة عشان التعديلات اللازمة لإنتاج ال (GOWND) الفرنسى وقبليهم الصينيين شركة (CSSC) وإلى حالياََ بدأت فى تطوير ترسانة شركة" (التمساح) التابعة (لهيئة قناة السويس) والشركة دى هى المورد الرئيسى للقطع البحرية للصين وليها معانا تعاون من فترة طويلة حوالى (35) سنة من سفن ال "(الجيانجهو)" بعدد (2) وغواصات "(الروميو)" بعدد (4) ..وممكن ندخل معاها فى مشاريع لنقل تقنيات بناء القطع البحرية الصغيرة والمتوسطة والثقيلة عندك منتاجتهم من أول ال لنش الصواريخ الشبحى ال (TYPE-22) و كورفيتات (Type 056) و فرقاطات (C28A) و فرقاطات (Type 054A) وسفن الانزال البرمائي (LPD) من توع (Type 071) ودى إنشاء الله مصر إتعاقدت على بناءها بعدد 2 هنا فى الترسانة مع النقل التكنولوجى الكامل وعندها قدرة على حمل 4 طائرات هيل ووزنها (20) ألف طن .. وأخيراََ غواصات ال غواصات اليوان (Type 041) او النسخة التصديرية ال (039A) يعنى باكدج محترم عندها كل حاجة يعنى إنته كمصر دخلت فى شراكة مع شركتين من أكبر شركات صناعة السفن فى العال شركة (DCNS) بتكنولوجيتها الفائقة و شركة (CSSC) أيضاََ بتنوع منتجاتها يعنى تفكير مصرى عبقرى إن شاء الله مع (2020) حنكون حطينا رجلينا على بداية الطريق لصناعة مصرية خالصة .

بالنسبه لخطط مصر في حماية الاسطول الميسترال فلا تتكلموا عن الروس ابدا

بالنسبه لخطط مصر في حماية الاسطول الميسترال فلا تتكلموا عن الروس ابدا

الله ينور عليك بدل ما أجيب قطع حماية مزودة بتكنولوجيا أعلى من الحاملتين أروح أجيب قطع تكنولوجياََ أقل ما ينفعش .. غير كده بما إن القطع فرنسية وصناعة واحدة فحيكونوا مكملين لبعض وحيكون فيه تناغم بينهم لأن التكنولوجيا واحدة .. أه أنا ممكن أجيب روسى بس كنوع من العضلات مزودة بمنظومات كالبير أو كلوب على الغوروكوفتش لكن يبقى العقل المسيطر فرنسى ... غير كده بحرياََ بصراحة الروس أفضل ما عندهم فى المقام الأول الغواصات وبعد كده منظومات الصواريخ سواء بحر بحر أو بحر جو أو بحر أرض هما متفوقين عن العالم كله فى الأنظمة دى زى ما ذكرت وأيضاََ منظومات المدفعية الخاصة بالسفن زى البلما ... لكن الصين عندها إنفتاح وتنوع أكتر ...

- عدد من القطع الحـربية التابعة لـ لواء المدمرات ....​

صورة خرافيه رائعه
فرقاطات النوكس دمياط و رشيد و البيري طابا و توشكي و الاسكندريه و شرم الشيخ

الله ينور عليك بدل ما أجيب قطع حماية مزودة بتكنولوجيا أعلى من الحاملتين أروح أجيب قطع تكنولوجياََ أقل ما ينفعش .. غير كده بما إن القطع فرنسية وصناعة واحدة فحيكونوا مكملين لبعض وحيكون فيه تناغم بينهم لأن التكنولوجيا واحدة .. أه أنا ممكن أجيب روسى بس كنوع من العضلات مزودة بمنظومات كالبير أو كلوب على الغوروكوفتش لكن يبقى العقل المسيطر فرنسى ... غير كده بحرياََ بصراحة الروس أفضل ما عندهم فى المقام الأول الغواصات وبعد كده منظومات الصواريخ سواء بحر بحر أو بحر جو أو بحر أرض هما متفوقين عن العالم كله فى الأنظمة دى زى ما ذكرت وأيضاََ منظومات المدفعية الخاصة بالسفن زى البلما ... لكن الصين عندها إنفتاح وتنوع أكتر ...

وما الذي كنت اقول انا كل ردودي لا تتمنى الذهاب الى الروس بل الى فرنسا

الكلام دا حقيقي ولا اماني و اغاني؟؟؟؟؟ يا رب يكون حقيقي
صعب الحكومه الفرنسيه تملك 60-70% من اسهم الشركه و الباقي حصص لشركات خاصه اي ان صفقه استحواذ ستكون صعبه جدا ر ستتوقف ايضا علي الطبيعه والقوانين الفرنسية

Anatoly Isaikin المدير العام لشركة Rosoboronexport يقول بأنهم لم يحصلوا على طلب رسمي مصري للتعاقد على مروحيات و معدات خاصة بالميسترال والتي يجري نزعها من على السفن
مالذي تنتظره مصر مع صفقة ممتازة كهذه ؟ معدات و تجهيزات صنعت خصيصا لهذه السفن + مروحيات أيضا طورت لهذا الغرض...

صعب الحكومه الفرنسيه تملك 60-70% من اسهم الشركه و الباقي حصص لشركات خاصه اي ان صفقه استحواذ ستكون صعبه جدا ر ستتوقف ايضا علي الطبيعه والقوانين الفرنسية

exactly

سبب استغرابي ان الدول الكبري لا تسمح الا للدول الكبري مثلها في الدخول في شراكات او شراء اسهم في القطاعات العسكريه خاصه و الماليه عامه

الحكومه تملك ٦٤% من DCNS و Thales تملك ٣٥% و الحكومه الفرنسيه تملك حصه ايضا في Thales و لذلك حصه الحكومه ربما تصل الي ٨٠%

Anatoly Isaikin المدير العام لشركة Rosoboronexport يقول بأنهم لم يحصلوا على طلب رسمي مصري للتعاقد على مروحيات و معدات خاصة بالميسترال والتي يجري نزعها من على السفن
مالذي تنتظره مصر مع صفقة ممتازة كهذه ؟ معدات و تجهيزات صنعت خصيصا لهذه السفن + مروحيات أيضا طورت لهذا الغرض...
الصبر اهم صفات الصياد الماهر و ايضا الكياسه و القدره علي المناوره باعطاء انطباع مخالف للحقيقه

لا تنسى ان الكريملين في التصريح السابق منذ اسبوع تقريبا انهم يتوقعون اتمام صفقة الكا البحرية في الربع الاول من 2016 وبالتالي هذا امر طبيعي اننا لم نوقع اية عقود حتى الان :)

انا قرأيت من حوالى 4 سنين كدا ان مصر لها حصه معتبرة فى شركة طاليس الكلام دا صح ؟

انا قرأيت من حوالى 4 سنين كدا ان مصر لها حصه معتبرة فى شركة طاليس الكلام دا صح ؟

لأه الشركة العالمية للبصريات التابعة للهيئة العربية للتصنيع ليها شراكة مع شركة "تاليس" ..

الشركة العربية للبصريات هي شركة مساهمة بين جهاز مشروعات الخدمة الوطنية للقوات المسلحة بنسبة 51% وشركة طاليس الفرنسية بنسبة 49%

يا جماعة مفيش حل لموضوع ال Battleships كا كونسبت حتى لو خيالي ، انا حموت على حاجة بحرية ب heavy artillery كونسبت جديد او شكل مغاير يناسب مسرح اليوم
المهم powerful bombardment
لا شئ اجمل و اسمى و ارقى و احلى و اكثر فاعلية من المدفعية الثقيلة
تخيل عدو ساحلي متركز في مناطق ، و قمت راصف اهله ب mark 7 gunz عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ♥♥♥♥ it's just love و الشيلفز ارخص من الصواريخ بمراحل و اسرع منها لا تصد
even aliens can't escape the mark 7 :D:D

عودة
أعلى