السعودية تقدم 5 مليار دولار وديعه للبنك المركزي المصري

كيف موقف من 2018 وفي 2021 كانت فيه تجارب للقطار !

انا من سكان الرياض - والمشروع لا زالوا يعملون على قدم وساق لاكماله وتجهيزه

البعض تعود على التذمر والسخط ولا يعيش بدونها

انا حاسس ان احنا تقلنا عليكم سيكا 😂

البنك الدولي و دلوقتي السعوديه و بعدها معرفش مين
نعم هيا ازمه عالميه و ذهبنا للاقتراض و المساعدات و الودائع
ما بالك بازمه داخليه هنعمل ايه وقتها هنعلن افلاسنا باين

يا مصر.. يا تونس ... بعد لبنان
لكن الأكيد أنهما سيلحقان بها في القريب العاجل.

مشاهدة المرفق 473813
لا تركيا 😜 هي اللي هتلحق بلبان و معظم شركات القطاع الخاص الي بتفلس حاليا في تركيا بسبب ديونها و الصدمات اللي عماله تخدها من سنين.

تشمت و تتهكم دائما علي مصر و تدعي ان حال تركيا افضل و داءما تاتي برقم الصادارات و تهمل الواردات

لا تركيا 😜 هي اللي هتلحق بلبان و معظم شركات القطاع الخاص الي بتفلس حاليا في تركيا بسبب ديونها و الصدمات اللي عماله تخدها من سنين.

تشمت و تتهكم دائما علي مصر و تدعي ان حال تركيا افضل و داءما تاتي برقم الصادارات و تهمل الواردات

صادرات تركيا 225 مليار دولار ووارداتها 271 يعني عجز ب46 مليار

مصر صادراتها 31 مليار دولار وواداتها 80 مليار أي عجز ب49 مليار

يعني نفس العجز التجاري لكن تركيا تنتج وتصنع أمّا مصر فهي تستهلك وتتسوّل القروض من دولة لدولة..

وإلّا أنا غلطان ?

بلال البارودي قال:
يا مصر.. يا تونس ... بعد لبنان
لكن الأكيد أنهما سيلحقان بها في القريب العاجل.

ثمّ المصيبة أنا أقول له مصر أو تونس سيفلسان وهو يحكيلي على تركيا.
آش دخلني أنا في تركيا ما تفلس وإلا تولع
أنا أحكيلك على بلدك وبلدي... آش دخّل تركيا في الموضوع لاهي بلدك ولاهي بلدي

يعني نفس العجز التجاري لكن تركيا تنتج وتصنع أمّا مصر فهي تستهلك وتتسوّل القروض من دولة لدولة..

وإلّا أنا غلطان ?
طلع ان العجز التجاري نفس الشئ لكن طلع بردوا مصر لا تنتج لكن تركيا تنتنج!!!!!!

كمان انت اكبر غلطان ، و هقولك. للمرة المليون تركيا إقتصادها مفتوح لذلك عدنها صادرات و ورادات بارقام كبيرة لكن النتيجة بردوا عجز. اما مصر إقتصادها مغلق و بيهتم اكثر بالسوق المحلي. تخيل بلد ١٠٠ مليون بيستورد ب ٨٠ مليار فقط!!!

تركيا ايضا تتسول من قطر ثم الامارات و حزينة علي فراق السعودية (بعد لما أردوغان حارب السعودية و حاليا تراجع بعد الوضع الحالي)

شريت ليك مصادر عديدة عن بيع اصول تركية لقطر و الامارات

تركيا شغالة شحاتة لكن انت متابع قنوات التطبيل فقط و سايب المصادر العاملية

اقراء اللي باعة و عملة أردوغان مع قطر 😉

و اكثر الديون التركية هي للقطاع الخاص ، القطاع الخاص اللي زود الانتاج التركي كله مديون للبنوك الأوروبية و حصله نمو بسبب فتح الاستدانه من هذة البنوك
وصلت ديون تركيا الي ٤٥٠ مليار دولار 😉.

و لذلك لما قولتك ان القطاع الخاص التركي بيفلس ، بسبب انه بيكسب بالليرة الي بتنهار و مطلوب منه يسدد دينة بالدولار.

وإلّا أنا غلطان ?
لا الوضع في مصر ليس كذلك احنا عندنا وفره في الدولار ورغم كدا قيمه الجنيه بتنخفض ودا لغز في حد ذاته
31 مليار تحويلات العاملين بالخارج وهؤلاء هم السند الوحيد للاقتصاد والشعب المصري لانه بيدخلوا جيب الشعب وليس الحكومه وهم العامود الفقري الحقيقي للاقتصاد المصري دون مبالغه
13 مليار سياحه اشك في الرقم
45 صادرات مصريه
6 مليار قناه السويس طبعا كانوا بيكدبوا علي الشعب وانها سوف تدر علي مصر 100 مليار دولار بعد التفريعه الجديده
5 مليار استثمارات خارجيه
طبعا غير المنح والمساعدات والقروض الخارجيه
تقريبا كل هذه الارقام من تصريحات حكوميه موثقه يعني رسميا يعني 100 مليار دولار داخله كعمله صعبه للاقتصاد المصري
المخرجات استيراد تقريبا وحسب بيانات الحكومه ان لن تخني الذاكره 68 مليار ولنقل 70 مليار
اذا لدينا وفره تقريبا 30 مليار دولار زياده عن فاتوره الاستيراد
السؤال كيف تنخفض قيمه الجنيه رغم وجود هذه الوفره بالدولار دا المفروض يحدث العكس الجنيه يعلي ويصل الي 11 جنيه للدولار
لكن انت في مصر لا شيئ فيها حسب خطه او قواعد اقتصاديه ماشيه بالبركه وتعب الناس
التفسير الحقيقي لهذا اللغز هو الفساد والسرقات والنهب من اموال البلد وتحويلها الي الخارج عبر حسابات سريه في اوروبا وغيرها
للاسف مع كل تزمر شعبي في مصر تهرب الدولارت بواسطه الحراميه وحكام البلد خوفا من اقتلاعهم
طبعا المطبلتيه والمرتزقه ولجان السيسي الالكترومنيه او الذباب الالكتروني لا يعترفون بلغه الارقام وعندما تحشره في زاويه الحقيقه يقلك كفايه احنا عايشيين في امن وامان ونسيوا ان دا طبيعه الشعب المصري المسالم في 2011 لم يكن هناك شرطه ولا جيش والشعب تولي حراسه نفسه
المشكله في الكدب المتواصل للنظام واتباعه وعدم اعترافهم بوجود مشكله اصلا
في خلال اسبوعين تم هروب 13 مليار دولار من مصر مع اندلاع الحرب في اوكرانيا وكانها علي الحدود المصريه

طلع ان العجز التجاري نفس الشئ لكن طلع بردوا مصر لا تنتج لكن تركيا تنتنج!!!!!!

كمان انت اكبر غلطان ، و هقولك. للمرة المليون تركيا إقتصادها مفتوح لذلك عدنها صادرات و ورادات بارقام كبيرة لكن النتيجة بردوا عجز. اما مصر إقتصادها مغلق و بيهتم اكثر بالسوق المحلي. تخيل بلد ١٠٠ مليون بيستورد ب ٨٠ مليار فقط!!!

تركيا ايضا تتسول من قطر ثم الامارات و حزينة علي فراق السعودية (بعد لما أردوغان حارب السعودية و حاليا تراجع بعد الوضع الحالي)

شريت ليك مصادر عديدة عن بيع اصول تركية لقطر و الامارات

تركيا شغالة شحاتة لكن انت متابع قنوات التطبيل فقط و سايب المصادر العاملية

اقراء اللي باعة و عملة أردوغان مع قطر 😉

و اكثر الديون التركية هي للقطاع الخاص ، القطاع الخاص اللي زود الانتاج التركي كله مديون للبنوك الأوروبية و حصله نمو بسبب فتح الاستدانه من هذة البنوك
وصلت ديون تركيا الي ٤٥٠ مليار دولار 😉.

و لذلك لما قولتك ان القطاع الخاص التركي بيفلس ، بسبب انه بيكسب بالليرة الي بتنهار و مطلوب منه يسدد دينة بالدولار.
يا ابني أنا مالي ومال تركيا
أنت مصري وأنا تونس آش دخل تركيا في الموضوع
أنا قلت أنكم في طريق الإفلاس وإقتصادكم متخلّف وضعيف ومخنوق من الجيش فماذا تردّ عليّا
وإيّاك تقلّي تركيا وأردوغان

يا ابني أنا مالي ومال تركيا
أنت مصري وأنا تونس آش دخل تركيا في الموضوع

اولع في نفسي ، اوصت و الم علينا الناس 😡 ، هو مين اللي شغال تطبيل لترميا و إقتصادها ليل نهار و في نفس الوقت سغال حرب و نقد للاقتصاد المصري 😤

أنا قلت أنكم في طريق الإفلاس وإقتصادكم متخلّف وضعيف ومخنوق من الجيش فماذا تردّ عليّا
وإيّاك تقلّي تركيا وأردوغان
تركيا و أردوغان 😜

لا الوضع في مصر ليس كذلك احنا عندنا وفره في الدولار ورغم كدا قيمه الجنيه بتنخفض ودا لغز في حد ذاته
31 مليار تحويلات العاملين بالخارج وهؤلاء هم السند الوحيد للاقتصاد والشعب المصري لانه بيدخلوا جيب الشعب وليس الحكومه وهم العامود الفقري الحقيقي للاقتصاد المصري دون مبالغه
13 مليار سياحه اشك في الرقم
45 صادرات مصريه
6 مليار قناه السويس طبعا كانوا بيكدبوا علي الشعب وانها سوف تدر علي مصر 100 مليار دولار بعد التفريعه الجديده
5 مليار استثمارات خارجيه
طبعا غير المنح والمساعدات والقروض الخارجيه
تقريبا كل هذه الارقام من تصريحات حكوميه موثقه يعني رسميا يعني 100 مليار دولار داخله كعمله صعبه للاقتصاد المصري
المخرجات استيراد تقريبا وحسب بيانات الحكومه ان لن تخني الذاكره 68 مليار ولنقل 70 مليار
اذا لدينا وفره تقريبا 30 مليار دولار زياده عن فاتوره الاستيراد
السؤال كيف تنخفض قيمه الجنيه رغم وجود هذه الوفره بالدولار دا المفروض يحدث العكس الجنيه يعلي ويصل الي 11 جنيه للدولار
لكن انت في مصر لا شيئ فيها حسب خطه او قواعد اقتصاديه ماشيه بالبركه وتعب الناس
التفسير الحقيقي لهذا اللغز هو الفساد والسرقات والنهب من اموال البلد وتحويلها الي الخارج عبر حسابات سريه في اوروبا وغيرها
للاسف مع كل تزمر شعبي في مصر تهرب الدولارت بواسطه الحراميه وحكام البلد خوفا من اقتلاعهم
طبعا المطبلتيه والمرتزقه ولجان السيسي الالكترومنيه او الذباب الالكتروني لا يعترفون بلغه الارقام وعندما تحشره في زاويه الحقيقه يقلك كفايه احنا عايشيين في امن وامان ونسيوا ان دا طبيعه الشعب المصري المسالم في 2011 لم يكن هناك شرطه ولا جيش والشعب تولي حراسه نفسه
المشكله في الكدب المتواصل للنظام واتباعه وعدم اعترافهم بوجود مشكله اصلا
في خلال اسبوعين تم هروب 13 مليار دولار من مصر مع اندلاع الحرب في اوكرانيا وكانها علي الحدود المصريه
خفض قيمة العملة و رفع الفائدة كان لدعم الاموال الساخنة.

الجنية كان فعلا قيمتة مرتفعة و ذلك كان بسبب وفرة الدولار ، لكن مع خروج الاموال الساخنة و الازمات زي ارتفاع سعر البترول و القمح و.... ده كله حط ضغط علي الحكومة انها تخفض الجنية

كان فيه توصيات كتير من المؤسسات المالية العالمية لخفض الجنية علي الاقل بنسبة 10٪ لدعم الصادرات و جذب الاموال الساخنة و رفع الاحتياطي و...

غلطة الحكومة انها تركت الجنية ترتفع قيمتة من ٢٠١٧ كان اقترب من ١٩ للدولار ، و ارتفعت قيمتة لتصل ل ١٥.٥ للدولار.

كان المفروض الدولة تثبت الجنية عند ١٨.٥ للدولار طول هذة السنوات و لا تسمح له في الانخفاض. و احنا كدة كدة اخدنا الصدمة التضخمية بتاعة ١٨ للدولار.

انا ملاحظ دائما ان الناس مبتاخدش بالها من حجات كتير الدولة انفقت عليها زي مشاريع الطاقة و البنية التحتية و.... دة غير سداد مديونية شركات البترول و...

احنا كان علينا التزمات دولية و مطلوب مننا استيراد سلع و خدمات و الاحتياطي بتاعنا كان ١٦ مليار في ٢٠١٣!!!!

البارودي كان من اعضاء منظمات البطاطس والطماطم الإرهابية
لم يعجبه الوضع , فذهب الى موضوع مصر والقمح والأقتصاد ليتفلسف قليلاً

على فكرة التدخل السعودي جاء لإنقاذ الموقف في اللحظة الحرجة.

كانت متوقعا أن مصر في شهر أبريل ستدخل في أزمة سيولة (كما قلت في السابق وكلامي في المنتدى موجود من عدة أشهر).

ومع استمرار رفع الفائدة الأمريكي، تأجلت أزمة السيولة ١٢ شهر آخر لكنها ستحدث مرة أخرى إلا في حال بدأت المشاريع المصرية التي تم وضع الاستثمارات فيها بتحقيق عائد. إن لم يحدث عائد وبقيت عشرات المليارات من الدولارات مجمدة في هذه الأصول فيجب بيعها من أجل الكاش السريع.

الوضع العالمي لم يكن رحيما مع الدول العربية للأسف.

تحية،

مصر وصلها من الخارج خلال 10 سنوات ما يقارب مئة مليار دولار.

أن تدخل بلد في يدها مئة مليار كاش أزمة سيولة يعني من يديرون الاقتصاد لا يحسنون التصرف بتلك الأموال (أصلا كيف يحدث هذا من الأساس؟)

عشرات المليارات في مباني جامدة لا تنتج شيئا ولا تحرك شيئا وارتفاع أسعارها المدعوم بقروض ميسرة لا يخلق شيئا سوى التضخم المجنون.

أنا الحقيقة أخشى على مصر من سوء الادارة ومش كل مرة اخواتك هيقدروا يتدخلوا ينقذوك.

تحية،

مسكلتك انك داخل تنتقد و خلاص و انا مليون مرة قولتلك اني شغال في الصناعة 😤 و لي زملاء في مثانع عديدة

من جانبه قال محمد المهندس رئيس غرفة الصناعات الهندسية باتحاد الصناعات المصرية، لـCNN بالعربية، إن الغرفة تعمل على ملف تعميق المكون المحلي منذ فترة طويلة، وحققت نتائج جيدة في هذا الصدد، خاصة بملف تصنيع الأجهزة المنزلية، والتي وصلت فيها نسبة المكون المحلي إلى 70%، في المقابل مازالت بعض الصناعات مثل الآلات وتصنيع المعدات الثقيلة والصناعات المغذية للسيارات تحتاج إلى نقل خبرات أجنبية في التصنيع بهدف وقف استيرادها وزيادة نسبة المكون المحلي.

القرارات دية كانت بتيجي مباشرة للمصانع بالمناسبة و فيه متابعة عليهم

انت قراءة كلامي دخلت تعارض و خلاص

انا قولت التحايل كان بيحصل زمان في موضوع التجميع للتهرب من الجمارك و اخد امتيازات المنتج المحلي.

و لما الدولة اصدرت القرار (طلع المعارضة قالت نفس كلامك دة 😂) لكن قولتلك الواقع اثبت العكس و القرار كان ممتاز و المصانع جابت مكن من المانيا و الصين للتصنيع المحلي

اقولك حصرية ليك ، بعضهم جاب مكن تصنيع الماني مستعمل كان افصل من الصيني الجديد ❤️

اقولك حصرية كمان هتسخنك ، احد رجال الاعمال دخل بتصنيع نسبة مكون محلي مرتفعة جدا تقتربا من التصنيع بالكامل و عمل مصنع محترم جدا (طبعا زي حلات حضرتك طلع عنه اشاعة انه تابع لل 😉)

و قولنا فيه رقابة علشان هيحصلوا الضرائب لو طلعت نسبة المكون اقل و قولنا فية فترة سماح للوصول لهذة النسبة

😤😤😤😤😤

القرار اللي انت بتقول علية ، بتاع منع الاستيراد والي الحكومة لغتة وانا شخصيا صحح المعلومة للي كان بينشر الخبر دة

لكن دة قرار استبدال و تحفيز و شغالين علية

أعلنت الحكومة المصرية ممثلة في وزارة التجارة والصناعة، تحركت لتشجيع الإنتاج المحلي، واستبدال المنتجات المحلية محل السلع المستوردة بما يقدر بـ حوالى 17 مليار دولار.

وكشف مركز تحديث الصناعة في تقرير له اليوم عن ملامح الدراسة التي أجراها بشأن إحلال المنتجات المحلية محل السلع المستوردة، وقال المركز إنه تم إعداد قائمة مبدئية تشمل 131 بندا جمركيا لتوفير البدائل المحلية منها، طبقا لاحتياجات السوق المحلية، وقدرة الصناعة الوطنية على توفيرها.
تاني معلش كل كلامك ترقيع للحكومه عن زياده نسبه المكون المحلي وسمعنا الكلام مليون مره سابقا
فين نص القرار الحكومي بإلزام توطين محلي 60% لكافه السلع المستورده

الاجهزه المنزليه بتتصنع من الستينات في شركات النصر والعربي لن تمثل مشكله في زياده الانتاج المحلي

لكن ما تقنعنيش ان الحكومه هتلزم بتوطين نسبه 60% في السيارات ولا المعدات الثقيله ولا الأدويه ولا معدات التكنولوجيا والشركات الخاصه بتعاني في السوق المصري

وبعدين ذي ما وضحتلك بالمصدر هيئه الصادرات والواردات نفت شائعه منع استيراد بعض السلع من الخارج؟ أي مازال الإستيراد مستمر

عودة
أعلى