النموذج‬ الأول لحاملة الطائرات الروسية الجديدة المعدة للتصدير

شيلوا موضوع مصر من دماغكم صعب جداااااااا
انا شايف ان مصر عندها توجه أن يكون ليهم دور اكتر من كده علميا و يمكن كلام السيسي أن احنا عوزين الجيش المصري يبقي واحد من أقوي الجيوش وكمل وقال مش اقوي جيش لكن واحد من أقوي الجيوش معنه تغير ف السياسه من دفاعية لسياسة النفوذ كقوي إقليمية فعاله ويمكن نحتاج حاملة طائرات ده مش هيكون السنه دي ولا اللي جي لكن ممكن يكون بعد خمس ست سنين

انا شايف ان مصر عندها توجه أن يكون ليهم دور اكتر من كده علميا و يمكن كلام السيسي أن احنا عوزين الجيش المصري يبقي واحد من أقوي الجيوش وكمل وقال مش اقوي جيش لكن واحد من أقوي الجيوش معنه تغير ف السياسه من دفاعية لسياسة النفوذ كقوي إقليمية فعاله ويمكن نحتاج حاملة طائرات ده مش هيكون السنه دي ولا اللي جي لكن ممكن يكون بعد خمس ست سنين
انا مش معاك لاسباب كتير تكلفة التشغيل وتكلفتها بالطائرات اللى عليها 100 طيارة
ممكن نجيب حاملة صغيرة زى الميسترال لكن مش حاملة عملاقة زى دى

لو حملنا عليها ka-52 النسخة البحرية هتكون اضافة قوية جدا وممكن تشوف تسليحها

إن كانت عدوتك تركيه فلا تعمم على باقي الدول العربية
أولا :قرأت في هذا المنتدى دراسة حول مواجهة افتراضية بين مصر و تركيا بسبب حقول الغاز في البحر المتوسط ،و هذه الدراسة وجدتها في منتدى مصري يسمى مجموعة 73 ،حيث يعتبر صاحب البحث أن تركيا من بين الأعداء المحتملين لمصر.فانا لم آت بجديد من عندي.زد على ذلك كيف تنظر سوريا و هي دولة عربية إلى تركيا؟أليس كدولة عدوة؟
ثانيا:من وكلك أنت من الدول العربية للتصريح ان تركيا ليست دولة معادية لهم؟

من وجهة نظرى ان شاء الله مصر ستكون قادرة فى عام 2017 على شرائها ووضع المزيد من طائرات الرافال عليها انتظرو الخير لمصر قريبا جدا وستسمعون اخبار صادمة لكم جميعا

عودة
أعلى