الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 136 56.4%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 105 43.6%

• مجموع المصوتين
    241
ومين اللى اصبح مسؤل مسؤلية مطلقة عن المحور من الجانبين بموجب اتفاقية موقعة من التاريخ ده ..
ياسبحان الله مافلسطين كلها محتله ايه المقدس في المحور ده
يعني انتا عاوزنا نحارب اسرائيل عشان محور بقطاع غزه يعني مش ارض مصريه حتي
وعامه اللي يقرر اهميه المحور ده لمصر وهل يستحق اني احارب عشانه ولا لأ مش انا ولا انتا في جيش واجهزه الدوله بالكامل هيا اللي تقرر ده

بلاش حشو ع الفاضى وبدون قرأة يانمر اطلع فوق وبص على ردى هتلاقى جاوبي عليك
يا عم والله مش حشو .. الحشو الفاضي ان الناس فاكره الحرب مع اسرائيل وامريكا والغرب هى مباره كره قدم ..
الحشو الفاضي هو الحماس المندفع للحرب والخراب والتدمار وتشريد الملااين بلا اى هدف استراتيجي الا العاطفه وبدون تجهيز وتشكيل تحالفات وكل ده ولا شبر فيكي يا مصر احتلت .. انما اراضي فلسطينيه احتلت واكنه شي جديد او مفاجاه او كان فلسطين كلها ليست تحت احتلال الخنازير

ياسبحان الله مافلسطين كلها محتله ايه المقدس في المحور ده
يعني انتا عاوزنا نحارب اسرائيل عشان محور بقطاع غزه يعني مش ارض مصريه حتي
وعامه اللي يقرر اهميه المحور ده لمصر وهل يستحق اني احارب عشانه ولا لأ مش انا ولا انتا في جيش واجهزه الدوله بالكامل هيا اللي تقرر ده
حبيبي احنا مبنتكلمش عن حرب دلوقتى بس لازم تفهم ان اى تواجد لليهود فى المحور ده فى ضرر مباشر عليك وتهديد لأمنك القومى ومستحيل تقبل بده ولازم تعرف ان المحور ده انت قتلت عشان تمضى اتفاقية عليه وتكون انت المسؤل الوحيد عن تأمينه فمينفعش يجى حد مش فاهم دلوقتى ويقول نسلمه لليهود تانى بدون اى مشكلة ده عبث

يا عم والله مش حشو .. الحشو الفاضي ان الناس فاكره الحرب مع اسرائيل وامريكا والغرب هى مباره كره قدم ..
الحشو الفاضي هو الحماس المندفع للحرب والخراب والتدمار وتشريد الملااين بلا اى هدف استراتيجي الا العاطفه وبدون تجهيز وتشكيل تحالفات وكل ده ولا شبر فيكي يا مصر احتلت .. انما اراضي فلسطينيه احتلت واكنه شي جديد او مفاجاه او كان فلسطين كلها ليست تحت احتلال الخنازير
انا بتكلم فى اللى يخصني كمصر وفيه ضرر هيقع عليا وانا مجبتش سيرة حرب بس فى أمور مينفعش فيها تهاون

حبيبي احنا مبنتكلمش عن حرب دلوقتى بس لازم تفهم ان اى تواجد لليهود فى المحور ده فى ضرر مباشر عليك وتهديد لأمنك القومى ومستحيل تقبل بده ولازم تعرف ان المحور ده انت قتلت عشان تمضى اتفاقية عليه وتكون انت المسؤل الوحيد عن تأمينه فمينفعش يجى حد مش فاهم دلوقتى ويقول نسلمه لليهود تانى بدون اى مشكلة ده عبث
نعم انا مسؤول عن تأمينه واحترم العهود كما ينص ديني لكن تأمين ايه اللي اقوم الصبح الاقي ناس مولعه بناس تانية وخطف من جنسيات اخرى وعملت لي مشكلة كبيرة بدون اي مشاورة معي والمشورة والنصح كانت مع ايران . انا هنا لا اتحدث عن امر ديني لكن كعسكري ماحدث فيه مجازفة كبيرة ولا نستطيع ان نساير المجازفة بمجازفة اخرى

نعم انا مسؤول عن تأمينه واحترم العهود كما ينص ديني لكن تأمين ايه اللي اقوم الصبح الاقي ناس مولعه بناس تانية وخطف من جنسيات اخرى وعملت لي مشكلة كبيرة بدون اي مشاورة معي والمشورة والنصح كانت مع ايران . انا هنا لا اتحدث عن امر ديني لكن كعسكري ماحدث فيه مجازفة كبيرة ولا نستطيع ان نساير المجازفة بمجازفة اخرى
سؤال بس عشان نخلص تسليم المحور لليهود فى ضرر لامنى القومى كمصر اه ولا لاء

يوما بعد يوك يتضح صحت ما اقول

حماس ودجودنا في قطر بإرادة امريكية وليس قطر

صور من الجانب المصري: أحزمة نارية وغارات متواصلة على رفح

أصوات مرعبة قرب مخيم النازحين الفلسطينيين في رفح..

‏أتمنى أن يبقى الجميع آمنين الليلة والأيام والأسابيع القادمة 💔💔

المعنيين هما اللى يحددوا أساليب المنع أنا لست منهم والله .. مجاوبتنيش على سؤالى برضوا !!

نحن لا نملك اوراق ضغط قوية ضد الكيان لنجبره لتقبل الشروط و وقف الحرب بالاضافة لهذي الحرب دخول لاعبين اقوياء و بشكل عسكري وجدي
الحذر مطلوب والمصالح مقدمه على الاخرين مقدر حرصك لكن القرار في الحرب والسياسة لا مكان للعاطفة فيه

السيطرة الاسرائيلية على محور فيلادلفيا يعني السيطرة بالكامل على قطاع غزة واغلاق حدود غزة مع الفلسطينيين بما فيها معبر رفح وهو يجعل مسؤولية تامين المدنيين في غزة هي مسؤولية اسرائيلية بالكامل وكذلك مسؤولية تامين وصول الطعام للمدنيين في غزة هي مسؤولية اسرائيلية وهو شئ جيد بالنسبة لمصر. كذلك السيطرة الاسرائيلية على محور فيلادلفيا يعني مسؤولية عدم وصول اي نازحين من رفح الفلسطينية الى مصر هو مسؤولية اسرائيلية وهو شئ جيد.
السيطرة الاسرائيلية على محور فيلادلفيا هو تصرف حتمي لسيناريو اقتحام رفح

نتن ياهو في حالة فقدان للاتفاق الان فالضربة كانت قوية عليه وبدأ يشعر بأن النهاية اقتربت دخول الشريط الحدودي للاستكشاف والبحث عن دليل أن مصر كانت تهرب لحماس السلاح ومن المعبر او من الانفاق

::Lamo:: ::Lamo:: ::Lamo::

عودة
أعلى