# صدمة إسرائيلية : معهد "credit-suisse" الجيش المصري ترتيبه 12 والإسرائيلي 14

أجد بعض الاخوة يناقشون العدد ومرة التكنلوجيا وهما مرادفان لعملة واحدة وهو التفوق في كتافة النيران وعمليا الكترة لا تفيد في حرب خاطفة وغير مفتوحة ولنأخد مدبحة الدبابات العراقية حيت فتكت بها طائرات a-10 في فضاء مفتوح فما بقي منها سوى الدمار أما التكنلوجيا فحزب الله إصطاد اقوى المدرعاة العسكرية ميركافا كالعصافير بحرب العصابة الخاطفة فلا تحكموا على مصر من وجهة الكم والعدد فالحرب تكون فيها المقايس والمعاير وفقا للسلوك العسكري والانظباط والجرأة فما بالكم بموحدين من المصرين تعبوا من إسم إسرائيل ولو فتحت بينهم جبهة وهدا بعيد لأظهر المصريون دكاءا وحنكة تتحدتت بها الالسن ولكم في حرب اكتوبر وقهر خط برليف روعة التلاحم والصبر والاخلاص ونكران الدات وحب الشهادة.

السلام عليكم ورحمة الله

طبقا لهذا التقرير نحن (مصر) نتفوق على المانيا بستة مراكز

طريقة حساب الترتيب في هكذا مقارنات تعتمد على العدد فقط.....حيث يتم اعطاء رقم score لكل سلاح او معطى من معطيات التقييم......ثم يتم حساب final score عبارة عن المتوسط البسيط لهذه الارقام (في ابسط الاحوال) او weighted average في حالة تفضيل بعض المعطيات عن الاخر

وفي النهاية لايمكن بأي حال من الاحوال مقارنة الكفائة

التعديل الأخير:
بغض النظر عن ماذا بنوا التقييم والترتيب عليه،
لكن من حق الصهاينة أن يخافوا من الجيش المصري،
الجيش المصري عذاب من الله على الصهاينة منذ 1948،
عذاب نفسي وإرهاب معنوي مادام الجيش المصري باقي،
وسيبقى الى أن يدمرهم بإذن الله مع العرب جميعا حين تحرير فلسطين،
وأنا لو منهم كنت حمشي من فلسطين وبلاش وجع راس..^_^

هذه المعاهد تنظر الى الاعداد فقط ولا تنظر الى تطور الاسلحة ف اسرائيل تملك دبابات اكثر تطورا من المصرية ونفس الشيء بالنسبة للطائرات المقاتلة ف اسرائيل تملك 684 مقاتلة واغلبها ان لم نقل كلها متطورة اي من اللجيلين الرابع والرابع المتقدم والخامس بينما مصر اغلب طائراتها ال 1107 متقادمة وحتى المتقدمة منها تتفوق عليها نظيرتها الصهيونية
ما اريد قوله ان الكم لا يتغلب دائما على الكيف
طيارات اسرائيل متفوقه لكن يبلوها و يشربوا ميتها .. الطيارات في مناطق الدفاع الجوي المتقدم و المتطور تحيد و تصبح ضعيفه التاثير .. بمعني ان طيارات اسرائيل المتطوره بمراحل لم تستطع ان تخترق حائط الصواريخ المصري في ١٩٧٣ .. اما بالنسبه للقوات البريه عموما فمصر تتفوق على اسرائيل و لا يوجد فجوه تكنولوجيه ولا تسليحيه بين دابابات مصر و مدفعيتها و بين نظيرتها عند اسرائيل.. ولا تنسي ان الصواريخ المصريه ارض ارض قادره علي ضرب عمق الكيان الصهيوني
بكده .. الاعداد و التسليح و التكنولوجيا و الموقع و المجال الحيوي و كل اللعوامل الان ..الان وليس قبل سنتين ترجح فوز مصر في اي حرب قادمه مع الصهاينه

إلى بنعمله فى ليبيا
الى بنعمله فى اليمن
الى عملناه فى سيناء ولسه هيتعمل
يرفع من ترتيبنا أكتر بمراحل مما هو مذكور فى التقرير
الجيش المصرى أصبح جيش نظامى ضخم مُدرب على التعامل فى الحروب التقليديه
وقادر على سحق عدوه فى حروب العصابات
(مكافحة الإرهاب )
أعتقد ما فيش جيش فى العالم قدر على كده
أمريكا والغرب كله فشل فى العراق فشل ذريع
مصر تستحق ترتيب متقدم بمراحل عن ما ذكر فى هذا التقرير الظالم

اولآ: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ثانيآ:اسرائيل باقيه مثل بقاء العرب الي ان يأتي اليوم وتنتهي اسرائيل لن تترك العرب في حالهم

علي فكره موقع ال BusinessInsider من المواقع المحترمه اللي باتابعها باستمرار و مصادره بتكون محترمه معظم الاوقات
تحياتي يا Abobarean @Abobarean ( اول مره قرأت اسمك ابو رابين قلت احد الاخوة من جيش الاحتلال الإسرائيلي منوورين في المنتدي ) :D

علي فكره موقع ال BusinessInsider من المواقع المحترمه اللي باتابعها باستمرار و مصادره بتكون محترمه معظم الاوقات
تحياتي يا Abobarean @Abobarean ( اول مره قرأت اسمك ابو رابين قلت احد الاخوة من جيش الاحتلال الإسرائيلي منوورين في المنتدي ) :D

ههههههههههههههه أبو رابين دي مصيبة :eek: ههههههههههه:D هموت ضحك

ماشي يا إليشع :D
هو ده البحث كامل لو عايز تقرأه بالكامل

إقتصادي بالمقام الأول

ترتيب الجيوش ص 41

ههههههههههههههه أبو رابين دي مصيبة :eek: ههههههههههه:D هموت ضحك

ماشي يا إليشع :D
هو ده البحث كامل لو عايز تقرأه بالكامل

إقتصادي بالمقام الأول

شكرا يا ابوبرين هابص عليه بالليل
اليشع مايركبش يا حج : انا اسمي اسلام ~ اليشع و اسلام دونت مكس :D
و بعدين انتا جيتلي في ملعبي انا محلل اقتصادي في صندوق استثماري اللي كان مسكو د محمد العريان Pimco
لو تحب تتطلع علي تقارير زي دي انا ممكن ابعتلك ٢ ٣ كيلو تقارير سخنه

شكرا يا ابوبرين هابص عليه بالليل
اليشع مايركبش يا حج : انا اسمي اسلام ~ اليشع و اسلام دونت مكس :D
و بعدين انتا جيتلي في ملعبي انا محلل اقتصادي في صندوق استثماري اللي كان مسكو د محمد العريان Pimco
لو تحب تتطلع علي تقارير زي دي انا ممكن ابعتلك ٢ ٣ كيلو تقارير سخنه

يا سلام عليك

إحنا محتاجينك في قسم الدراسات والتحاليل الإستراتيجية في المنتدى

ممكن تقول رأيك مثلا واقتراحاتك في موضوع القناة الجديدة والعاصمة الإدارية وتتكلم عن الحروب الإقتصادية وغيره

وممكن تتكلم عن توقعاتك عن الإقتصاد المصري ودوره في دعم الجيش مثلا

وكمان ممكن تتكلم عن رأيك في إكتشافات الغاز في مصر ومدى التأثير في الإقتصاد

وكمان رأيك في موضوع سد النهضة في حال بناءه وأثره على الإقتصاد

قسم الدراسات والتحاليل الإستراتيجي هو ملعبك

أتمنى ما أكونش أزعجتك بطلباتي الكتيرة :D

تحياتي لك

خبثاء يروحوا لاوباما الحقنا ده احنا تصنيفنا نزل اوباما يرد افتحوا للناس ده صندوق حاجه ساقعه و مشروعين تلاته عسكري بتمويل امريكي

ممكن تكون متصور انك قوى وعدوك ضعيف لان عندك سلاح متقدم مثلاً
لكن ممكن عدوك الاضعف منك " ظاهرياً " يكون عنده اللى يقدر يحيد بيه سلاحك ووقت الجد تتصدم
ده حال اسرائيل ومصر واستراتيجية الافساد لا الملاحقة

خبثاء يروحوا لاوباما الحقنا ده احنا تصنيفنا نزل اوباما يرد افتحوا للناس ده صندوق حاجه ساقعه و مشروعين تلاته عسكري بتمويل امريكي
ده إعتراف رسمى من إسرائيل بقوة ومكانة الجيش المصرى ....
تقرير زى ده ويذاع فى التلفزيون الرسمى الإسرائيلى ده إعتراف قدراتك ومكانتك الحقيقيه

يا سلام عليك

إحنا محتاجينك في قسم الدراسات والتحاليل الإستراتيجية في المنتدى

ممكن تقول رأيك مثلا واقتراحاتك في موضوع القناة الجديدة والعاصمة الإدارية وتتكلم عن الحروب الإقتصادية وغيره

وممكن تتكلم عن توقعاتك عن الإقتصاد المصري ودوره في دعم الجيش مثلا

وكمان ممكن تتكلم عن رأيك في إكتشافات الغاز في مصر ومدى التأثير في الإقتصاد

وكمان رأيك في موضوع سد النهضة في حال بناءه وأثره على الإقتصاد

قسم الدراسات والتحاليل الإستراتيجي هو ملعبك

أتمنى ما أكونش أزعجتك بطلباتي الكتيرة :D

تحياتي لك

يخرب عقلك يا راجل
انا هاعمل Reportلمشاركتي الاخيره انا ايه اللي خلاني اقول بس
حبيبي طلباتك اوامر بس علي قد ما اقدر انتا فاهم طبعا شغل و دراسه و مراتي مايعلم بيها الا اللي خالقها انا ايه اللي خلاني اتجوز بس ( نصيحه لو مكنتش متجوز ماتتجوزش و لو عاوز تتجوز اوعا تغلط غلطتتي و تتجوز اي وحدة بتتكلم عربي )

نتكلم جد :
معايا في الشغل في قسم التحليل العسكري و دول ناس وظيفتها تحليل الخطوات العسكريه للدول و تاثيرها المباشر علي الاستثمارات الحاليه و المستقبليه
رئيس القسم دا كان في الجيش الامريكي و اشتغل محلل مع المخابرات و هو صديق شخصي و دا اللي جبلي خبر المناقشه اللي دارت في البنتاجون بين وزاره الدفاع و شركات السلاح اللي انا نزلته في المنتدي
فانا هاحاول اني اعمل اللي انتا طلبته و في نفس الوقت لو جالي خبر ينفع اقوله هانزله

و انا شايف ان لازم يكون في موضوع يتكلم عن الانتخابات الامريكيه و شرحها للاخوة لانها مختلفه تماما عن اي نظام انتخابي في العالم و تاثيرها علي العالم و خاصه الشق العسكري
مش عارف لو كان دا يناسب قوانين المنتدي لانه هايكوون سياسي اكثر منه عسكري

يخرب عقلك يا راجل
حبيبي طلباتك اوامر بس علي قد ما اقدر انتا فاهم طبعا شغل و دراسه و مراتي مايعلم بيها الا اللي خالقها انا ايه اللي خلاني اتجوز بس ( نصيحه لو مكنتش متجوز ماتتجوزش و لو عاوز تتجوز اوعا تغلط غلطتتي و تتجوز اي وحدة بتتكلم عربي )

نتكلم جد :
معايا في الشغل في قسم التحليل العسكري و دول ناس وظيفتها تحليل الخطوات العسكريه للدول و تاثيرها المباشر علي الاستثمارات الحاليه و المستقبليه
رئيس القسم دا كان في الجيش الامريكي و اشتغل محلل مع المخابرات و هو صديق شخصي و دا اللي جبلي خبر المناقشه اللي دارت في البنتاجون بين وزاره الدفاع و شركات السلاح اللي انا نزلته في المنتدي
فانا هاحاول اني اعمل اللي انتا طلبته و في نفس الوقت لو جالي خبر ينفع اقوله هانزله

و انا شايف ان لازم يكون في موضوع يتكلم عن الانتخابات الامريكيه و شرحها للاخوة لانها مختلفه تماما عن اي نظام انتخابي في العالم و تاثيرها علي العالم و خاصه الشق العسكري
ضعه في قسم التحاليل العسكريه و الاستراتيجية و ان كان جيد سيظل هناك حاول تناول الجوانب العسكريه به

ضعه في قسم التحاليل العسكريه و الاستراتيجية و ان كان جيد سيظل هناك حاول تناول الجوانب العسكريه به

you got it

انشاء الله اديني وقت لاني معنديش كيبورد عربي فلموضوع صعب شويه

يخرب عقلك يا راجل

نتكلم جد :

ههههه استغلال بقى...

شرف لينا أنك تكون معانا في المنتدى .

أتمنى أشوف مواضيعك المتميزة .

تسلم ياغالي

السلام عليكم ورحمة الله

طبقا لهذا التقرير نحن (مصر) نتفوق على المانيا بستة مراكز

طريقة حساب الترتيب في هكذا مقارنات تعتمد على العدد فقط.....حيث يتم اعطاء رقم score لكل سلاح او معطى من معطيات التقييم......ثم يتم حساب final scor
استاذي الفاضل انا قريت الترتيب بالكامل
اذا كان بالعدد ازاي بريطانيا تبقا التاسع و مصر الثاني عشر في حين ان مصر عندها ٤٠٠٠ دبابه و اكثر و بريطانيا مكملتش ١٠٠٠ دبابه و ايضا في عدد الطائرات.. طائرات مصر اكثر ... و عدد الجيش المصري اكبر .. اذن كيف تفوقت بريطانيا علي مصر و العدد لصالح مصر .... التقويم ليس بالعدد
و ما كتب علي الجيش المصري بالضبط
ان الجيش المصري من اقدم و اكبر جيوش العالم و الشرق الاوسط
و انه يمتلك خامس اكبر سلاح دبابات في العالم منه اكثر من الف دبابه ابرامز و دبابات في المخازن لم تستخدم ......

عودة
أعلى