أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

يا سلام لو 10 طيارات جراولر
وسع وسع يعنى
على العموم بنسبة 86.3 % مفيش هورنيت :D
هل يمكن تطبيق مفهوم الجراولر على الاف 16 او الرافال ؟
على حد علمى الجراولر هى هورنيت مضاف اليها بودات تشويش متطورة جدا

رادارها تعبان خالص يا صديقي
تقارير البحرية الامريكية اكدت ان اداؤة قريب للغاية من الرادار apg 73

لمزيد من التفاصيل

In January 2013, the Director of Test & Evaluation (DOT&E) disclosed a long history of problems for the APG-79 radar in initial operational testing.

• DOT&E reported on APG-79 radar IOT&E [initial operational test and evaluation] in FY07, assessing it as not operationally effective or suitable due to significant deficiencies in tactical performance, reliability, and BIT functionality.

• The Navy conducted APG-79 radar FOT&E [follow-on test and evaluation] in FY09 in conjunction with SCS H4E SQT. The Navy’s Commander, Operational Test and Evaluation Force subsequently reported that significant deficiencies remained for both APG-79 AESA performance and suitability; DOT&E concurred with this assessment.

• The APG-79 AESA radar demonstrated marginal improvements since the previous FOT&E period and provides improved performance relative to the legacy APG-73 radar. However, operational testing does not demonstrate a statistically significant difference in mission accomplishment between F/A-18E/F aircraft equipped with AESA and those equipped with the legacy radar.

وكمان قدرات ممتازة ضد كل طائرات الجيل 4+ وما تحتها
اسرائيل تجاوزت هذه المرحله مع السايلنت ايجل و الادير و تطوير قوي جدا للراعم مع اخر منتظر للصوفا و الباز

ليس شرط اذا حصلت علي الاف18 فسيكون التطوير للبلوك52 كامل التسليح كافي جدا لاعمال القصف و لتوفير النفقات ايضا
منطق غريب فعلا..!!
اذا كانت المقاتله مخصصه لعمليات القصف الارضي والدعم القريب ، فلاحاجه بالتالي لتسليحها بكافة ذخائرها خصوصا جو-جو ومنها الامرام على سبيل المثال.. ((على اساس انه لن تكون مخصصه لعمليات جو-جو )) ومن دون التحسب لعشرات السناريوهات التي يمكن ان تواجهه تلك المقاتلات والتي تتطلب أن تكون متكاملة التسليح وبقدرات ذاتيه للدفاع عن نفسها عند الضروره ، حتى لوكانت الحجه البعض ان تلك المقاتلات المخصصه لعمليات القصف سوف تكون دائما تحت مظلة وحماية مقاتلات التفوق الجوي ..

هذا والله اعلم..

منطق غريب فعلا..!!
اذا كانت المقاتله مخصصه لعمليات القصف الارضي والدعم القريب ، فلاحاجه بالتالي لتسليحها بكافة ذخائرها خصوصا جو-جو ومنها الامرام على سبيل المثال.. ((على اساس انه لن تكون مخصصه لعمليات جو-جو )) ومن دون التحسب لعشرات السناريوهات التي يمكن ان تواجهه تلك المقاتلات والتي تتطلب أن تكون متكاملة التسليح وبقدرات ذاتيه للدفاع عن نفسها عند الضروره ، حتى لوكانت الحجه البعض ان تلك المقاتلات المخصصه لعمليات القصف سوف تكون دائما تحت مظلة وحماية مقاتلات التفوق الجوي ..

هذا والله اعلم..
لماذا يقصر الجميع نقص التسليح في الاف16 علي الامرام فقط هناك ذخائر غير موجوده اساسا و ذخائر باصدارات قديمه
و ايضا ما المانع بان تقوم بالقصف و التامين معا

كمان انسى خالص 81 .. وكمان 82 .. اذا كانت السعودية ماخدتش الـ 82
الـ 81 تحديدا يمتلك قدرات تشويش كبيرة انسى ان دولة عربية تحصل عليه قريبا
منا بقول فيها اهو لو مش حاخد الردارات دي تحديدا يبقى مش عاوز اي حاجة اساسا خالص ، يا نسخة متزبطة يا لا ، انا مش حقعد اكح قياسي
لا اعتراض على موضوع ال AN\APG-79 انا اقصد النسخ 81\82

اسرائيل تجاوزت هذه المرحله مع السايلنت ايجل و الادير و تطوير قوي جدا للراعم مع اخر منتظر للصوفا و الباز

ما هي الادفانسد مش هتضيفلك حاجة في مواجهة الاف 35 الاسرائيلي هي كمان
انا اقصد بكلامي ان السو 35 هتضيفلك حاجة جديدة مش عندك (وهي مدى وحمولة كبيرة)
لكن الهورنيت مش هتضيفلك حاجة خالص على اللي عندك بالفعل

منا بقول فيها اهو لو مش حاخد الردارات دي تحديدا يبقى مش عاوز اي حاجة اساسا خالص ، يا نسخة متزبطة يا لا ، انا مش حقعد اكح قياسي
لا اعتراض على موضوع ال AN\APG-79 انا اقصد النسخ 81\82

حتى فرضا جدلا لو شالت 82 .. السوخوي 35 حاليا بتشيل رادار بنفس المدى ومستقبلا كمان افضل

عشان كده انا بتكلم في ايجل

حتى فرضا جدلا لو شالت 82 .. السوخوي 35 حاليا بتشيل رادار بنفس المدى ومستقبلا كمان افضل
السوخوي فضيحة حتنور على اي irst من 200 الى 300 كلم دا غير السلبي العزاء الوحيد اللي يفرق الايجل و الهورنيت عنها
ال syncing ما بينهم و ما بين الرافال و بعض حيبقى افضل بكتير و اعتمادية الانظمة و منها الردار اعلى بمراحل كتييير و الداتا لينك
و زاي ما قولتلك الكلام كله احلام لكن بما اني بتفاوض اهو من اولها و اتعلمت من قبل كده
انا عيز نسخة خاصة و لو ال 81 احسن من ال 82 مع اني اعتقد الاول مخصص ل AIR TO AIR اكتر خصوصا انه حيضاف لل f-15c الامريكي ضمن برنامج تطويري يبقى عايزه انا كمان و اللذي منه من gadgets و nerdy stuff
موافقين يا رجالة كان بها مش موافقين بالسلامة في غيركو كتير
غير كده كما انت قلت مش محتاجين اضافات مشابهة لما لدينا

عشان كده انا بتكلم في ايجل

الايجل انا افضلها على السوخوي 35 خصوصا في الاعتمادية
لكن السوخوي تتميز ببودات تشويش متخصصة تجعلها افضل كثيرا في اخماد الدفاعات الجوية

الايجل انا افضلها على السوخوي 35 خصوصا في الاعتمادية
لكن السوخوي تتميز ببودات تشويش متخصصة تجعلها افضل كثيرا في اخماد الدفاعات الجوية
مهو منصة كالسو حتركبلها ايه مش حتنفع في اخماد ، الموضوع عامل كإن شخص طوله 6 متر عايز تعديه من باب 5 متر و لبسته ارماني .. مش حينفع ؛ث:
لو الايجل منشودة يظل نفس كلامي بالاعلى نسخة خاصة جدا و اضافات معتبرة يا كده يا byebye و يا سيدي ندفع زيادة كاش مش مشكلة بس يوافقو على استثنائية النسخة و عدم التخفيض

مانت مش هتجيبها كسيادة جوية كما يروج لها لانها لم تعد تصلح لذلك اما الشبحيات وبعض طائرات الجيل الرابع ++
انت هتجيبها كقاذفة صغيرة توفر لك مدى وحمولة كبيرة .. ووقت اكبر في مسرح العمليات
وكمان قدرات ممتازة ضد كل طائرات الجيل 4+ وما تحتها
ال F-15 SA على سبيل المثال حمولتها القصوى تصل 13.500 طن مقابل 8 اطنان كحموله قصوى لل SU-35 بفارق 5،5 طن لصالح الاولى مع مدى مميز جدا وحجم مضبوب اكثر مقارنه بالSU-35
وقدرات جو-جو رائع من حموله مذهله من صواريخ جو-جو وردار قوي ومميز وانظمة حمايه وحرب الالكترونيه..

هذا والله اعلم ..

ال F-15 SA على سبيل المثال حمولتها القصوى تصل 13.500 طن مقابل 8 اطنان كحموله قصوى لل SU-35 بفارق 5،5 طن لصالح الاولى مع مدى مميز جدا وحجم مضبوب اكثر مقارنه بالSU-35
وقدرات جو-جو رائع من حموله مذهله من صواريخ جو-جو وردار قوي ومميز وانظمة حمايه وحرب الالكترونيه..

هذا والله اعلم ..
اموت و افهم ازاي السعودية تركت ال an\apg-81\82
لكن تظل نسخة ايجل قليلة الادب الحقيقة +e+e

السوخوي فضيحة حتنور على اي irst من 200 الى 300 كلم دا غير السلبي العزاء الوحيد اللي يفرق الايجل و الهورنيت عنها
ال syncing ما بينهم و ما بين الرافال و بعض حيبقى افضل بكتير و اعتمادية الانظمة و منها الردار اعلى بمراحل كتييير و الداتا لينك
و زاي ما قولتلك الكلام كله احلام لكن بما اني بتفاوض اهو من اولها و اتعلمت من قبل كده
انا عيز نسخة خاصة و لو ال 81 احسن من ال 82 مع اني اعتقد الاول مخصص ل AIR TO AIR اكتر خصوصا انه حيضاف لل f-15c الامريكي ضمن برنامج تطويري يبقى عايزه انا كمان و اللذي منه من gadgets و nerdy stuff
موافقين يا رجالة كان بها مش موافقين بالسلامة في غيركو كتير
غير كده كما انت قلت مش محتاجين اضافات مشابهة لما لدينا

صحيح .. انا فعلا افضل الايجل على السو 35
لكن اذا كانت البصمة الحرارية للسوخوي اكبر فالبصمة الرادارية للايجل اكبر وبدون بودات تشويش
الرادار 81 متكامل يحمل كل مودز قتال الجو جو الخاصة بالرابتور + مودز جو ارض متكاملة
اكن لن تحمله الاف 15 الامريكية

مهو منصة كالسو حتركبلها ايه مش حتنفع في اخماد ، الموضوع عامل كإن شخص طوله 6 متر عايز تعديه من باب 5 متر و لبسته ارماني .. مش حينفع ؛ث:
لو الايجل منشودة يظل نفس كلامي بالاعلى نسخة خاصة جدا و اضافات معتبرة يا كده يا byebye و يا سيدي ندفع زيادة كاش مش مشكلة بس يوافقو على استثنائية النسخة و عدم التخفيض

لا البصمة الرادارية للسو 35 اصغر من بصمة السرايك ايجل التي لم يحد لها اي محاولات لتصغير بصمتها الرادارية عن النسخة سي

سؤال كيف لا تضيف الادفانسد اي حاجه مقابل الSU-35 امام ال F-35 ..!!!
اولا حمولة ال SU-35 القصوى تصل الى 8 طن بينما السوبرهورنت تصل حمولتها 7.5 -8 طن ..ولكن لاتنسى شى ال SU-35 تصنف على انها مقاتله ثقيله من فئة السترايك ايجل بينما السوبر هورنت من الفئه المتوسطه ، ناهيك انه لاتوجد مقارنه من الاساس بين الRCS بين الادفانسد و ال SU-35 وكذلك البصمه حراريه ...ألخ

اكيد حضرتك تهزر ...صح!!

هذا والله اعلم ..

انا كنت عارف ان فيه فرق لصالح الايجل لكن كنت اعتقده اصغر من ذلك
هذه حمولة اقل بكثير من الرافال :confused:
كرهتني فيها :D
اضيف على كلامك ان رادارها الحالي الايربيس اي بيوفر مدى كبير فقط باستخدام الشعاع الضيق والبحث في مساحة محدودة جدا .. وبالتالي قدرات محدودة على المسح والبحث عن الاهداف على امدية بعيدة

انا افضل الايجل السعودية عليها في كل شئ الا المقطع الراداري وقدرات التشويش

عودة
أعلى